• GurraC
    Äldre 29 May 17:23
    13498 visningar
    131 svar
    131
    13498

    Stackars barn

    Stackars barn som föds idag av föräldrar som ska vara sååååå speciella och hitta på ett eget namn till sin lille teling eller återanvända ett gubbnamn som Nikodemus, Tor eller Nils eller dylikt eller kärringnamn som Astrid, Irma och annat. Stackars barn säger jag som får växa upp med gamla kärringnamn. Vad är det för fel på namn som Anna, Sara, Emma för tjejer och Kalle, Lasse eller Bosse för killar, sånt som folk alltid har hetat?
    Varför denna hysteri att vara så märkvärdig hela tiden.

    Det mest skamlösa är ju alla föräldrar som ger sina barn bögnamn som Sylvester, Klas-Christian, Carsten eller Sören.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-29 17:30
    Vad jag menar är att tänker inte dessa föräldrar på att barnet ju kommer att bli mobbat för sitt udda namn i skolan? Föräldrarna är ofta så egoistiskka och ska hitta på något namn som ingen annan har. Men se barnet som en individ som ska ha det här namnet hela livet. Jag menar det kan ju inte vara kul att heta töntnamn som Justus eller Jöns som exempel. De kommer ju att bli utskrattade varje gång någon tilltalar dem. Tänk, snälla, tänk lite innan ni namnger era telingar. Ni som har alldagliga namn som Linda eller Sanna, hur kul tycker ni det hade varit om er mamma hade döpt er till något riktigt udda namn som Lola eller Ing-Britt? Nej jag skulle väl tro det att det inte var så kul...

  • Svar på tråden Stackars barn
  • Vinbär­ssaft
    Äldre 1 Jun 13:18
    #81
    dio skrev 2008-06-01 10:40:44 följande:
    Visst finns det riktigt fula namn i mina öron så som Börje, Leif, Bert, Bodil, Hjördis osv men det är väl fint att dom inte försvinner. Jag skulle hellre heta Bert än Varg tex För Bert är iaf ett namn.
    Håller med, och Leif har jag faktiskt inte något emot. Jag tänker på Leif Eriksen - som uppdagade Amerika..!

    Men Bert är för evigt förstört för mig av Bert Karlsson, Hjördis av Hjördis Pettersson, Börje av en ingift släkting och Bodil av en arbetskamrat... FÖRUTOM att de är fula, då.
  • Gäspan
    Äldre 1 Jun 13:35
    #82
    Vinbärssaft skrev 2008-06-01 13:15:33 följande:
    Nä. Det användes inte under vikingatiden. Ordet för "varg" var ju ulf.
    Tja, det är ju iallafall fortfarande rätt vanligt förekommande i Danmark och Norge...
  • Gäspan
    Äldre 1 Jun 13:43
    #83

    ...hade fel - det är fler som heter Varg i Sverige än i Norge/Danmark (73 st)

    Varg var för övrigt ett av de namn som man använde för att man inte ville nämna ulven vid dess rätta namn.

  • Kriste­nTjej8­4
    Äldre 1 Jun 13:44
    #84

    HAHAHAHA:Postlåda Brevbomb Månstråle:)*skrattar* det där lät bara så himla kul dio*rofl*

  • Äldre 1 Jun 13:45
    #85
    Gäspan skrev 2008-06-01 13:43:43 följande:
    ...hade fel - det är fler som heter Varg i Sverige än i Norge/Danmark (73 st)Varg var för övrigt ett av de namn som man använde för att man inte ville nämna ulven vid dess rätta namn.
    Var det inte tvärtom?
    Man sa ulv, för att man inte ville säga varg?
    "Kallr du mig varg, då blir jag arg, kalalr du mig ulv, blir jag dig huld" eller något liknande, har jag hört. Ett sk noanamn.
  • Twiste­d Angel
    Äldre 1 Jun 13:51
    #86
    GurraC skrev 2008-05-29 17:34:50 följande:
    Enligt dig kanske inte Sören är ett bögnamn men enligt den stora massan i övrigt är det, det. Ska barnet då behöva lida för att det får ett bögnamn men för att du inte tycker att det är det? Hur vore det om man tog en lite vidare syn än den bara närmast inskränkta. Vissa namn ger man bara inte till sina barn så är det bara. Sören är ett av dessa. Lyssnat på busriningarna i Hassan? Där heter bögarna Sören, Sylvester och Claes-Chrisitan och det är genom det som det har blivit bögnamn. RFSL:s ordförande heter dessutom Sören och är homosexuell, vilket befäster ännu mer att Sören är ett bögnamn. Gå ut på vilken skolgård som helst så får du höra att killarna förknippar namnet Sören som ett bögnamn.
    Min morbror heter Sören och är INTE homosexuell...

    Snacka om att du har fördommar... Fundersam

    Stackars barn säger jag som får namnen Kalle, Lasse eller Bosse. Men jag hoppas dina barn får heta det så kanske de blir mobbade!

    Säger som alla... smaken är som baken... Om folk vill döpa sin barn till Tindra, Neo och Alvar, så är det väl upp till dem. Inte ska du eller jag bestämma det!
    När är det min tur!?
  • Vinbär­ssaft
    Äldre 1 Jun 13:51
    #87
    Veladis skrev 2008-06-01 13:45:01 följande:
    Var det inte tvärtom?Man sa ulv, för att man inte ville säga varg?"Kallr du mig varg, då blir jag arg, kalalr du mig ulv, blir jag dig huld" eller något liknande, har jag hört. Ett sk noanamn.
    Aj då. Jo, när du säger det så har jag hört det där jag också. Men menar du att de då skulle ha använt "Varg" som tilltalsnamn..? Det har jag aldrig sett på någon runsten eller i någon isländsk saga eller annan samtida källa i alla fall.
  • Gäspan
    Äldre 1 Jun 13:56
    #88

    ....eller tvärtom...
    susning.nu/Noanamn

  • dio
    Äldre 1 Jun 15:09
    #89
    KristenTjej84 skrev 2008-06-01 13:44:31 följande:
    HAHAHAHA:Postlåda Brevbomb Månstråle:)*skrattar* det där lät bara så himla kul dio*rofl*
    varsågod att använda namnet till dina framtida barn (sen om det får det godkänt är ju en annan sak Månstråle får man heta iaf )
  • dio
    Äldre 1 Jun 15:12
    #90

    "Det mest skamlösa är ju alla föräldrar som ger sina barn bögnamn som Sylvester, Klas-Christian, Carsten eller Sören. "

    Du ska nog se att det finns lika många bögar som heter Calle, Olle och Bosse
    Haha vem bestämmer att vissa namn är "bögnamn"? Det handlar ju bara om dina egna fördomar.

Svar på tråden Stackars barn