• GurraC
    Äldre 29 May 17:23
    13496 visningar
    131 svar
    131
    13496

    Stackars barn

    Stackars barn som föds idag av föräldrar som ska vara sååååå speciella och hitta på ett eget namn till sin lille teling eller återanvända ett gubbnamn som Nikodemus, Tor eller Nils eller dylikt eller kärringnamn som Astrid, Irma och annat. Stackars barn säger jag som får växa upp med gamla kärringnamn. Vad är det för fel på namn som Anna, Sara, Emma för tjejer och Kalle, Lasse eller Bosse för killar, sånt som folk alltid har hetat?
    Varför denna hysteri att vara så märkvärdig hela tiden.

    Det mest skamlösa är ju alla föräldrar som ger sina barn bögnamn som Sylvester, Klas-Christian, Carsten eller Sören.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-29 17:30
    Vad jag menar är att tänker inte dessa föräldrar på att barnet ju kommer att bli mobbat för sitt udda namn i skolan? Föräldrarna är ofta så egoistiskka och ska hitta på något namn som ingen annan har. Men se barnet som en individ som ska ha det här namnet hela livet. Jag menar det kan ju inte vara kul att heta töntnamn som Justus eller Jöns som exempel. De kommer ju att bli utskrattade varje gång någon tilltalar dem. Tänk, snälla, tänk lite innan ni namnger era telingar. Ni som har alldagliga namn som Linda eller Sanna, hur kul tycker ni det hade varit om er mamma hade döpt er till något riktigt udda namn som Lola eller Ing-Britt? Nej jag skulle väl tro det att det inte var så kul...

  • Svar på tråden Stackars barn
  • Vinbär­ssaft
    Äldre 2 Jun 20:08
    GurraC skrev 2008-06-02 19:29:49 följande:
    Idag var det en mamma som i tunnelbanan sa till sin son: "Börje, sluta!!!!" Jag började garva högt och säga "Börje..." och sen hängde fler på och garva. Såg ut som om mamman ville sjunka genom golvet över det töntiga gubbnamnet på sin son. Förhoppningsvis har hon lärt sig en läxa om hon skaffar fler barn och ska namnge dessa.
    Men det där var väl onödigt och dumt..? Jag gillar visserligen inte Börje p.g.a. personliga associationer, men det är i alla fall ett rejält gammalt svenskt namn. Inga konstigheter alls.
  • Äldre 2 Jun 20:11
    GurraC skrev 2008-06-02 19:29:49 följande:
    Idag var det en mamma som i tunnelbanan sa till sin son: "Börje, sluta!!!!" Jag började garva högt och säga "Börje..." och sen hängde fler på och garva. Såg ut som om mamman ville sjunka genom golvet över det töntiga gubbnamnet på sin son. Förhoppningsvis har hon lärt sig en läxa om hon skaffar fler barn och ska namnge dessa.
    Eller hur, det är sääääkert sant
  • Believ­e In Faith
    Äldre 3 Jun 14:24
    GurraC skrev 2008-06-02 19:29:49 följande:
    Idag var det en mamma som i tunnelbanan sa till sin son: "Börje, sluta!!!!" Jag började garva högt och säga "Börje..." och sen hängde fler på och garva. Såg ut som om mamman ville sjunka genom golvet över det töntiga gubbnamnet på sin son. Förhoppningsvis har hon lärt sig en läxa om hon skaffar fler barn och ska namnge dessa.
    Så då är det bättre att göra narr av folk å trycka ner dem?? var det inte bättre att hålla det för dig själv...? Tänk om pojken hörde dig...sorgligt av dig
    ღ Wilma ღ Alwin ღ Bulan ღ
  • Vinter­sol80
    Äldre 4 Jun 07:42
    GurraC skrev 2008-06-02 19:29:49 följande:
    Idag var det en mamma som i tunnelbanan sa till sin son: "Börje, sluta!!!!" Jag började garva högt och säga "Börje..." och sen hängde fler på och garva. Såg ut som om mamman ville sjunka genom golvet över det töntiga gubbnamnet på sin son. Förhoppningsvis har hon lärt sig en läxa om hon skaffar fler barn och ska namnge dessa.
    oj då där fick du verkligen till det. Hoppas nu du är riktigt stolt över dig själv som öppet mobbat ett litet barn.
  • Äldre 4 Jun 16:42
    GurraC skrev 2008-06-02 19:29:49 följande:
    Idag var det en mamma som i tunnelbanan sa till sin son: "Börje, sluta!!!!" Jag började garva högt och säga "Börje..." och sen hängde fler på och garva. Såg ut som om mamman ville sjunka genom golvet över det töntiga gubbnamnet på sin son. Förhoppningsvis har hon lärt sig en läxa om hon skaffar fler barn och ska namnge dessa.
    Det är väl rätt uppenbart vid det här laget att TS bara skarvar och hittar på för att provocera, eller hur! För så genom-elak kan ju ingen människa vara!
    Pyff på er!
  • dio
    Äldre 4 Jun 20:43
    Pyff skrev 2008-06-04 16:42:49 följande:
    Det är väl rätt uppenbart vid det här laget att TS bara skarvar och hittar på för att provocera, eller hur! För så genom-elak kan ju ingen människa vara!
    Jag hoppas det för annars visar det ju att det inte är barnen vi ska vara rädda för att de mobbar varann, vissa vuxna är riktigt duktiga på det själva. Skrämmande tanke.
  • Äldre 4 Jun 20:50

    Haha, du är för rolig ts! Tror inte det är så vanligt med mobbing för namn nu för tiden. Förut hette hälften Anna, Maria och Johanna. Hade det kommit ett barn med namnet Figaro eller kanske Tristan så hade det kanske blivit mobbat. Har svårt att tro det nu. Jo kanske om det heter Bosse då

    Astrid, Irma och Nils är däremot väldigt "inne". Det är också namn som "alltid har funnits" som du uttryckte dig. Det är ju bara olika generationers namn som återkommer. Vill man att ens barn ska ha ett väldigt unikt namn så kan man bara ge det ett namn från en rätt närliggande generation. Skulle tro att tex. Bengt, Göran eller Jan-Åke är extrem ovanligt nu..

  • Äldre 5 Jun 14:15

    TS: Bögnamn?? Hur gammal är du egentligen?

  • Tankgi­rrrl
    Äldre 5 Jun 14:18
    Veladis skrev 2008-06-01 19:51:18 följande:
    Leif är ett rävnamn för mig... Liksom att Torsten är ett kattnamn. Mina barn heter Egil och Vilya. Egil efter Egil Skallagrimson och Vilya efter en av de tre alvringarna i Sagan om Ringen och för att hon från början visade sig ha en väldigt stark Vilya. Sen har de andra lite mer "vanliga" namn i andranamn också, om de skulle vilja byta. Men jag hopaps att de inte gör det. Vi har ju gett dem de finaste namen! men det står dem fritt. Folk har sällan problem med att utala namnen. Vilya har blivit Vil-aja nån gång, det är allt. Själv heter jag ett alldeles vanligt Madeleine och blev retad "Madelenis penis" i skolan. Jättekul? Näe? Förutsägbart? Näe, inte det heller...
    Jag gjorde som du så jag tog ett ovanligt namn i första namn och ett vanligt namn i andra namn så min dotter heter Adora Julia så får hon välja när hon blir äldre om hon vill byta eller inte!
    ja jag heter catrin och blev kallad latrin och catrin med kort stubin, barn är påhittiga (och ibland elaka) det är så! de kommer nog på nåt till alla namn bara de får tänka lite!
  • sär skrive­n
    Äldre 5 Jun 14:22

    Låt oss då hoppas att vara barn blir mer toleranta varelser än TS, och accepterar namn för vad de är.

Svar på tråden Stackars barn