• Anonym (Kaffedraken)

    Äta vid diarré?

    Om man har haft diarré i två dygn och har fått i sig en massa vätskeersättning, hur får man då stopp på "skiten"? Efter alla försök att äta något så har det inte blivit bättre. Det har då provats kokt potatis och blåbärsdryck. Bör man ta en tablett som stoppar upp så kroppen hinner ta åt sig näringen?

  • Svar på tråden Äta vid diarré?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Det beror ju på varför du har diarré. Om du ätit något olämpligt som gjort dig sjuk så är det inte bra att stoppa upp. Är det stress så kan magen säga ifrån och då är det lugn och ro som gäller. Är det magsjuka så är det bara att härda ut det går över och det brukar bli bättre senast på tredje dygnet.

    Mitt tips till dig är att dricka en klunk var 5 minut. Inte för mycket samtidigt för så reagerar magen. När du känner dig att du börjar bli bättre ät inte mycket på en gång. Utan var snäll mot magen och ät lite och oftare istället.

    På två dygn så är det inte näringen som är viktigast utan vätskan. Att ta vätske ersättning är jättebra. Om du är orolig ring rådgivningen. De har större kunskaper än vi andra. Observera att jag inte är någon läkare utan skriver bara vad jag tror. Krya på dig.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Det är inte så att du har diarré inför förlossningen som man kan ha om du är på slutet?


    Du vet att du bor på en liten ort när folk vet saker om dig innan du själv vet om dom
  • Anonym (Kaffedraken)
    Andaloal skrev 2008-05-31 09:34:22 följande:
    Det är inte så att du har diarré inför förlossningen som man kan ha om du är på slutet?
    det är sambon som är sjuk... tur nog..
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag kom på en till sak hur jag kunde glömma det förstår jag inte. Du kan vara svårt förstoppad också. Kan du vara det? Isåfall rinner lite förbi proppen. Fast isåfalls så vill du inte äta mer en någon tugga och mår illa, har ont i magen och kan ha kräk känslor. Jag har tre förstoppnigsbarn. Det är ju väldigt likt magsjuka iof.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jobbigt. Vi har haft diarré i huset 2 veckor nu och nu har jag åkt på det tror jag...


    Du vet att du bor på en liten ort när folk vet saker om dig innan du själv vet om dom
  • Anonym (Kaffedraken)
    Andaloal skrev 2008-05-31 09:43:23 följande:
    Jobbigt. Vi har haft diarré i huset 2 veckor nu och nu har jag åkt på det tror jag...
    usch,.. jag det är lite jobbigt... superfint väder och vi skulle åka till stranden idag och sen grilla på kvällen... tråååk..
  • Anonym (Kaffedraken)

    te och skorpor brukar vara v bra om man vart dålig i magen och kan även de stoppa upp diaeer berorend på av b vilken orska man fått diaree.

  • Anonym (Kaffedraken)
    vänat skrev 2008-05-31 10:02:49 följande:
    te och skorpor brukar vara v bra om man vart dålig i magen och kan även de stoppa upp diaeer berorend på av b vilken orska man fått diaree.
    ja det ett är ju svårt att veta. Vet att sambon var på jobbmiddag i torsdag´s, men ingen annan på han jobb har blivit dålig.. det kan ju vara vadsomhelst. Jag har ju inte blivit smittad så det verkar som någon släng av matförgiftning?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Ge honom en tablett travello eller lknande. Det stoppar upp direkt! Förmodligen är bakterierna ute redan så det är nog ingen fara.
    (inte heller läkare, men själva gör vi så när vi får diarre oh det funkar alltid)


  • Anonym (Kaffedraken)
    MildaMaränger skrev 2008-05-31 09:59:57 följande:
    usch,.. jag det är lite jobbigt... superfint väder och vi skulle åka till stranden idag och sen grilla på kvällen... tråååk..
    Ja vad trist. Hoppas han repar sig snart så ni hinner göra nåt trevligt.
    Du vet att du bor på en liten ort när folk vet saker om dig innan du själv vet om dom
  • Anonym (Kaffedraken)

    MIldaMaränger - 7 pepparkorn är toppen bra. Det blir stopp på bara nån timme. Sväljes hela med lite vatten/saft eller vad som faller honom i smaken.

    Min mamma sa alltid att det skulle vara kryddpepparkorn (har jag för mig) men jag har provat både vitpeppar/svartpeppar och kryddpeppar och allt har funkat..

    Hoppas att han mår bättre.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Oftast vid matförgiftning så börjar det med att man kräks och en stund senare har du även diarré sen vet du inte var det kommer ifrån, jag blev matförgiftad pga att jag drack proviva som hade varit öppen en dag för länge och blev jättesjuk och kände mig svimfärdig, maken fick stötta mig in på toa så fy f.n jag har inte köpt hem det sen jag var så dålig, det är fruktansvärt!

Svar på tråden Äta vid diarré?