• Hjarte­sjalen
    Äldre 4 Jun 07:39
    35087 visningar
    24 svar
    24
    35087

    polyper i livmodern! kolla hit!

    Jag har just fatt veta att jag har det pa 2 stallen i livmodern. Lakaren sager att det vore bra att ga in o ta bort dom, skrapa bort dom eftersom vi planerar att bli gravida....om vi har lyckan med oss saklart. :)

    Har du haft el har polyp/polyper? Vad gjorde du, har nagon det o inte opererat bort dom o anda lyckats bli gravida o fott barn?

    Vagar man ta risken att inte ta bort dom??

    Har nagon fatt MF pga detta??

    Jag undrar eftersom vi bor i USA o just nu har en urusel forsakring o vi vet inte om vi har rad att gora operationen o vi far lite panik.....o som vanligt e allt en evig vantan.

    Tackar for alla svar redan nu, da jag kanner mig ratt sa desperat faktiskt.

  • Svar på tråden polyper i livmodern! kolla hit!
  • Hjarte­sjalen
    Äldre 4 Jun 08:56
    #11

    Jaha, det visste inte jag, att man kan ha mens utan agglossning...hmmm knepigt. Jag trodde alltid att om man har mens sa har man agglossning.

    Ja, endon e verkligen knepigt, jag visste inte ens vadd et var innan jag rakade ut for allt. Jag kanner inte av den. Saaaa manga har sa fruktansvart ont.

  • Äldre 4 Jun 08:58
    #12

    Ja så upptäckte dom mina men för att vara säkra på hur dom såg ut och hur stora dom var var dom tvungna att göra en unresökning där dom sprutade in vatten i livmodern och förde in en liten kamera... (Inte helt kul, speciellt som det var 5 nyfikna unga tjejer där som höll på att utbilda sej till uskor).

  • Theres­e6699
    Äldre 4 Jun 09:00
    #13

    Jag har en polyp och den såg dom vid ultraljud. Jag har fött två barn trots det. Nu har jag iofs haft ett missfall.Men det finns ju miljoner andra orsaker till det. Min läkare sa att det är rätt så vanligt med polyper.. ca 30% av alla kvinnor har det.

    Tess

  • Hjarte­sjalen
    Äldre 4 Jun 10:45
    #14

    Mia 29, ja dom ser det via VUL, det sag vitt ut pa mina bilder. Fattar inte hur dom ser allt, det ser ju bara svart o vitt ut allting tycker jag.

    Therese. Far jag fraga dig, visste du att du hade polypen innan du blev gravid? Nar du fick MF, fick du det tidigt el sent? Jag e livradd for att fa det, speciellt sent i en grav. Vad sa lakaren om det i allmanhet, tyckte inte han att du skulle ta bort den, polypen menar jag. Jag suger i mig all info jag kan fa :)

  • Hjarte­sjalen
    Äldre 5 Jun 14:01
    #15

    Ja *puffrar* nu traden for att se om det finns fler med erfarenheter av detta??

    Svar tages tacksamt emot!!!!! ;)

    Tackar!

  • Äldre 5 Jun 16:07
    #16

    Hej Hjartesjalen,

    jag och min man har försökt bli gravida i flera år. När vi till sist sökte hjälp så hade jag både ett förhöjt FSH värde, men de hittade även en polyp inne i livmodern. Denna såg de först med hjälp av ultraljud, sen gjorde de både en Hydrosonografi (man sprutar in koksaltlösning i livmodern och undersöker livmodern utvändigt med ett vaginalt ultraljud) och en HSG-röntgen (kontraströntgen av äggledare och livmoder). Jag bestämde mig för att operera bort min polyp. Detta gjordes med en så kallad hysteroskopi. Då går man in via slidan och för in ett instrument i livmoderhalsen, via detta går man sen in med en kamera och lokaliserar polypen och sen så tar man bort den. Jag valde att göra detta i lokalbedövning och fick lugnande. Vanligast är att man gör det i narkos vilket tar cirka 20 minuter. Vad jag förstår så satt i alla fall min polyp i den övre delen av livmodern, där ägget efter att det befruktats, vill fästa. Om det sitter en polyp ivägen kan det bli försvåra implantationen, alltså när ägget fäster. Livmodern är ju inte större än ett hönsägg (innan man blir gravid), jag skulle tro att den totala ytan invändigt är cirka 5 cm. Om du då har en polyp på cirka 1 cm, och den sitter i den övre delen av livmodern, så blir det ju väldigt svårt för ägget att fästa.
    Jag blev hur som helst gravid i den tredje menstrationscykeln efter polypborttagningen. Vilken lycka! Dessvärre slutade det i ett tidigt missfall i vecka 7. Jag tror inte att det hade att göra med att jag opererats, utan snarare är det så att tidiga missfall är vanliga. Jag hoppas att jag gett dig lite mera kött på benen, så att du kan fatta ett beslut. Lycka till och ha en fin sommar!
    Kram från Anna

  • Äldre 5 Jun 16:09
    #17

    Hej igen Hjartesjalen,

    är du svensk medborgare? För i så fall borde du ju kunna åka hem till Sverige och få hjälp med att operera bort dina polyper?
    Hursom, lycka till!
    Kram från Anna

  • Hjarte­sjalen
    Äldre 6 Jun 05:12
    #18

    Hej Anna! tack for att du svarade i min tad! :)

    Jag e ju svensk medborgare men inte inskriven i dataregistret langre o om jag ska fa sjukusvard sa maste jag bo o arbeta dar o det har jag inte gjort pa 2,5 ar sa det e tyvarr uteslutet.

    Jag hoppas innerligt att inte vart forsakringsbolag kranglar for mycket nu for jag beh verkligen ta bort polyperna o sa kollar ju lakaren i livmodern for att se sa att allt star ratt till o det kanns ju bara bra, jag VILL verkligen gora operationen, sa vi kan borja forsoka gora bebbe.

    Tror du over lag att det e lattare att bli gravid efter en sadan operation, eller kan det bli en massa arrvavnad som forstor det for embryot att fasta? Min lakare sa att visst kan det bli lite arrvavnad men eftersom dom vet att jag vill bli gravid sa anvander dom sig av ett speciellt verktyg o e ytterst forsiktiga.

    O att det e ovanligt med arrbildning dar efter att tagit bort polyper. Men vad vet jag, man vill ju lita pa lakarna. Sa mycket det gar iaf.

    KRAM!!

  • Theres­e6699
    Äldre 6 Jun 07:53
    #19

    Hej,
    första och andra gången jag blev gravid så visste jag inte om den. Dom graviditeterna gick ju bra så jag tror i alla fall att min  polyp inte orsakar missfallen.

    Tess

  • Hjarte­sjalen
    Äldre 6 Jun 10:31
    #20

    Nej, o det kan ju vara sa att nar du fick missfall sa satte sig agget pa polypen o framkallade da missfall, o nar du lyckades bli gravid sa satte sig agget inte pa polypen. :) Gud en san lycka att du blev gravid o allt! Jag hoppas jag ocksa kan bli det framover....:)

  • Äldre 6 Jun 10:40
    #21

    Förstod jag rätt att du har bestämt dej för att göra operationen?
    Min läkare sa iaf. att man inte behöver vara rädd för ärrbildningar i livmoderslemhinnan, den byts ju ut varje månad.

    Lycka till! Detta kommer ordna sej :)
    Kram Mini

  • Hjarte­sjalen
    Äldre 6 Jun 10:44
    #22

    Tack snalla du! Ja, jag har bestamt mig, men jag vet inte annu om jag kan pga forsakringsbolaget. :(

  • Äldre 6 Jun 19:48
    #23

    Hej Hjärtesjälen,

    jag tror inte att du ska oroa dig för ärrvävnad i livmodern.
    En polyp, är vad jag förstår, ett veck eller en utväxt i livmodern.
    Läkaren tar försiktigt bort den med ett litet instrument.
    Livmoderslemhinnan blöder man ju ut varje månad vid mens, och sen byggs den upp igen.
    Jag tror verkligen inte att du ska oroa dig för ärrvävnad, utan jag tror att det är bra om du tar bort dina polyper, vilket kommer att möjliggöra implantation av det befruktade ägget. Polyper kan ju som sagt sitta i vägen på den lilla yta som ägget har att fästa på. Om polypen dessutom sitter i närheten av där äggledaren ansluter till livmodern, så kan ägget ha svårt att komma förbi polypen in i livmodern. Hoppas nu att ditt försäkringsbolag ger med sig!

    Lycka till och ha en fin sommar!

    Kram från Anna

  • Hjarte­sjalen
    Äldre 6 Jun 23:14
    #24

    Tack Anna! Jag kanner samma som du! Jag hoppas jag kan fa operationen gjord isf blir det den 3 Juli.

    Kramar fran mig o ha en underbar sommar du med. :)

Svar på tråden polyper i livmodern! kolla hit!