• GurraC
    Äldre 29 May 17:23
    13552 visningar
    131 svar
    131
    13552

    Stackars barn

    Stackars barn som föds idag av föräldrar som ska vara sååååå speciella och hitta på ett eget namn till sin lille teling eller återanvända ett gubbnamn som Nikodemus, Tor eller Nils eller dylikt eller kärringnamn som Astrid, Irma och annat. Stackars barn säger jag som får växa upp med gamla kärringnamn. Vad är det för fel på namn som Anna, Sara, Emma för tjejer och Kalle, Lasse eller Bosse för killar, sånt som folk alltid har hetat?
    Varför denna hysteri att vara så märkvärdig hela tiden.

    Det mest skamlösa är ju alla föräldrar som ger sina barn bögnamn som Sylvester, Klas-Christian, Carsten eller Sören.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-29 17:30
    Vad jag menar är att tänker inte dessa föräldrar på att barnet ju kommer att bli mobbat för sitt udda namn i skolan? Föräldrarna är ofta så egoistiskka och ska hitta på något namn som ingen annan har. Men se barnet som en individ som ska ha det här namnet hela livet. Jag menar det kan ju inte vara kul att heta töntnamn som Justus eller Jöns som exempel. De kommer ju att bli utskrattade varje gång någon tilltalar dem. Tänk, snälla, tänk lite innan ni namnger era telingar. Ni som har alldagliga namn som Linda eller Sanna, hur kul tycker ni det hade varit om er mamma hade döpt er till något riktigt udda namn som Lola eller Ing-Britt? Nej jag skulle väl tro det att det inte var så kul...

  • Svar på tråden Stackars barn
  • Vinbär­ssaft
    Äldre 1 Jun 15:13
    #91
    dio skrev 2008-06-01 15:12:06 följande:
    "Det mest skamlösa är ju alla föräldrar som ger sina barn bögnamn som Sylvester, Klas-Christian, Carsten eller Sören. "Du ska nog se att det finns lika många bögar som heter Calle, Olle och Bosse Haha vem bestämmer att vissa namn är "bögnamn"? Det handlar ju bara om dina egna fördomar.
    Nä, det där med bögnamnen fattade faktiskt inte jag heller. Utom möjligen Sylvester, för det finns det en bögsajt som heter har jag för mig.
  • dio
    Äldre 1 Jun 15:16
    #92

    Sen finns det ju namn som i mina öron låter mer "porriga" än andra. I min fantasi ser jag framför mig karlar med en redig porrmustash, utsvängda brallor, en tight skjorta, öppen naturligtvis med hår på bröstet, guldhalsband och en "stor" frisyr, och där passar både Sylvester, Sören, Greger och Leif in Men självklart vet jag att de flesta (om inte alla) som bär dessa namn inte alls ser ut så Men det är en rolig tanke (iaf för mig )

  • Vinbär­ssaft
    Äldre 1 Jun 15:18
    #93
    dio skrev 2008-06-01 15:16:50 följande:
    Sen finns det ju namn som i mina öron låter mer "porriga" än andra. I min fantasi ser jag framför mig karlar med en redig porrmustash, utsvängda brallor, en tight skjorta, öppen naturligtvis med hår på bröstet, guldhalsband och en "stor" frisyr, och där passar både Sylvester, Sören, Greger och Leif in Men självklart vet jag att de flesta (om inte alla) som bär dessa namn inte alls ser ut så Men det är en rolig tanke (iaf för mig )
    Märkligt vad man kan ha olika associationer! Sören, Greger och Leif är i alla fall vanliga, gråa medelåldersfarbröder som jag känner, i min bok.
  • NoMatt­er
    Äldre 1 Jun 15:22
    #94
    Vinbärssaft skrev 2008-06-01 15:18:51 följande:
    Märkligt vad man kan ha olika associationer! Sören, Greger och Leif är i alla fall vanliga, gråa medelåldersfarbröder som jag känner, i min bok.
    När infaller medelåldern i din bok?
    Jag tänker, alltså är jag.........kvinna.
  • Äldre 1 Jun 15:25
    #95

    Vad tycker ni om mitt namn då?
    Min emailadress var shelly@telia.com
    Den fick jag ändra eftersom jag fick över 1000 oönskade mail om dagen.
    De flesta berodde på att andra hade använt mitt namn som avsändare.

  • Vinbär­ssaft
    Äldre 1 Jun 15:25
    #96
    NoMatter skrev 2008-06-01 15:22:23 följande:
    När infaller medelåldern i din bok?
    Den börjar ungefär vid 35, men Sören, Greger och Leif är snarare runt 60. En del av dem kan vara uppe i ålderdomen också, i 70-årsåldern.
  • NoMatt­er
    Äldre 1 Jun 15:28
    #97
    Vinbärssaft skrev 2008-06-01 15:25:57 följande:
    Den börjar ungefär vid 35, men Sören, Greger och Leif är snarare runt 60. En del av dem kan vara uppe i ålderdomen också, i 70-årsåldern.
    Jag känner två Sören, den ena har nyss fykllt 40 och den andra är nåt år äldre. Tre Leif känner jag också en är 65, en är runt 50 och den tredje är 23. Greger känner jag däremot bara en katt som heter.
    Jag tänker, alltså är jag.........kvinna.
  • Gäspan
    Äldre 1 Jun 15:29
    #98

    Leif är ett fint fornnordiskt namn som verkligen skulle passa en liten unge!

  • Äldre 1 Jun 15:32
    #99

    Spelar ingen roll vad du döper ditt barn till, vill andra barn reta ditt så kommer dom att göra det ialla fall. Dessutom är det med namn som allting annat, vad du tycker är "fint" eller "normalt" kan låta helt hjärndött i andras öron.


    GurraC skrev 2008-05-29 17:23:29 följande:
    Stackars barn som föds idag av föräldrar som ska vara sååååå speciella och hitta på ett eget namn till sin lille teling eller återanvända ett gubbnamn som Nikodemus, Tor eller Nils eller dylikt eller kärringnamn som Astrid, Irma och annat. Stackars barn säger jag som får växa upp med gamla kärringnamn. Vad är det för fel på namn som Anna, Sara, Emma för tjejer och Kalle, Lasse eller Bosse för killar, sånt som folk alltid har hetat? Varför denna hysteri att vara så märkvärdig hela tiden. Det mest skamlösa är ju alla föräldrar som ger sina barn bögnamn som Sylvester, Klas-Christian, Carsten eller Sören. TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-29 17:30Vad jag menar är att tänker inte dessa föräldrar på att barnet ju kommer att bli mobbat för sitt udda namn i skolan? Föräldrarna är ofta så egoistiskka och ska hitta på något namn som ingen annan har. Men se barnet som en individ som ska ha det här namnet hela livet. Jag menar det kan ju inte vara kul att heta töntnamn som Justus eller Jöns som exempel. De kommer ju att bli utskrattade varje gång någon tilltalar dem. Tänk, snälla, tänk lite innan ni namnger era telingar. Ni som har alldagliga namn som Linda eller Sanna, hur kul tycker ni det hade varit om er mamma hade döpt er till något riktigt udda namn som Lola eller Ing-Britt? Nej jag skulle väl tro det att det inte var så kul...
  • dio
    Äldre 1 Jun 16:01

    Haha min dotter har ett ovanligt namn (dock existerande ) som det är helt omöjligt för barn att uttala har det visat sig Hon får helt väldigt söta och roliga "förkortningar" på detta namn. Det är nästan aldrig någon vuxen som har hört det heller, hon får massa konstiga omskrivningar eller uttal och det är inte ett konstigt namn att uttala. Trots det har jag valt att namnge henne detta eftersom det i mina öron är ett av de vackraste namnen i världen Jag är inte rädd att hon ska bli mobbad, utstött eller förlöjligad och jag hoppas att hon kommer tycka om sitt namn när hon blir större

Svar på tråden Stackars barn