• Esmera­lda123
    Äldre 7 Jun 12:07
    33663 visningar
    13 svar
    13
    33663

    Behöver man pass inom EU???

    Ja som rubriken lyder, behöver man pass inom EU, eller räcker det med ID? Planerar en resa och övriga familjemedlemars pass har gått ut.

  • Svar på tråden Behöver man pass inom EU???
  • Äldre 7 Jun 12:09
    #1

    Normalt så behöver man inget pass då man reser inom EU men det skadar inte att ha ett IFALL de skulle be om att se det


    Trollet BF 3/9-2008, Stella 23/9-2006
  • Äldre 7 Jun 12:11
    #2

    Jag har fått visa pass inom EU så ni bör skaffa.

  • Esmera­lda123
    Äldre 7 Jun 12:11
    #3

    Men vad säger reglerna?

  • miniGr­ynet
    Äldre 7 Jun 12:13
    #4

    Pass brukar dom ju be om även inom EU, så jag skulle säga att man inte kan resa utan.
    Jag har ett nytt id-kort, det räknas tydligen som pass inom EU, men på resan förra veckan så vågade jag inte chansa utan tog med mig passet ändå.
    Och i kontrollerna (både på Arlanda och i Spanien) så ska man ju visa pass.


    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • Esmera­lda123
    Äldre 7 Jun 12:15
    #5

    Rikspolisstyrelsen`s
    råd är, att man ej behöver ha pass vid resa inom Schengen, men att man måste kunna styrka sin identitet. Passet är för närvarande den bästa id-handlingen man kan ha vid resa, men det är inget tvång.
    Pass behövs vid resa till Storbritannien och Irland.
    En broschyr ?Schengensamarbetet - vad är det ? hur rör det mig? som handlar om passfriheten, har distribuerats till polisens passenheter.

    Passlagen
    I denna lag finns det numera inte längre något krav från svensk sida att ha med sig pass då man lämnar landet för att resa till en Schengenstat

  • miniGr­ynet
    Äldre 7 Jun 12:15
    #6

    Lite länkar:

    http://www.konsumenteuropa.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1559

    http://europa.eu/abc/travel/doc/index_sv.htm
    Här står det att man inte behöver, men om det blir kontroller så måste man kunna visa upp pass eller id-kort.

    Jag hade inte vågat resa utan...


    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • Esmera­lda123
    Äldre 7 Jun 12:17
    #7

    Det verkar inte som man behöver passet inom EU. Men hur gör man med min 18 månaders? Hon har ju inget ID. Man kanske kan skriva in henne i mitt pass? Vet någon nåt om det?

  • Äldre 7 Jun 12:20
    #8

    När behöver jag pass?


    Ska du vistas utomlands behöver du alltid pass eller inom Schengenområdet ett Nationellt ID-kort. Båda dessa dokument utfärdas av Polisen.
    Trots att passkontroll endast sker i undantagsfall inom Schengenområdet, måste du kunna legitimera dig under vistelsen utomlands. Passet är då det enda dokument som styrker identitet och medborgarskap. Vid resa inom Schengen och Schweiz kan det nationella ID-kortet också användas.

     


    Vilka länder ingår i Schengen?


    Resa inom Norden

    Vid resor inom Norden krävs inte pass för svensk medborgare. Du bör dock ha med en giltig legitimation för att styrka din identitet, bland annat om du tar in på hotell, campingplats eller liknande.


    Resa utanför Schengen

    Vid resa till länder utanför Schengenområdet måste du visa upp pass för att kunna passera den svenska gränsen. Vid inresa skall du visa upp pass alternativt styrka det svenska medborgarskapet på annat sätt.


    Visering

    En svensk medborgare behöver visering till ett antal länder. För fullständiga upplysningar bör du alltid vända dig till det främmande landets ambassad eller konsulat. På Utrikesdepartementets webbplats hittar du mer detaljerad information om viseringar till andra länder och till Sverige.


    Källa:

    www.polisen.se/inter/nodeid=3940&pageversion=1.jsp


    Trollet BF 3/9-2008, Stella 23/9-2006
  • miniGr­ynet
    Äldre 7 Jun 12:28
    #9
    Esmeralda123 skrev 2008-06-07 12:17:00 följande:
    Det verkar inte som man behöver passet inom EU. Men hur gör man med min 18 månaders? Hon har ju inget ID. Man kanske kan skriva in henne i mitt pass? Vet någon nåt om det?
    Vet inte, vi gjorde ett pass åt vår dotter nu innan vi skulle resa.
    Tog 5 dagar att få det, smidigt och kändes bättre så.

    Vet inte hur man skriver in ett barn i ens förälders pass, men det borde ju polisen kunna svara på.
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Elise ♥¸.?°´¯) ♥
  • Esmera­lda123
    Äldre 7 Jun 12:38
    #10

    mingrynet: Tack

  • Luffar­mor
    Äldre 7 Jun 12:40
    #11

    Åtminståne här i finland så får du inte skriva in barnen i  ditt pass utan dom sak ha egna pass.

    åker na till talinn så vill dom se passet


    En finlands svensk mamma åt Rasse född 05
  • Äldre 7 Jun 12:44
    #12

    Vi skaffade pass till sonen när vi skulle till Spanien i höstas, kändes bäst så!

    Det står ju på olika sidor på nätet att man inte behöver ha pass inom EU men det beror på vilket flygbolag man åker med!
    Min syster skulle till Spanien för en månad sen å har ett nytt körkort hon hade bestämt sig för att inte skaffa nått pass eftersom körkortet skulle räcka! Dagen innan dom skulle åka fick hon reda på att Ryanair som hon skulle åka med INTE godkände körkortet som ID-handling utan att man måste ha pass! Blev till att skaffa ett tillfälligt som bara räcker en resa å som är svindyrt!
    Tycker att du ska kolla upp det ordentligt i god tid!

    Ha en trevlig resa!

  • Äldre 9 Jun 07:40
    #13

    "Måste alla ha pass?

    Finns det ett krav för svensk medborgare att ha pass vid utresa gäller det alla oavsett ålder. Även det nyfödda barnet måste ha pass."
    (källa :
    www.polisen.se/inter/nodeid=8949&pageversion=1.jsp)

    Lite repetering då det blev lite förvirrat från och till i tråden... (lia76 svarade helt korrekt i sitt svar i inlägg no 8)

    Under en flygresa bör du alltid kunna uppvisa legitimation. Försäkra dig i god tid före resan om att dina resedokument - pass och vid behov visum - är i ordning.
    På resor utanför Norden behövs vanligen ett giltigt pass som resedokument.
    När du reser i Norden är det bra att ha med sig ett identitetsbevis för att bevisa identiteten. Ett identitetsbevis kan vara ett giltigt pass, identitetskort med fotografi eller körkort.

    På resor inom EU eller till Schweiz kan en svensk medborgare istället för pass också använda det Nationella idkortet ( www.polisen.se/inter/nodeid=33378&pageversion=1.jsp ) det kan ändas fås hos polisen!
    På resor till de nya EU-länderna som anknöt till EU 1.5.2004, rekommenderas ännu pass för att snabba ankomstprosessen till landet.
    Då man rör sig inom länder som efterföljer Schengen avtal granskas resedokumenten vanligen inte av myndigheterna vid gränskontrollerna. Resedokumenten bör dock alltid finnas tillhanda och det är möjligt att identiteten för varje passagerare kontrolleras även på flyg inom Schengen.

    Många länder kräver att passet är giltigt minst 3-6 månader efter resan. Kontrollera giltighetskraven av ifrågavarande lands representation.
    Det lönar sig att ta med kopior av biljetterna, körkort, kreditkort och andra resedokument på resan. En kopia av passets fotosida är t.ex. till nytta om passet tappas eller blir stulet. Förvara kopiorna skilt från originalen.
    Om man glömt passet hemma går det under vissa omständigheter att få ett nytt provisorisktpass på svenska internationella flygplatser även på vissa polisstationer. Kontakta polisen/tullen för info.

    TIPS: Passet kostar lika mycket som det nationella Idkortet men ger dig tillgång till betydligt fler länder... (400kr)

Svar på tråden Behöver man pass inom EU???