• anna apelsi­n
    Äldre 13 Jun 12:56
    6095 visningar
    13 svar
    13
    6095

    Hur gör ni som säljer varor via t.ex Blocket och när det behövs skickas?

    Hej!

    Har fått ett mail om att en är intresserad av att köpa en sak vi lagt ut på annons.
    Problemet (?) är att han bor långt bort och det måste skickas.
    Hur gör man då, och hur ska man vara säker på betalning om han inte vill betala i förskott?
    Är det "farligt" att lämna ut sitt kontonummer i så fall, eller hur gör man?


  • Svar på tråden Hur gör ni som säljer varor via t.ex Blocket och när det behövs skickas?
  • denna där
    Äldre 13 Jun 12:58
    #1

    Nej det är inte farligt att lämna ut sitt kontonummer.
    Vill han inte betala i förskott kan du använda www.internetgirot.se/betala t.ex!


    Ge fågeln mat....Ge undulaten mat...
  • Äldre 13 Jun 13:01
    #2

    Postförskott har jag använt mig av..

  • denna där
    Äldre 13 Jun 13:08
    #3

    men då måste avsändaren ha postgiro va?


    Ge fågeln mat....Ge undulaten mat...
  • Java01
    Äldre 13 Jun 13:09
    #4

    internetgiro, eller bussgods. Båda funkar utmärkt!

  • anna apelsi­n
    Äldre 13 Jun 13:23
    #5

    Åh tack!

    Vad kan det kosta att skicka en kartong på ca 2 kg?
    Jag förstår inte riktigt det som står på postens hemsida..


  • MiaP
    Äldre 13 Jun 13:29
    #6

    Jag har sålt lite på blocket men jag skriver alltid att jag inte skickar. Har hört så många som fått problem.

  • snilli­s
    Äldre 13 Jun 13:31
    #7

    Jag skickar men då måste köparen sätta in pengar på mitt konto först plus att köparen betalar frakten. Godtar han/hon inte det kan man antingen gå via postförskott eller via Blockets betalservice men det blir dyrare för köparen. Så det är upp till honom!

  • Äldre 13 Jun 13:32
    #8

    Jag kör endast förskottsbetalning. När pengarna finns på mitt konto skickar jag grejerna. Vill folk inte betala i förskott får de snällt komma och hämta eller köpa av någon annan. Se till att ta betalt för fraktkostnaden också och vänta tills du har pengarna på kontot.
    Det finns postförskott och efterkrav (om man använder bussgods) men det finns ingen garanti att paketet hämtas ut och då måste du stå för frakten tillbaka.
    Personligen tycker jag det är jobbigt att springa till posten, paketera, väga och hålla på så i de flesta fall är det endast hämtning på plats som gäller. Är det dyrare saker så kan jag skicka, men som sagt endast efter att varenda krona finns på mitt konto.

  • anna apelsi­n
    Äldre 13 Jun 13:41
    #9
    Danne123 skrev 2008-06-13 13:32:29 följande:
    Jag kör endast förskottsbetalning. När pengarna finns på mitt konto skickar jag grejerna. Vill folk inte betala i förskott får de snällt komma och hämta eller köpa av någon annan. Se till att ta betalt för fraktkostnaden också och vänta tills du har pengarna på kontot.Det finns postförskott och efterkrav (om man använder bussgods) men det finns ingen garanti att paketet hämtas ut och då måste du stå för frakten tillbaka.Personligen tycker jag det är jobbigt att springa till posten, paketera, väga och hålla på så i de flesta fall är det endast hämtning på plats som gäller. Är det dyrare saker så kan jag skicka, men som sagt endast efter att varenda krona finns på mitt konto.
    Lämnar du ut ditt vanliga kontonummer då? 
  • denna där
    Äldre 13 Jun 13:59
    #10
    anna apelsin skrev 2008-06-13 13:41:36 följande:
    Lämnar du ut ditt vanliga kontonummer då? 
    Jag säljer ju på tradera och där lämnar alla ut kontonummret. Man kan inget göra med bara kontonummret. Däremot ska man ju inte lämna ut sitt kortnummer men kontonummret gör inget om du lämnar ut.
    Ge fågeln mat....Ge undulaten mat...
  • Äldre 13 Jun 14:05
    #11

    Säljer också på tradera.
    Jag har ett särskilt konto till dom pengarna Kalla mig fegis eller nåt, men jag vill inte lämna ut mitt "lönekonto".

    Om man har tillgång till internetbank så är det ju jättelätt att starta ett nytt konto.. bara några klick.

    Sen lämnar jag ut det, och när jag ser att pengarn kommit in så skickar jag.

    Man kan skicka som brev upp till 2 kg.. kostar 77:- o 11 i skrymmande tror jag.

    Är det tyngre än 2 kg får man skcika som paket.

    Jag skickade en barnbilstol på 7 kg till "långtbortistan" och det kostade 120..eller 170 *minns inte*

    Inga problem.

    Men innan du skickar en summa för köparen att betala.. packa in grejjen och gå till posten/affärn (eller var ni nu har postservice) och väg o mät och se vad det kostar.

  • Äldre 13 Jun 14:40
    #12
    denna där skrev 2008-06-13 13:08:22 följande:
    men då måste avsändaren ha postgiro va?
    Ja det måste man ju ha. Men jag tog det via min pappa som har det så därför har jag gjort på det viset..
  • Äldre 13 Jun 17:14
    #13

    anna apelsin skrev 2008-06-13 13:41:36 följande:


    Lämnar du ut ditt vanliga kontonummer då?
    Vanligtvis ja, det beror på vilket konto jag vill att pengarna hamnar på.
    Detta är det absolut bästa sättet och det mest säkra för dig. Vissa köpare kanske drar sig ur då de vill betala i efterhand, men risken att du blir blåst är i princip obefintlig. Du behöver inte oroa dig alls för att lämna ut ditt kontonummer. Ska du vara orolig för nåt är det i så fall att lämna ut sitt telefonnummer. Med det kan man få fram bra mycket mer information som kan användas i fel syften :D
Svar på tråden Hur gör ni som säljer varor via t.ex Blocket och när det behövs skickas?