• Äldre 2 Jun 10:05
    222081 visningar
    18 svar
    18
    222081

    Hur många dagar i sträck får man sjukskriva sig utan läkarintyg??

    Skulle någon här vlija hjälpa mig med en sak!Mår så fruktansvärt illa så jag kan knappt vara uppe.Jobbar i hemtjänsten och det är ju inte så lätt när man kräker och klöks för minsta lilla lukt.Skulle jobbat nu i helgen men sjukskrev mig fre,lörd och sönd.Har alltså varit hemma 3 dagar nu.Ringde och försökte få komma till en doktor idag för eventuell sjukskrivning,men det var helt omöjligt.Fick till svar att jag får åka och sätta mig på akuten (6 mil enkel resa dit) och det känns ju inte så roligt!Så min fråga är hur många dagar man egentligen får sjukskriva sig själv??Är det 5 arbetsdagar?Ska jobba 6 arbetsdagar till sedan ska jag ha semester 2 veckor.Isåfall måste jag ju jobba 1 dag till för att sedan kunna sjukanmäla mig igen de resterande dagarna.Fattar inte hur det ska gå att jobba 1 dag,men det känns inte så lockande att köra så långt i denna värmen,och sedan sitta på akuten några timmar!Tacksam för hjälp!

  • Svar på tråden Hur många dagar i sträck får man sjukskriva sig utan läkarintyg??
  • louise­L82
    Äldre 2 Jun 10:08
    #1

    ja d e fem dagar man kan va hemma utan läkarintyg fast d e bara om arbetsgivaren kräver d..
    du kan kan kanske prata me din chef o förklara läget.. d verkar ju dmt om du ska behvöa gå o jobba en dag innan du ahr semester när du mår så dåligt.. du kan ju va hemma utan ersätning just den dagen i värsta fall.

  • mammat­ill2hä­rligav­ildar
    Äldre 2 Jun 10:08
    #2

    Jag tror att det är så här, men är inte helt säker=)

    I en kalender vecka kan man vara sjukskriven utan läkarintyg, sen måste man bli sjukskriven. Ytterligar en vecka betalar arbetsgivaren din sjukersättning. Efter två veckor måste man alltså böka med FK för att på sjukersättning.

  • Maddii­e
    Äldre 2 Jun 10:10
    #3

    Jag har för mig att det är 1 vecka man får vara hemma utan läkar intyg.
    Men kan du inte ringa din BM o se om du kan få en tid hos läkaren där ?
    Jag blev sjukskriven pga extremt illamående o kräkningar.
    Och det gick igenom hos FK,var hemma i 5 veckor.

    Ring BM o kolla

  • mammat­ill2hä­rligav­ildar
    Äldre 2 Jun 10:12
    #4

    Ja precis, hos MVC brukar det vara lättare att få en läkartid. Lycka till!

  • Äldre 2 Jun 10:13
    #5

    men du kan i´nte vara hemma en vecka och sedan arbeta en dag och vara hemma en vecka till. Då läggs dagarna i hopp och du måst ha sjukintyg. För mig låter det som om du ska ta kontakt med din akut eller mödravård eller vårdcentral för att få ett sjukintyg...

  • Äldre 2 Jun 10:17
    #6

    Du kan vara hemma 7 dagar på raken, sen spelar det ingen roll hur många av dom som du egentligen arbetar. Sjukskrev du dig Fredag så kan du vara hemma Fredag-Torsdag men  från fredagen efter krävs ett sjukintyg.


    ♥William, kärleken i mitt liv♥. William 07/05-05 ♥ Liten i magen BF 11/06-08♥
  • ploppv­iola
    Äldre 2 Jun 10:22
    #7

    En vecka utan intyg men du kan ju va hemma längre om du inte kommer till dr o sen be läkaren att sjukskriva dig från 7e dagen....


    Du är värdefull
  • Äldre 2 Jun 10:24
    #8

    Från dag 8 krävs ett läkarintyg. Du kan alltså vara hemma 7 dagar men för fortsatt sjukskrivning från dag 8 krävs det att du har ett intyg från läkaren för att få ersättning av arbetsgivaren.

    Dagarna räknas från första dagen du är hemma oavsett och sedan 7 dagar frammåt oavsett arbetsdagar eller lediga dagar. Så jobbar du tre dagar och är sedan ledig 4 dagar och pär fortfarande sjuk på dag 8 får du ingen ersättning utan läkarintyg. Då är enda alternativet att gå till jobbet och sedan gå hem, för att då sjukskriva sig på nyt, men då är det ny karensdags och hela baletten.

    Hoppas att det löser sig. Prata med din arbetsgivare, kanske kan ni komma på en bra lösning som fungerar för er båda.

  • voice
    Äldre 2 Jun 10:31
    #9

    Skulle också föreslå att du pratar med din arbetsgivare om denne är bra. Kan kanske hjälpa dig få en läkartid tom? Annars måste du kanske säga när du ringer för att få läkartid att du MÅSTE få ett läkarintyg direkt för din rbetsgivare är så krånglig?

  • mammat­ill2hä­rligav­ildar
    Äldre 2 Jun 10:33
    #10

    Om du är hemma en vecka, sen jobbar en dag, och sen går hem igen, räknas det som samma sjukperiod. Tror det gör det i en vecka till och med. Så det blir inte bara ny karensdag, du måste ha sjukintyg från dag 8.

  • Äldre 2 Jun 10:46
    #11

    Tack för era svar!Jag har ringt MVC men bor i en liten håla där det inte finns några läkare på MVC så det är de som har sagt att jag ska åka till akuten!

  • Äldre 2 Jun 11:55
    #12

    Så då menar ni alltså att om jag började vara hemma i fredags så kan jag vara hemma tom. torsdag sedan måste jag börja jobba igen,eller måste jag åka till akuten och bli sjukskriven.Då har jag förstått rätt va??

  • Äldre 2 Jun 12:16
    #13
    stjärna4 skrev 2008-06-02 11:55:20 följande:
    Så då menar ni alltså att om jag började vara hemma i fredags så kan jag vara hemma tom. torsdag sedan måste jag börja jobba igen,eller måste jag åka till akuten och bli sjukskriven.Då har jag förstått rätt va??
    Alldeles rätt! :)
  • marsed
    Äldre 2 Jun 12:20
    #14

    Det är faktiskt lite olika när man måste visa läkarintyg för sin arbetsgivare. Det vanligaste är den 8:e kalenderdagen men en del kräver läkarintyg från första dagen! Hör efter med din arbetsgivare. Däremot MÅSTE du ha läkarintyg fr o m 15:e kalenderdagen då det är FK som då tar över sjukersättningen.

  • Äldre 26 May 10:44
    #15

    Hej!

    Jag var hemma och sjuk 2 dagar denna vecka tisdag och onsdag, semester var redan inlagt för torsdag och fredag. Är fortfarande dålig med mycoplasmabakterier och äter penicillin. Måste jag ha intyg efter måndag? 

  • Äldre 17 Aug 15:15
    #16

    Jag var hema 4 dagar om jag är sjuk

  • Äldre 8 Aug 09:46
    #17

    Dag 6 ska man ha läkareintyg.

    Lör-sön räknas inte

  • Äldre 9 Aug 14:12
    #18
    Gizz skrev 2016-08-08 09:46:44 följande:

    Dag 6 ska man ha läkareintyg.

    Lör-sön räknas inte


    Nu är det här en gammal tråd men jag svarar ändå då ditt svar kan tolkas fel. Enklast är att du räknar även helgerna eftersom reglerna säger att du ska ha läkarintyg från dag 8. Och då räknar man kalenderdagar, dvs helgerna ska med. Ganska många människor jobbar ju även helger.
Svar på tråden Hur många dagar i sträck får man sjukskriva sig utan läkarintyg??