• JvH
    Äldre 28 May 20:58
    7327 visningar
    10 svar
    10
    7327

    Tips mot vätska i benen någon?

    Hej,
    Har idag insett att jag samlat på mej en massa vätska i vader och anklar. Är bara i vecka 15 (14+5)och har gått upp totalt 3kg. Har ni några tips på hur man kan hålla vätskan borta. Hár förstått att det är vanligt att samla på sej vätska, men såhär tidigt??? Vart skall det då sluta?

  • Svar på tråden Tips mot vätska i benen någon?
  • Ännuen­prick
    Äldre 28 May 20:58
    #1

    Stödstrumpor absolut överlägset..

  • Äldre 28 May 21:00
    #2

    Ta kontakt med din MVC så de får kolla upp ditt blodtryck och urin. Vätskeansamling kan vara ett tecken på havandeskapsförgiftning. Om det inte är det rekommenderar jag dig att gå till närmaste apotek alt sjukvårdsbutik och köpa stödstrumpor. De "tvingar" vattnet tillbaka in i blodbanan.

  • Cezi
    Äldre 28 May 21:01
    #3

    Vad jag vet är stödstrumpor bra (använde de ej själv) men högläge och drick mycket :)

    Fick också svullna ben och fötter tidigt. Glöm inte köpa slip in skor om du inte redan har sådana..

  • Myror i bralla­n
    Äldre 28 May 21:02
    #4

    Täker också skriva stödstrumpor, drick mkt vatten och lägg upp benen i högläge så fort tillfälle ges!

  • Lilith­74
    Äldre 28 May 21:14
    #5

    Var försiktig med salt! Stödstrumpor och lägg benen högt så fort du kan. Vaska fötterna i kallt vatten när du kommer hem så förbättras cirkulationen. Dessa tips är från en bok om zonterapi.

  • Äldre 28 May 21:54
    #6

    Drick mycket vatten.
    2-3 liter/dag
    Och är du svullen så ta ett kallt fotbad.
    Det hjälper
    Lägg upp dem högt sen efteråt också


    Trollet BF 3/9-2008, Stella 23/9-2006
  • Cezi
    Äldre 29 May 13:11
    #7

    När mina fötter var som mest svullna la jag en blöt handduk i frysen ett litet tag, tog ut och la den i en plastkasse och sen fötterna 8la handuken över fötterna i påsen) skönt för ett tag :)

  • Äldre 29 May 13:19
    #8

    Citronvatten har jag hört ska va bra.. Sedan stödstrumpor som så många redan sagt. Sedan har jag hört det även hjälper att på kvällen smörja in vaderna med nåt linemnet (ex.icepower el tiger balsam)

    Sommaren med värmen kommer ju emot och jag antar att alla gravida kommer att svullna upp mer eller mindre... :) Det hjälps inte :(

  • JvH
    Äldre 30 May 21:48
    #9

    Tack så jättemycket för alla snabba tips å råd. Har idag inhandlat på Soda Streamer å stödstrumpor. Nu skall här drickas å klämmas
    Tack än en gång!

  • Renove­ringso­bjekt
    Äldre 30 May 23:31
    #10

    Stödstrumpr varje dag är det enda som fungerar! Köp de tunna MABS på Apoteket. Sätt på dem direkt på morgonen (helst på sängkanten) och ha på dem hela dagen! De är grymt bra! Glöm inte att gå många och långa promenader också. Försök att inte gå upp för mycket i vikt.

Svar på tråden Tips mot vätska i benen någon?