• GurraC
    Äldre 29 May 17:23
    13515 visningar
    131 svar
    131
    13515

    Stackars barn

    Stackars barn som föds idag av föräldrar som ska vara sååååå speciella och hitta på ett eget namn till sin lille teling eller återanvända ett gubbnamn som Nikodemus, Tor eller Nils eller dylikt eller kärringnamn som Astrid, Irma och annat. Stackars barn säger jag som får växa upp med gamla kärringnamn. Vad är det för fel på namn som Anna, Sara, Emma för tjejer och Kalle, Lasse eller Bosse för killar, sånt som folk alltid har hetat?
    Varför denna hysteri att vara så märkvärdig hela tiden.

    Det mest skamlösa är ju alla föräldrar som ger sina barn bögnamn som Sylvester, Klas-Christian, Carsten eller Sören.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-29 17:30
    Vad jag menar är att tänker inte dessa föräldrar på att barnet ju kommer att bli mobbat för sitt udda namn i skolan? Föräldrarna är ofta så egoistiskka och ska hitta på något namn som ingen annan har. Men se barnet som en individ som ska ha det här namnet hela livet. Jag menar det kan ju inte vara kul att heta töntnamn som Justus eller Jöns som exempel. De kommer ju att bli utskrattade varje gång någon tilltalar dem. Tänk, snälla, tänk lite innan ni namnger era telingar. Ni som har alldagliga namn som Linda eller Sanna, hur kul tycker ni det hade varit om er mamma hade döpt er till något riktigt udda namn som Lola eller Ing-Britt? Nej jag skulle väl tro det att det inte var så kul...

  • Svar på tråden Stackars barn
  • Äldre 1 Jun 10:07
    #71

    Min farmor förfasade sig över alla som namngav sina barn Anna, Emma, Sara, Emilia, Johan, etc på 80-talet när jag var barn. Det var ju värsta käring- och gubbnamnen! det var ju bara lea tandlösa käringar som hette Emilia!

    Själv hette hon Henny, född 1927, och det var inte så vanligt även om det låg i tiden. Hennes syster hette Lilly, och hennes klasskamrater sådant som Gulli, Åke, Torsten, Ulla, Maj-Lis, Evy, Siv, etc. Gamla svenska namn blandat med, gärna amerikainspirerade, dåtidens modenamn. Deras föräldrar, födda vid sekelskiftet kanske, hetter sådant som Astrid, Elsa, Edvin, Maja, Lisa, Nils etc ...

    När farmors generation själva fick barn på 50-talet, fick barnen namn som Leif, Bo, Ann-Marie, Kristina, Inger, Lars, Lena etc. Det är min föräldrageneration, som sedan själva namngav sina barn till sådant som Malin, Mikaela, Niklas, Josefine, Johanna, Fredrik och Tomas, och Anna, Emma, Sara etc, som nämnts ovan. Eller varför inte Madeleine, som jag heter.

    Nu har jag fått barn, och de namn som är populära nu är min farmors föräldrageneration, som Astrid, Elsa, etc. Precis som mina föräldrar sneglade på farfars fars och mormors mors namn. Allt går i cykler. Det finns inget nytt, förutom det som är bortglömt...

  • Äldre 1 Jun 10:08
    #72

    F ö, när jag jobbade inom hemtjänsten så har jag träffat tanter som hetat  t ex Engla och Elva, så det är inga nya hitte-på-namn...

  • Vinter­sol80
    Äldre 1 Jun 10:15
    #73

    ja jisses... allt gåt i cykler. som sägs om och om igen.
    Och dessutom är det nog väldigt väldigt sällsynt att en person blir mobbad för och pga sitt namn.

    Mobbing är en föräldrafråga. Ett barn med god självkänsla och förmåga till empati mobbar inte.
    Sen kan jag personligen tycka att underliga stavningar med massor av exkra bokstäver är onödigt men det är jag det.

  • Stella O
    Äldre 1 Jun 10:31
    #74

    TS jag tycker att du har helt fel. Varför döper man sitt barn till något namn som ligger på topplistorna? Hur kul är det att vara en av åtta Emmor i skolan? Tycker du att alla ska gå i lika dana kläder också - eftersom det inte är bra att sticka ut eller vara unik?

  • dio
    Äldre 1 Jun 10:40
    #75

    Idag har många barn ovanliga namn, så det kommer nog inte alls bli mobbade eftersom det inte kommer finnas 14 flickor vid namn Anna och 14 pojkar vid namn Mikael i samma klass Många barn kommer har annorlunda namn och man slipper kanske heta Anna L, Anna B, Anna T osv. Möjligtvis kommer man få heta Tindra L, Tindra B, Tindra T osv

    Däremot håller jag med dig litegrann att dagens föräldrar går till överdrift i sitt jagande efter "unika" namn. Man får ju tänka efter lite. Det är kanske inte så roligt att som 35 åring heta Postlåda Brevbomb Månstråle eller något annat fyndigt Det kanske inte är så roligt att heta Gandalf, Frodo, Ninja, Lexus, osv som tonåring. Men det är ju helt upp till barnet hur de är som person och vad de tycker om sitt namn. De kan ju lika gärna vara väldigt stolta över sina namn

    Att gamla namn har kommit tillbaka tycker jag är roligt Visst finns det riktigt fula namn i mina öron så som Börje, Leif, Bert, Bodil, Hjördis osv men det är väl fint att dom inte försvinner. Jag skulle hellre heta Bert än Varg tex För Bert är iaf ett namn.

  • Gäspan
    Äldre 1 Jun 12:09
    #76
    dio skrev 2008-06-01 10:40:44 följande:
    Jag skulle hellre heta Bert än Varg tex För Bert är iaf ett namn.
    Varg är faktiskt ett gammalt fornnordiskt namn - jämför Ulf, Björn, Ravn (Korp), Örn...
  • dio
    Äldre 1 Jun 12:43
    #77
    Gäspan skrev 2008-06-01 12:09:55 följande:
    Varg är faktiskt ett gammalt fornnordiskt namn - jämför Ulf, Björn, Ravn (Korp), Örn...
    Haha okej, då skullej ag hellre heta Bert och Varg iställlet för Kosmopolitan För det är väl iaf inte ett gammalt fornnordiskt namn?
  • Äldre 1 Jun 12:47
    #78

    Här är en sida som listar de vanligaste namnen vid olika tidpunkter, från 1351:
    http://hem.passagen.se/anna80/namn.htm

  • Vinbär­ssaft
    Äldre 1 Jun 13:14
    #79
    Veladis skrev 2008-06-01 10:08:30 följande:
    F ö, när jag jobbade inom hemtjänsten så har jag träffat tanter som hetat  t ex Engla och Elva, så det är inga nya hitte-på-namn...
    Stämmer - men jag gissar att många som tar de namnen idag TROR att de är det (nypåhittade och trendiga!) :)
  • Vinbär­ssaft
    Äldre 1 Jun 13:15
    #80
    Gäspan skrev 2008-06-01 12:09:55 följande:
    Varg är faktiskt ett gammalt fornnordiskt namn - jämför Ulf, Björn, Ravn (Korp), Örn...
    Nä. Det användes inte under vikingatiden. Ordet för "varg" var ju ulf.
Svar på tråden Stackars barn