• llama
    Äldre 15 Jun 21:33
    8761 visningar
    88 svar
    88
    8761

    Vad för vanor för barn är det i de länder ni bor i??

    Själv bor jag i spanien och ser olikheter med sverige på många plan, så jag är bara lite nyfiken hur det är där ni bor!

  • Svar på tråden Vad för vanor för barn är det i de länder ni bor i??
  • llama
    Äldre 15 Jun 22:29
    #1

    Jag borde kanske berätta hur det är här i spanien´.

    Här börjar man tex ge frukpuré vid 4 mån.
    Grönsakspureer vid 6 mån.

    Mammaledigt har man 4 mån och pappaledigt 2 veckor.

    småbarn brukar lägga sig vi 9 tiden.

    Folk är generellt väldigt barnvänliga här, både vuxna och barn går fram och småpratar med bebisar och barn som de inter känner.

    Vad kan jag tänka på mer.....

    Socker är inget som man undviker här direkt. Mamma skickar vällig och gört hemmifrån för även dessa produkter har socker.

  • Anneyi­m
    Äldre 16 Jun 08:38
    #2

    Vi bor i turkiet och jag ser också en del skillnader jämfört med sverige här!

    Sött är inget man undviker här utan det börjas ganska tidigt, hört många som t ex doppar nappen i honung för att "lära" bebisen tycka om den.. Gröter i affären är oftast sötade, finns t ex gröt med chokladsmak..

    Välling ges överhuvudtaget inte. Barnmatsburkar finns det väldigt få av i affärerna, någon enstaka grönsakspurre bara. Man lagar det hemma!

    Folk, eller kvinnorna ska jag väl säga, är väldigt nojjiga över om barnen fryser, de vill gärna vira filtar runt, många lager kläder...

    Mammaledighet och pappaledighet existerar inte här!

    Folk är otroligt barnkära, ofta folk kommer fram o ska titta o gulla med de små!

  • Äldre 16 Jun 18:36
    #3

    I australien, ja var borjar man...

    det rekommenderas att amma/formula pa heltid till 6 man minst, och de flesta haller sig till det, ger inte smakisar innan och forsta solids ar vanligen rice cereal (rismjolsgrot). Kott ges vid 7-8 man, komjolk att dricka inte forran efter 1 ar (pga kanslighet mot komjolksprotein).

    det finns ingen bestamd foraldrarledighet, har man tur sa jobbar man for ett foretag som kanske ger en 14 veckor betald. Vanligen kan man fa atminstone 1 ar men det ar obetald. Ingen pappaledighet att ens tala om.

    socker och grejor ges inte nar de ar sa nyfodingar, men manga barn ater onyttigheter innan de ar 1 ar gamla (chips osv). Formula (ersattning) kommer i choklad och vaniljsmaker for aldre barn!

    valling finns inte, rekommenderas inte heller. Har ar det brostmjolksersattning som galler. Manga ammar inte speciellt lange eftersom de inte kan fa sa mycket ledighet och maste tillbaka till jobbet, da blir det ofta flaska med formula. Dagis ar dyrt och darfor ar det manga far och morforaldrar som star for barnomsorgen nar ma gar tillbaka till jobbet, annars ar det ofta inte vart att ga tillbaka.

  • tusca
    Äldre 17 Jun 10:32
    #4

    Om den har traden fortsatter lite till kommer den bara bekrafta mina misstankar om att Sverige ar ett mystiskt land. Italien stammer valdigt val in pa de ni skrivit ovan.

    Socker i massor (i barngrot, juice, etc). Lite foraldraledighet (har taskig koll pa exakt hur mycketr eftersom jag har svensk FP): ca fem man. tva fore forlossning och tre efterat. Sedan ar det obetalt som galler, om arbetsgivaren accepterar.

    Valling existerar inte, man ger (ersattnings)mjolk och upplosta kex istallet i nappflaskan (och ja: kexen ar sotade som tusan).

    Italienska mammor har nojja pa att kla pa sina barn. 10 grader plus och ungarna ser ut som Michelin. Mossa, uppfalld huva, och halsduk virad flera varv som haller huvan pa plats. Sen att smaflickorna har kort kjol och fryser om benen ar en annan sak.

    Och som jag skrivit i steriliseringstraden, italienska mammor har bacillskrack. ALLT steriliseras. Golven torkas med klorin med jamna mellanrum. Har konsumerar en vanlig hemmafru mer klorin pa ett ar an jag gor pa en livstid.

    Barnkara: javisst. I massor. Men samhallet ar inte gjort for foraldrar. Man kommer inte in pa bussen med en barnvagn, tex. Och pa sina hall ar kassorna i mataffarerna for smala for en barnvagn (aven italienska sadana). Och trottoarer finns knappt.

    Ju langer soderut man kommer, desto senare lagger sig barnen. Pa Sicilien sag jag ofta sma barn (1-3 ar) ute pa pizzeria med foraldrarna sisadar klockan 23.

  • llama
    Äldre 17 Jun 20:41
    #5

    Jag har kommit på lite mer egenheter om spanien, tex att här är det många som tror att man inte ska ha blommor i sovrummet för att DE TAR SYRET FRÅN LUFTEN I RUMMET!!
    Ni kan ju tänka er komentarerna om blommorna vi fick när sonen föddes och vi hade några i sovrummet där även vår son sov!

  • miagra­hpe
    Äldre 18 Jun 02:30
    #6

    En annan sak i Spanien, här ges flaska ofta från nyfödd, inte så utbrett med ammning, o se ngn utomhus som ammar!!! Sällsynt!

    Burkmat är väldigt puréeig, även för större barn.

    Gröt finns med honung o chokladsmak (suveränt för att vänja barnen med söt smak...)

    Mellanmål äts vid 6-tiden på kvällen, o brukar vara olika typer av bullar o kex. Naturligtvis med chokladfyllning!!!

    Barn äter godis alla dagar o tider, inte sällan till mellanmål...

    Vanligt med föräldrar som inte vill att barnen är barn (de smutsar ner sig)

    Barnkära, ja, men mer så länge barnen sitter tysta o stilla i sina vagnar. Framförallt när de äter middag ute (efter kl 22)

    Regn är farligt!!!!! På dagis går de inte ens ut när det regnar, ingen som har regnkläder.

    Men vinterkläder har de! Jag bor i Málaga o ser barn som är klädda för en kall vinter i Sverige, och sällan är det under 15 grader dagtid...

    Inte mycket till lekplatser, finns men ofta utan skugga så på sommaren är det inget som går att använda. O inte mycket att leka med, gunga, rutschkana, "fjädergunghäst" o ngn klätterhistoria är ofta det som finns.

    Barnen får inte sitta i vagnen på bussen, de skall bäras på samtidigt som vagnen skall lyftas upp på bussen som inte har plats för vagnar o alltid fram för att betala så du ska dessutom krångla dig fram med vagnen i gången med barnet på armen...

    Skillnader finns det gott om, men nu måste jag gå o lägga mig!

  • Bibbel
    Äldre 18 Jun 03:12
    #7

    Här i Mexico så finns det heller ingen välling utan man använder eventuellt en rismjölsgröt. Däremot finns det formula för barn ända upp till 3-års ålder så jag funderar på om det kanske inte kan vara en annan variant av välling. Sen finns det olika grötar, smaksatta med fruktsmaker och med socker. Smakisar från ca 4-6 månader bestående av frukt och grönsaker. Amning är för riktigt små bebisar och fattiga, men det börjar sakta ändra sej också.

    Regn, vind och kyla är livsfarligt. Min svärmor tog hand om min plutt då vi var på ett sjukhusbesök och flyttade sig från skuggan till solen (under ett paraply visserligen) då det drog för mycket (det var ca 28 grader ute). Nu blev han solbränd i stället men det var tydligen att föredra. Jag ser ofta föräldrar bära sina bebisar mitt i solen utan skydd. När vi skulle ur bilen en gång hade det börjat regna. Kom ca 3 droppar per minut, då skulle han lindas in i filt (ca 25 grader ute).

    Barnen är ofta ute med föräldrarna sent, i alla fall på sommaren. Beror nog på temperaturerna. På eftermiddagarna är det för varmt för att vara ute så man går ut efter solnedgången i stället.

    Lekparker finns, fast jag har inte sett någon med gräs, annat än ogräs. Allt är gjort i metall och oanvändbara så fort solen har värmt på en stund.

    Barnkära är de men det är inget barnvänligt land annars. Trottarerna är så ojämna att man behöver en terrängående barnvagn. De flesta bär sina barn på armen även om jag ser mer och mer bärpåsar odyl. Rebozon eller annan bärsjal börjar också få en liten renässans hos medelklassen. I de mer lantliga, fattiga områdena har mödrarna burit sina barn i rebozo i alla tider.

    Barnen är hela släktens ögonstenar och de har MASSOR med fastrar och farbröder (man skiljer inte på mostrar och fastrar typ) då alla som inte är kusin i princip är tia eller tio. Det finns mormorsfaster, farfarsfarbror osv. Men alla kallas oftast kort o gott tia eller tio. Stor släkt = mycket presenter på baby shower och dop :). Man behöver inte köpa mycket själv.

    Mammaledigt har man i 40 dagar med kvarstående lön. (eller nån procentsats av den, typ 85%). Barnomsorg är relativt billigt men men hemmafruar finns det fortfarande gott om även om det håller på och ändras. Har man råd har man annars barnflicka. Barnen börjar skola vid 5.

  • Karins­ki
    Äldre 18 Jun 13:42
    #8

    Det intressesanta nar man ser hur det ar i andra lander *bor sjalv i London* ar att i Sverige ar mycket anpassat till barn, men det betyder inte att vi ar sarskilt barnkara medan i manga lander ar inget barnanpassat, men de ar barnkara...
    I London ar det ALLTID nagon som pratar med min son pa bussar eller tag, men hemma kan vi sitta timmar pa ett tag och Noa forsoker prata och fa uppmarksamhet, men mots mest av flyktiga blickar...ingen vill bli stord! *nagot overdrivet, men ni forstar hoppas jag*

  • tusca
    Äldre 18 Jun 14:27
    #9

    Min teori om att Sverige ar mystiskt bekraftas langsamt. Ingen mer som vill beratta om hur det ar "ute i varlden"?

  • Karins­ki
    Äldre 18 Jun 14:33
    #10

    Min mans australiensiska kompis dejtade en svensk tjej och en gang berattade han for mig att han trodde att hon hade haft det daligt stallt som liten. Varfor da? undrade jag...Jo, hon fick bara lask vid jul och pask, inga sotade flingor, godis bara pa lordagar, ragbrod etc etc Jag fick forklara for honom att det var lika 'illa' for oss alla. I vilket annat land skulle ett barnprogram som 'Kostcirkeln' uppna samma popularitet

Svar på tråden Vad för vanor för barn är det i de länder ni bor i??