• Nirlla
    Äldre 3 Jun 14:59
    3409 visningar
    5 svar
    5
    3409

    Pneumococcvaccin

    Kom just hem från BVC. Min son har nu svullna öron igen.
    hade för 1 mån dubbelsididg öroninflamation så nu vöerväger jag skarp Pneumococcvaccin.

    FAKTA!!!
    barn som är 3mån Januari -09 (dvs barn födda okt-08) kommer att få Pneumococcvaccin inlagt i sin ordinarie vaccinprogram och därmed kostnadsfritt

    JAG däreemot som har en som på nu snart 7 mån får bet för det.. så man blir i skraven...
    PROBLEM... Att få receptet utskrivet kostar 200:- själva sprutan att hämta ut 660:- sen för att BVC ska sätta sprutan på han som jag har hämtat ut tar dom ytteligare 150:- summa summarum: 1010:- för FÖrsta gången sen kostar ju nästa spruta lite minde men allt somallt med en stora syster åp 2 år kostar detta mig över 2000:-
    Visst det e för deras bästa men...

    PROBLEM jaghar hört att det på vissa VC inte kostar något att få utskrivet receptet och inget för att sätta sprutan sen jag komemr alltså kunna spara minst 500:- vilket blir många blöjpaket....

    HAR NÅGON HÖRT SAMMA och i så fall vilken bvc /vc som inte tar bet för sånt här.

    Trodde för överigt att barn hade gratis sjukvård om jag får utskrivet kåvepenin tex kostar ju det inget????

    Mycket tacksam för svar... Nirlla

  • Svar på tråden Pneumococcvaccin
  • Fru Dina
    Äldre 3 Jun 15:03
    #1

    Vad jag förstår är det olika i olika landsting. Hos oss (Värmland) betalar vi bara vacc-kostnaden (550 kr). I andra landsting kan det kosta. Man kan ju också göra det helt privat. Jag kollade tex "cityakuten" i STHLM förra året o har för mig att de tog ca 750 kr då.

  • Arctur­a
    Äldre 3 Jun 15:07
    #2

    Min dotter har fått detta vaccin. Det kostade inte oss en enda krona! Hade ingen aning om att det kostar på andra ställen.
     
    Tyvärr har detta vaccin inte hjälpt ett dugg för oss.... så för er som måste betala, är det ju en chansning!! Trisst att betala flera tusen till ingen nytta om det inte skulle hjälpa!!

    Men har barnet bara haft en ända öroninflamation (dubbel) tidigare? Så är det väl inte aktuellt med vaccin ännu? Man ska ju inte vacinera i onödan lixom!! Vår dotter hade 15 st öroninflamationer innan vi beslutade för att ge henne vacin. Innan testade vi både pencillin (som inte fungerade överhuvudtaget, trots fler olika sorter) rör och kortisondroppar för att behandla  lokalt i stället för hela kroppen....pencillin och vaccin behandlar ju lixom hela kroppen!!

    Lycka till!


  • Nirlla
    Äldre 3 Jun 15:44
    #3
    Svar på #2
    oj 15 st. hur gammal e hon? Min son e 7mån och har haft en hittills när han var 6mån. nu e han svullen i öronen igen.
    var bor ni eftersom det itne kostade er nånting?
  • Arctur­a
    Äldre 3 Jun 21:54
    #4
    Nirlla skrev 2008-06-03 15:44:55 följande:
    Svar på #2oj 15 st. hur gammal e hon? Min son e 7mån och har haft en hittills när han var 6mån. nu e han svullen i öronen igen.var bor ni eftersom det itne kostade er nånting?
    Dottern är i dag 2½ år, hon fick sin första öroninflamation när hon var 8 månader & från 8 månader tills hon var 20 månader (alltså under 1 år) hade hon 15 st öroninflamationer (snitt en per månad). Efter de 6 första (då fick hon pencillin varje gång) op de in rör i bägge öronen. Tyvärr fortsatte öroninflamationerna & rören "värkte" ut gång efter gång, så hon har fått op in rör 4 ggr. När det inte hjälpte så fick vi börja behandla med Terracortil droppar (som man droppar direkt i örat) & samtidigt började hon sin behandling med Pneumococcvaccin (som hon i dag tagit tre doser av & är fullvaccinerad som jag försttt det). I dag har hon haft 22 st öroninflamationer (tror vi, då det ibland bara gått i hop till en enda lång sjukdomsperiod) Vänster trummhinna har spruckit 8 ggr och allt detta trots både pencillin, rör, droppar och vaccin!!

    Nu börjar vi se ett ljus i mörkret & inflamationerna kommer allt längre emellan gångerna (vi har nu tagit hjälp av homopatimedicin också) , dottern är så van att ha ont i öronen så hon bryr sig knappt om värken längre..... men läkarna säger också att barn som vår dotter (riktiga öronbarn) det ända som hjälper dem är att det växer bort!!

    Vi bor i Jämtlands län!

    Jag hoppas verkligen att din son slipper detta, då det inte är roligt för nån inblandad!! Självklart ska du kolla upp detta vaccin i fall du tror att det skulle hjälpa. Men mitt råd är att kolla upp andra alternativ först... att ha en, två el tre inflamationer är inte ovanligt, men blir det fler på kort tid, så kolla upp med läkare vad de tycker....

    Lycka till!
  • Knosan
    Äldre 6 Jun 23:20
    #5

    Vaccinet täcker ju inte alla öroninflammationer, utan endast en bakteriegrupp; pneumococcer. Det minskar risken att få dem, men det finns flera bakterier som kan orsaka och även virus.

    Min ena dotter är vaccinerad eftersom hon inte tål antibiotika via munnen utan behöver åka in för iv-behandling. Hon har haft fyra st senaste halvåret, så hon tillhörde "riskgrupp" så vi behövde inte betala. Annars betalar man endast för sprutorna ca 500kr st, i Västra Götaland. 3 st innan man fyllt 2 eller 2 st efter.

Svar på tråden Pneumococcvaccin