• GurraC
    Äldre 29 May 17:23
    13500 visningar
    131 svar
    131
    13500

    Stackars barn

    Stackars barn som föds idag av föräldrar som ska vara sååååå speciella och hitta på ett eget namn till sin lille teling eller återanvända ett gubbnamn som Nikodemus, Tor eller Nils eller dylikt eller kärringnamn som Astrid, Irma och annat. Stackars barn säger jag som får växa upp med gamla kärringnamn. Vad är det för fel på namn som Anna, Sara, Emma för tjejer och Kalle, Lasse eller Bosse för killar, sånt som folk alltid har hetat?
    Varför denna hysteri att vara så märkvärdig hela tiden.

    Det mest skamlösa är ju alla föräldrar som ger sina barn bögnamn som Sylvester, Klas-Christian, Carsten eller Sören.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-29 17:30
    Vad jag menar är att tänker inte dessa föräldrar på att barnet ju kommer att bli mobbat för sitt udda namn i skolan? Föräldrarna är ofta så egoistiskka och ska hitta på något namn som ingen annan har. Men se barnet som en individ som ska ha det här namnet hela livet. Jag menar det kan ju inte vara kul att heta töntnamn som Justus eller Jöns som exempel. De kommer ju att bli utskrattade varje gång någon tilltalar dem. Tänk, snälla, tänk lite innan ni namnger era telingar. Ni som har alldagliga namn som Linda eller Sanna, hur kul tycker ni det hade varit om er mamma hade döpt er till något riktigt udda namn som Lola eller Ing-Britt? Nej jag skulle väl tro det att det inte var så kul...

  • Svar på tråden Stackars barn
  • Mikael­ak 83
    Äldre 30 May 00:13
    #31

    ska alla heta som "Alla vi barn i Bullerbyn"? Då duger väl Ronja och Pippi och Madicken också?

  • Kriste­nTjej8­4
    Äldre 30 May 00:19
    #32

    Jag hatar dessa namn: Gertrud, Märta,Inger,Gunilla,Inga, Torleif,Sören,Örjan,Gösta,Harald,Gottfrid,Sigfrid,Ernst,Torsten,Einar,Kerstin,Bert & Östen! för gamla och gubbiga & tantiga.
    Kul att ha samma namn som en 90 årig senil granne liksom:P

  • Kriste­nTjej8­4
    Äldre 30 May 00:19
    #33

    Haha, skulle skratta så att jag kiknade om jag hörde att någon tjej blev döpt efter "Pippi"*rofl*

  • Vinbär­ssaft
    Äldre 30 May 00:23
    #34
    KristenTjej84 skrev 2008-05-30 00:19:00 följande:
    Jag hatar dessa namn: Gertrud, Märta,Inger,Gunilla,Inga, Torleif,Sören,Örjan,Gösta,Harald,Gottfrid,Sigfrid, Ernst,Torsten,Einar,Kerstin,Bert & Östen! för gamla och gubbiga & tantiga.Kul att ha samma namn som en 90 årig senil granne liksom:P
    Fast namn går ju i 80-årscykler, så det verkar som om de flesta tycker att den senile 90-årige grannen med samma namn är helt OK! Däremot verkar det som om de flesta skyr namn ur sina föräldrars generation som pesten. Alltså namn som 40-70-åringar heter för tillfället. Kanske tänker man på elaka gamla lärare från sin skoltid..?
  • Mikael­ak 83
    Äldre 30 May 00:26
    #35

    Knut Håkan Lennart Tomas
    AnneMarie EvaBritt BrittMarie
    fint! hehe*

  • Isprin­sessan och grodpr­insen
    Äldre 30 May 00:28
    #36

    Jag har valt unika namn just för att jag tycker mina barn är unika...älskar dessa namn men det finns en och annan som höjjer på ögonbrynen.

    Är inte rädd för att de ska bli retade i framtiden. Än så länge är det inget barn som anmärkt att dom har konstiga namn. Skulle detta hända i framtiden tror jag mer på att det är vuxna människor som genom sin trångsynta attidyd påverkat barnen i denna riktning. Inga barn är födda till mobbare utan man påverkas av sin omgivning och dess attityd.

  • Liten Björn
    Äldre 30 May 00:31
    #37

    Jag kan hålla med om att gubb och kärringnamn bara är totalt horribelt men jag tror inte att kidsen kommer bli mobbade för det. Det är ju så många som heter Astrid och dylikt så det kommer inte ens vara någon grej med det när de börjar skolan.

    Jag tycker däremot det är rätt töntigt med folk som verkligen har tagit i så dom spricker för att hitta på ett så ovanligt namn med så konstig stavning som möjligt, typ Xantia, Octavhilina, Thiara och sådant. Men värst är ju när man tar namn som känns malplacerade i svenska språket som Kevin och Texas.

    Så i förhållande till det så är Astrid, Gunilla och Helmut förträffligt bra namn i mitt tycke.

  • Haraaz
    Äldre 30 May 00:54
    #38

    Tycker ni Tommy är ett gubbigt namn?

  • Äldre 30 May 00:58
    #39

    Inbillar du dig att Emma är ett namn som alltid har funkat? Det var totalt tantnamn på 70-talet. Idag uppfattas det annorlunda, vad beror det på tror du?

  • Äldre 30 May 01:02
    #40

    Och Lars heter väl ingen under 40

Svar på tråden Stackars barn