• GurraC
    Äldre 29 May 17:23
    13506 visningar
    131 svar
    131
    13506

    Stackars barn

    Stackars barn som föds idag av föräldrar som ska vara sååååå speciella och hitta på ett eget namn till sin lille teling eller återanvända ett gubbnamn som Nikodemus, Tor eller Nils eller dylikt eller kärringnamn som Astrid, Irma och annat. Stackars barn säger jag som får växa upp med gamla kärringnamn. Vad är det för fel på namn som Anna, Sara, Emma för tjejer och Kalle, Lasse eller Bosse för killar, sånt som folk alltid har hetat?
    Varför denna hysteri att vara så märkvärdig hela tiden.

    Det mest skamlösa är ju alla föräldrar som ger sina barn bögnamn som Sylvester, Klas-Christian, Carsten eller Sören.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-29 17:30
    Vad jag menar är att tänker inte dessa föräldrar på att barnet ju kommer att bli mobbat för sitt udda namn i skolan? Föräldrarna är ofta så egoistiskka och ska hitta på något namn som ingen annan har. Men se barnet som en individ som ska ha det här namnet hela livet. Jag menar det kan ju inte vara kul att heta töntnamn som Justus eller Jöns som exempel. De kommer ju att bli utskrattade varje gång någon tilltalar dem. Tänk, snälla, tänk lite innan ni namnger era telingar. Ni som har alldagliga namn som Linda eller Sanna, hur kul tycker ni det hade varit om er mamma hade döpt er till något riktigt udda namn som Lola eller Ing-Britt? Nej jag skulle väl tro det att det inte var så kul...

  • Svar på tråden Stackars barn
  • Tankgi­rrrl
    Äldre 5 Jun 14:26
    GurraC skrev 2008-06-02 19:29:49 följande:
    Idag var det en mamma som i tunnelbanan sa till sin son: "Börje, sluta!!!!" Jag började garva högt och säga "Börje..." och sen hängde fler på och garva. Såg ut som om mamman ville sjunka genom golvet över det töntiga gubbnamnet på sin son. Förhoppningsvis har hon lärt sig en läxa om hon skaffar fler barn och ska namnge dessa.
    ja för bosse och lasse är inga gubbnamn alltså? jag tänker på barnen i Bullerbyn, Lasse och Bosse, tänk hur gamla de är idag, och vad är de? jo just det! gubbar!
    och Emma och såna namn är jättefina, men tänk att vara i en lekpark och ropa EMMA!! och tio tjejjer vänder sig om för att se vilken emma de menade och gå igenom dagis och bli kallad, lill- emma eller stor- emma eller EMMA A eller EMMA C.
    och bögnamn? skärp dig!
  • dålli
    Äldre 5 Jun 14:28

    haha. min son heter frank.det är lite gubbigt men nu har jag vant mig,min sambo ville stenhårt att han skulle heta det.

  • Lotlas
    Äldre 5 Jun 14:30
    GurraC skrev 2008-05-29 17:23:29 följande:
    Stackars barn som föds idag av föräldrar som ska vara sååååå speciella och hitta på ett eget namn till sin lille teling eller återanvända ett gubbnamn som Nikodemus, Tor eller Nils eller dylikt eller kärringnamn som Astrid, Irma och annat. Stackars barn säger jag som får växa upp med gamla kärringnamn. Vad är det för fel på namn som Anna, Sara, Emma för tjejer och Kalle, Lasse eller Bosse för killar, sånt som folk alltid har hetat? Varför denna hysteri att vara så märkvärdig hela tiden. Det mest skamlösa är ju alla föräldrar som ger sina barn bögnamn som Sylvester, Klas-Christian, Carsten eller Sören. TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-29 17:30Vad jag menar är att tänker inte dessa föräldrar på att barnet ju kommer att bli mobbat för sitt udda namn i skolan? Föräldrarna är ofta så egoistiskka och ska hitta på något namn som ingen annan har. Men se barnet som en individ som ska ha det här namnet hela livet. Jag menar det kan ju inte vara kul att heta töntnamn som Justus eller Jöns som exempel. De kommer ju att bli utskrattade varje gång någon tilltalar dem. Tänk, snälla, tänk lite innan ni namnger era telingar. Ni som har alldagliga namn som Linda eller Sanna, hur kul tycker ni det hade varit om er mamma hade döpt er till något riktigt udda namn som Lola eller Ing-Britt? Nej jag skulle väl tro det att det inte var så kul...
    Jösses.... *skakar på huvudet*
  • Johann­a 87
    Äldre 12 Jun 14:10

    Oh my, borde man inte bara ignorera den här tråden??

  • En lyckan­s tår i månens sken
    Äldre 26 Aug 22:27

    Har läst en hel del och dör av skratt här. En utav de bättre trådarna jag läst på familjeliv.

    .. och så vill jag bara fråga varför alla snackar om namnet Sören för? Frys inte ut Sylvester och resten av gänget nu bara för att de är lite annorlunda med sina namn.

  • Äldre 27 Aug 00:46

    He, he, det fixar sig nog, med mobbningen alltså. För de kommer ju inte att gå i skolan tillsammans med dig. De kommer att gå tillsammans med andra små Nikodemus, Tor, Nils, Astrid och Irma. Så de där namnen kommer inte att väcka någon större uppmärksamhet.

    Fint av dig att tänka på de små barnen och oroa dig för deras framtid i alla fall. En omtänksam person tycks du vara!

  • Äldre 27 Aug 00:57

    Hatar namnet Emma, och katarina.. världens vanligaste namn, och världens fulaste... HATAR katarina, skäms för det.

    Mina barn ska inte få gubb eller kärringnamn, och inte heller nåt så fult..

    Barn med namn som Greta, Agda, Sven eller August.. Stackars, stackars barn som får heta så!

  • En lyckan­s tår i månens sken
    Äldre 27 Aug 10:39

    Katarina är väl inte SÅ vanligt? o_O eller?

  • Duckan­74
    Äldre 27 Aug 10:42

    Då är vår vår dotter en sån där "stackare". Hon heter Siri, gammalt kärringnamn.

  • Äldre 27 Aug 13:37

    Nä, men fult som fan..
    Fast jag vet nog bara 1-2 personer som har det som tilltalsnamn..

    En lyckans tår i månens sken skrev 2008-08-27 10:39:24 följande:


    Katarina är väl inte SÅ vanligt? o_O eller?
  • enny signat­ur
    Äldre 27 Aug 17:08
    GurraC skrev 2008-05-29 17:23:29 följande:
    Stackars barn som föds idag av föräldrar som ska vara sååååå speciella och hitta på ett eget namn till sin lille teling eller återanvända ett gubbnamn som Nikodemus, Tor eller Nils eller dylikt eller kärringnamn som Astrid, Irma och annat. Stackars barn säger jag som får växa upp med gamla kärringnamn. Vad är det för fel på namn som Anna, Sara, Emma för tjejer och Kalle, Lasse eller Bosse för killar, sånt som folk alltid har hetat? Varför denna hysteri att vara så märkvärdig hela tiden. Det mest skamlösa är ju alla föräldrar som ger sina barn bögnamn som Sylvester, Klas-Christian, Carsten eller Sören. TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-29 17:30Vad jag menar är att tänker inte dessa föräldrar på att barnet ju kommer att bli mobbat för sitt udda namn i skolan? Föräldrarna är ofta så egoistiskka och ska hitta på något namn som ingen annan har. Men se barnet som en individ som ska ha det här namnet hela livet. Jag menar det kan ju inte vara kul att heta töntnamn som Justus eller Jöns som exempel. De kommer ju att bli utskrattade varje gång någon tilltalar dem. Tänk, snälla, tänk lite innan ni namnger era telingar. Ni som har alldagliga namn som Linda eller Sanna, hur kul tycker ni det hade varit om er mamma hade döpt er till något riktigt udda namn som Lola eller Ing-Britt? Nej jag skulle väl tro det att det inte var så kul...
    Jo det hade jkag tryckt varit kul. Att ha två typiska namn är skittrist. Min man heter timotej i förnnamn (ej tilltals), så vackert!
Svar på tråden Stackars barn