• GurraC

    Stackars barn

    Stackars barn som föds idag av föräldrar som ska vara sååååå speciella och hitta på ett eget namn till sin lille teling eller återanvända ett gubbnamn som Nikodemus, Tor eller Nils eller dylikt eller kärringnamn som Astrid, Irma och annat. Stackars barn säger jag som får växa upp med gamla kärringnamn. Vad är det för fel på namn som Anna, Sara, Emma för tjejer och Kalle, Lasse eller Bosse för killar, sånt som folk alltid har hetat?
    Varför denna hysteri att vara så märkvärdig hela tiden.

    Det mest skamlösa är ju alla föräldrar som ger sina barn bögnamn som Sylvester, Klas-Christian, Carsten eller Sören.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-29 17:30
    Vad jag menar är att tänker inte dessa föräldrar på att barnet ju kommer att bli mobbat för sitt udda namn i skolan? Föräldrarna är ofta så egoistiskka och ska hitta på något namn som ingen annan har. Men se barnet som en individ som ska ha det här namnet hela livet. Jag menar det kan ju inte vara kul att heta töntnamn som Justus eller Jöns som exempel. De kommer ju att bli utskrattade varje gång någon tilltalar dem. Tänk, snälla, tänk lite innan ni namnger era telingar. Ni som har alldagliga namn som Linda eller Sanna, hur kul tycker ni det hade varit om er mamma hade döpt er till något riktigt udda namn som Lola eller Ing-Britt? Nej jag skulle väl tro det att det inte var så kul...

  • Svar på tråden Stackars barn
  • Vinbärssaft
    Babusjka skrev 2008-05-31 09:18:34 följande:
    Sånt märks, tro mig.Ja, det kan vara omedvetet. Det är jag väldigt väl medveten om, men det gör det inte mer rätt.Menar du att istället för att arbeta med sina fördomar så ska folk istället anpassa sig och döpa till mer "passande" namn?
    Fast poängen är att fördomar kan vara sanna också... Och att vi människor har fått vår storhjärna just för att kunna lägga märke till mönster och lära oss av dem, så att vi vet vad vi har att förvänta oss nästa gång vi stöter på en viss företeelse. Vare sig det är ett getingbo eller en familj vars barn heter Kevin...

    Jag tror faktiskt inte att det går att uppfostra bort.
  • Meria

    De enda barn jag tycker synd om, är de som får så speciella stavningar på sina namn att de alltid kommer få rätta fröken eller vem det än är... Som "Cazzandrah" eller "Kaiza". Synd om är verkligen en överdrift här, men då är trådstarten en stor överdrift i mina ögon också så...


    ♥ Loketok 0612 & Lillfräs v.13 ♥
  • Kålrabbin

    Men tiderna förändras, titta på vilka barnnamm som ligger i topp nu inte är det Anna eller Lasse och Bosse (som förövrigt låter som gubbnamn för mig som är född 82). Vill man döpa sitt barn till ett vanligt namn får man ju gå efter aktuell statestik inte dina uppfattningar om "vanliga namn".

    www.scb.se/templates/Product____30895.asp

    Barn har inga medfödda assositioner till vissa namn, det är vi vuxna som överför dem på barnen. Visst kan de urskilja om ett namn är mer vanligt eller ej men det skulle betydda att barn med ovanliga utländska namn blev mobbade och så är det inte.

  • Nymphoria

    Jag är döpt till Nicky och jag har alltid tyckt om mitt namn.

  • mollaMalina

    Men herregud, namnen som är poppis idag, som du säger Emma Sara och dessa "vanliga" namn kommer vara utdöda sen också. Min brorson heter HARRY och det är ingen som säger nåt. Han är urgullig och passar jättebra i namnet.

    "förstår inte föräldrarna att barnen kommer bli mobbade?" Då skulle jag snarare se problemet i de andra barnen som mobbar eller deras föräldrar, och att det är där problemet ligger - inte hos ett oskyldigt barns namn.

    Jag heter DAGMAR för övrigt i andra namn, har inte alltid varit kul, men jag är stolt, min mormor hette så. OM samhället har blivit så illa att man måste tänka sig för vad man döper sitt barn till för att barnet inte ska bli mobbat - då vill jag flytta härifrån.

  • Babusjka
    Vinbärssaft skrev 2008-05-31 12:21:17 följande:
    Fast poängen är att fördomar kan vara sanna också... Och att vi människor har fått vår storhjärna just för att kunna lägga märke till mönster och lära oss av dem, så att vi vet vad vi har att förvänta oss nästa gång vi stöter på en viss företeelse. Vare sig det är ett getingbo eller en familj vars barn heter Kevin... Jag tror faktiskt inte att det går att uppfostra bort.
    Och även om fördomarna är sanna, ger det oss rätt att behandla varandra illa då?
  • Pingu32

    ts verkar inte ha hängd med riktigt. Nu för tiden så heter ju alla tant och gubbnamn. På vårat dagis finns det Vera, Alva, Ingvar (!), Gösta, Kalle, Nils. Klara, Alma, Ingrid. Tror inte att de kommer att bli mobbade pga namnen i alla fall!

  • GurraC
    mollaMalina skrev 2008-05-31 12:58:00 följande:
    Men herregud, namnen som är poppis idag, som du säger Emma Sara och dessa "vanliga" namn kommer vara utdöda sen också. Min brorson heter HARRY och det är ingen som säger nåt. Han är urgullig och passar jättebra i namnet. "förstår inte föräldrarna att barnen kommer bli mobbade?" Då skulle jag snarare se problemet i de andra barnen som mobbar eller deras föräldrar, och att det är där problemet ligger - inte hos ett oskyldigt barns namn. Jag heter DAGMAR för övrigt i andra namn, har inte alltid varit kul, men jag är stolt, min mormor hette så. OM samhället har blivit så illa att man måste tänka sig för vad man döper sitt barn till för att barnet inte ska bli mobbat - då vill jag flytta härifrån.
    Harry. Ha ha ha. Tack för dagens garv! Stackars barn som har samma namn som en gamla gubbar.
  • Tygtiiger

    Gurra: sorry, men det är alla små Lindor och Saror som kommer att ha kärringnamn i fortsättningen - nämligen när deras föräldrageneration blivit kärringar och gubbar. Och det blir man som bekant när barnen kommer i tonåren.

    Så om 10 - 15 år kommer vi att ha ett gäng tonåringar som heter Astrid, Hanna, Sigrid, Arvid, Nils, Emil och Axel, som kommer att håna och förakta ungarna som heter Kevhyn, Marielle-Stephanie och Zindy (som kommer att håna och förakta lika glatt tillbaka), och allihop kommer de att flina åt de stackars barn som bär runt på gubbnamn som Johan, Niklas och Tommy.

    Du får helt enkelt ställa in dig på att du på din ålders höst kommer att få diskutera pensionen med en banktjänsteman som heter Trixie Dammsjö och andra festliga namn.

  • Vinbärssaft
    Babusjka skrev 2008-05-31 13:07:22 följande:
    Och även om fördomarna är sanna, ger det oss rätt att behandla varandra illa då?
    Nej, såklart inte. Men vissa kommer att göra det ändå. Tyvärr. Och så kommer det nog tyvärr alltid att vara.
Svar på tråden Stackars barn