• Äldre 28 May 11:55
    106112 visningar
    29 svar
    29
    106112

    Hjälp! Tuja "brabant" eller "smaragd" som häck?

    Vi har bestämt oss för att fixa till en häck runt vårt hus. Vi vill ha en vintergrön snabbväxande häck som fungerar som insyndskydd och har då bestämt oss för en Tuja-häck.

    Men nu är då frågan vilken sorts Tuja vi ska ha, Brabant eller smaragd?
    Vad säger ni? Någon som har de olika tujorna som häck? Fördelar? Nackdelar?


    Vill du kika in hos mig så inboxa mig...
  • Svar på tråden Hjälp! Tuja "brabant" eller "smaragd" som häck?
  • Äldre 21 Jun 17:32
    #11

    Smaragd, alla gånger! Vi planterade våran för fyra år sen nu och den är så himla fin, inte alls sådär "flygig" och ojämn som brabant! Vi planterade 150 häckplantor och alla lever, nu är dom väl ca 1,70 höga i snitt, planterade dem 80-100 cm höga. Rigtigt stiliga pelare.

  • Äldre 21 Jun 19:37
    #12

    Jag kan kanske ta bilder av våran häck så du får se. Men jag avråder dig verkligen från att ta brabant. Vill du ha en stilig häck som du kan njuta av resten av livet ska du ta smaragd, brabanten ser bara ovårdad ut. Vi ville också ha en tät häck som blir som en vägg, en hög vägg, och så att sonen inte ska kunna ta sig mellan, nu börjar den bli lagomt tät och jag ångrar verkligen inte att vi valde smaragd när jag ser alla "risbuskar" som finns lite överallt.

    Lycka till

  • Äldre 21 Jun 20:10
    #13

    mama no1: Åh ja du får gärna lägga ut bilder så jag får se hur smaragden ser ut! Men det tog alltså fyra år innan den var helt tät och inte släpper igenom små barn? Då hinner ju sonen bli stor :)


    Vill du kika in hos mig så inboxa mig...
  • Äldre 21 Jun 22:10
    #14

    Det hela beror ju också på hur tätt du planterar dom, vi satte dom med 75 cm mellanrum men du kan ju sätta dom med 50 cm. En annan fördel med smaragd är ju att du slipper hålla på och klippa den jämt och ständigt.
    Vi planterade våran på hösten, i oktober närmare bestämt, det va lite sent men dom är otroligt tåliga växter!
    Ska försöka ta lite kort på den i morgon så hör jag av mig när jag laddat upp dom.
    Vi resonerade ju också som så att det är inte bara nu när barna är små vi ska ha häcken, utan vi ska ju även leva med den i många många år och därför valde vi den lite dyrare sorten men det är det värdt!
    Undersök vart eran plantskola beställer sina plantor ifrån och ring dem direkt istället, det gjorde vi och vi fick ett mycket bättre pris.

  • Äldre 22 Jun 09:28
    #15

    Mama no1: Smart att ringa direkt till plantskolan, det ska jag absolut göra så slipper man återförsäljarens prispåslag. Ser fram emot bilder på er smaragdhäck.


    Vill du kika in hos mig så inboxa mig...
  • Äldre 23 Jun 14:06
    #16

    Försöker ladda upp bilder men det går inte... Har inte glömt dig, ska försöka tills det går ; )

  • Äldre 23 Jun 14:20
    #17

    Nu kan du kolla i mitt galleri, lite svårt att få en uppfattning kanske men du ser ju hur dom ser ut. De som börjat växaihop är ca 10cm inn i varandra och de högsta är 2,10 långa. Med tiden kan man klippa av toppen så växer dom mer på bredden istället och formar då en tät vägg som man inte kan se igenom, brabanten kan bli såpass gles att man kan se igenom den och man kan se stammen, det gör man inte på denna.

    Hoppas du blir nöjd : )

  • Äldre 23 Jun 19:29
    #18

    mama no1: Jag kan inte se ditt galleri...


    Vill du kika in hos mig så inboxa mig...
  • Äldre 23 Jun 20:03
    #19

    Nu då?

  • Äldre 24 Jun 11:16
    #20

    www.blocket.se/vi/16845978.htm

    Min häck bakom bilen. Olika höjd på plantorna beror troligen på att jag köpte plantor fr 2 olika plantskolor.

    OK, jag skulle komplettera Smaragd häcken med hönsnät på insidan fastspikad m tältpinnar nertill för att hålla grabben inne till dess att pelarna växer samman. Sen har man som sagt en i stort sett underhållsfri häck.

    Brabant eller Fastigiata ser risiga ut innan man börjar klippa dem, det är sant. Sedan är det årlig klippning för att hålla dem snygga.

  • Äldre 24 Jun 12:46
    #21

    Mama no1 och styvpappan: Nu har jag kikat in på era bilder. Håller med er om att Smaragden ser lite finare, grönare och "lyxigare" ut. Lutar nog åt att det blir en sådan häck trots allt. Den är alltså underhållsfri när den är färdigväxt och man har kapat topparna på den? Brabanten måste man ju klippa 1-2 ggr/år har jag hört.


    Vill du kika in hos mig så inboxa mig...
  • Äldre 24 Jun 13:51
    #22

    Vad fin tjua smaragden var, vart man sugen på att ha en sån ner mot skogen som avskärmning =)

  • Äldre 24 Jun 18:28
    #23

    Smaragden är ju underhållsfri tills man har den i den storleken man vill ha den, sen får man säkert putsa till den någon gång, kanske varannat år inte mer. Orsaken till att man låste klippa brabanten är att den växer ju så väldigt och blir väldigt yvig, vill man hålla den tät måste man också klippa rätt ofta. Det är ju skönt att ha en häck ma inte behöver ägna så mycket tid åt och att den håller sig snygg och är alltid fräsh och mörkgrön, brabanten blir gärna brun/gul på vintern och ju äldre den blir.

    "Lyxigare" är nog ordet, och det är ju en ädeltuja också ; )

  • Äldre 30 Jun 23:06
    #24

    Vi har tuja brabant och den är mkt tacksam som häckväxt! Det skiljer ju även en del i pris på smaragd och tuja . Lägger upp en bild i galleriet om du vill. Vi planterade den förra våren och den har växt rejält bara på ett år!

    Vill ni ha en tät snabbväxande vägg så skulle jag satsa på brabanten. Om ni har råd och inte så bråttom så varför inte smaragd.
    En sak som man ska tänka på är beskärningen. Upplever att smaragden är känsligare att klippa på bredden. Ofta och lite är bra. Inte för långt in på veden.

  • Äldre 1 Jul 13:27
    #25

    Julafton: Jag vill gärna se hur din Brabant-häck ser ut! Bra att se den också innan vi bestämer oss.


    Vill du kika in hos mig så inboxa mig...
  • Äldre 1 Jul 16:37
    #26

    Nu finns det bilder i mitt galleri!

  • Äldre 1 Jul 21:47
    #27

    Julafton: Tack för dina bilder! De har ju växt mycket på ett år och de ser ju jättefina ut´. Vad köpte ni för plantor?


    Vill du kika in hos mig så inboxa mig...
  • Äldre 2 Jul 10:38
    #28

    Hej!
    Tack, och då ska du se dem nu. Supergröna och fina. De växer så de knakar. Jag gödslade dem i våras, det gillar de! De är runt 1.3-1.4 meter nu.

    Vi köpte 80-100 cm stora plantor. Det finns lägre men vi ville ha "häckkänsla" på en gång och ett skydd mot vägen med tanke på junior . Jag uppskattar att en del har växt så mkt som 40-50 cm på ett år.
    Många trädgårdsbutiker har kampanjer på våren och hösten så då brukar priset ligga på runt 50-60 kr st. Jag köpte inte ett parti utan handlade det som jag skulle hinna plantera inom 1 dygn. De var inte i kruka utan i rotklump med nät runt. Köper man alla på en gång så är det bra att jordslå dem så att de håller sig fuktiga. Jag uppskattar att en del har växt så mkt som 40-50 cm på ett år.
    Om du väljer ut plantor så tänk på att toppen ska stå upp ej sloka och klumpen ska vara fuktig. Viktigt att det även finns en tydlig topp och att det är stuns i grenarna. Lägg även märke till doften . Jag var gravid när jag planterade dem och älskade doften. Frisk skogig doft

    Om ni ska plantera i år så vänta till hösten då det är fuktigt. De vill ha mycket vatten första året. Jag gav dem en rotblöta ungefär var 2-3 vecka de första 2 mån och sen innan frosten kom.
    Andra året gödslar man och ger någon rotblöta då och då.

    Lycka till!

  • Äldre 7 May 03:52
    #29

    Jag körde min Trabant i häcken på en kärring den ser lika fin ut idagCool

Svar på tråden Hjälp! Tuja "brabant" eller "smaragd" som häck?