• GurraC
    Äldre 29 May 17:23
    13507 visningar
    131 svar
    131
    13507

    Stackars barn

    Stackars barn som föds idag av föräldrar som ska vara sååååå speciella och hitta på ett eget namn till sin lille teling eller återanvända ett gubbnamn som Nikodemus, Tor eller Nils eller dylikt eller kärringnamn som Astrid, Irma och annat. Stackars barn säger jag som får växa upp med gamla kärringnamn. Vad är det för fel på namn som Anna, Sara, Emma för tjejer och Kalle, Lasse eller Bosse för killar, sånt som folk alltid har hetat?
    Varför denna hysteri att vara så märkvärdig hela tiden.

    Det mest skamlösa är ju alla föräldrar som ger sina barn bögnamn som Sylvester, Klas-Christian, Carsten eller Sören.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-29 17:30
    Vad jag menar är att tänker inte dessa föräldrar på att barnet ju kommer att bli mobbat för sitt udda namn i skolan? Föräldrarna är ofta så egoistiskka och ska hitta på något namn som ingen annan har. Men se barnet som en individ som ska ha det här namnet hela livet. Jag menar det kan ju inte vara kul att heta töntnamn som Justus eller Jöns som exempel. De kommer ju att bli utskrattade varje gång någon tilltalar dem. Tänk, snälla, tänk lite innan ni namnger era telingar. Ni som har alldagliga namn som Linda eller Sanna, hur kul tycker ni det hade varit om er mamma hade döpt er till något riktigt udda namn som Lola eller Ing-Britt? Nej jag skulle väl tro det att det inte var så kul...

  • Svar på tråden Stackars barn
  • Äldre 30 May 01:10
    #41

    hihi, min pojkvän/sambo heter sören.. i början tyckte jag det var pinsamt att berötta vad han hette för folk, men nu har jag vant mig :) haha saksamma, det är ju ändå bara ett namn och jag kallar han oftast för stören ;)

  • miss maple
    Äldre 30 May 01:40
    #42

    Hahaha jag håller med dig ts. Kände en som hette Gunnar som är lika gammal som mig.

    I min sambos hemtrakter i norr så flödar det av gum och gubbnamn på unga människor "ryser"

  • enny signat­ur
    Äldre 30 May 01:53
    #43
    GurraC skrev 2008-05-29 17:23:29 följande:
    Stackars barn som föds idag av föräldrar som ska vara sååååå speciella och hitta på ett eget namn till sin lille teling eller återanvända ett gubbnamn som Nikodemus, Tor eller Nils eller dylikt eller kärringnamn som Astrid, Irma och annat. Stackars barn säger jag som får växa upp med gamla kärringnamn. Vad är det för fel på namn som Anna, Sara, Emma för tjejer och Kalle, Lasse eller Bosse för killar, sånt som folk alltid har hetat? Varför denna hysteri att vara så märkvärdig hela tiden. Det mest skamlösa är ju alla föräldrar som ger sina barn bögnamn som Sylvester, Klas-Christian, Carsten eller Sören. TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-29 17:30Vad jag menar är att tänker inte dessa föräldrar på att barnet ju kommer att bli mobbat för sitt udda namn i skolan? Föräldrarna är ofta så egoistiskka och ska hitta på något namn som ingen annan har. Men se barnet som en individ som ska ha det här namnet hela livet. Jag menar det kan ju inte vara kul att heta töntnamn som Justus eller Jöns som exempel. De kommer ju att bli utskrattade varje gång någon tilltalar dem. Tänk, snälla, tänk lite innan ni namnger era telingar. Ni som har alldagliga namn som Linda eller Sanna, hur kul tycker ni det hade varit om er mamma hade döpt er till något riktigt udda namn som Lola eller Ing-Britt? Nej jag skulle väl tro det att det inte var så kul...
    hur kul ärdet att hetta anna blir kontrinsfrågan då....

    alla har vi olika åsikter.
  • Äldre 30 May 10:25
    #44

    Jag tror inte att man blir mobbad pga sitt namn... isåfall borde alla som heter Britta t ex vara mobbade.

  • Liten Björn
    Äldre 30 May 10:30
    #45
    Elli47 skrev 2008-05-30 10:25:10 följande:
    Jag tror inte att man blir mobbad pga sitt namn... isåfall borde alla som heter Britta t ex vara mobbade.
    Ja precis, och Ida
  • SunnyB­unny
    Äldre 30 May 12:05
    #46

    Usch då, ska man nu oxå tänka på vad man döper sina barn till så dem inte blir mobbade i skolan:( Vart är världen på väg...

  • Vinbär­ssaft
    Äldre 30 May 16:41
    #47
    Haraaz skrev 2008-05-30 00:54:22 följande:
    Tycker ni Tommy är ett gubbigt namn?
    Nej. Jag tycker att det känns som ett "evigt ungt" namn. Jag tycker snarare att det låter konstigt när jag hör det på de 60-åringar som oftast heter det nu - för så gamla har de ju hunnit bli! För jag väntar mig liksom fortfarande att någon som heter Tommy ska vara en vild rebell i 18-25-årsåldern, som har tatueringar och långt hår, och som åker motorcykel, spelar gitarr i ett rockband, röker braj och sådant..!
  • Pansar­hamste­r
    Äldre 30 May 19:26
    #48
    Haraaz skrev 2008-05-30 00:54:22 följande:
    Tycker ni Tommy är ett gubbigt namn?
    Nej inte gubbigt. Men lite arbetarklass, precis som Conny och Johnny.
  • Sicali
    Äldre 30 May 19:32
    #49

    Mina ungar heter Eddy o Rasmus, namn som alltid funkar tänkte vi. Hade vi fått en liten tjej hade det blivit Amelia eller Astrid. Kan inte hjälpa att jag tycker Astrid är himla gulligt.

  • Babusj­ka
    Äldre 30 May 19:39
    #50

    Med tanke på att det är på modet så tror jag knappast nån kommer bli mobbad.
    Risken är väl större att bli mobbad om man heter Anna eller Emma när alla andra barn heter Tindra, Xerxes, Åke och Astrid

Svar på tråden Stackars barn