• Ciccil­ionaa
    Äldre 16 Jun 19:24
    61840 visningar
    8 svar
    8
    61840

    Vad är en fistel/fistelgång??

    Vad är en fistel/fistelgång?
    Ngn som har/haft en sådan?

    Hittade ingen vidare detaljerad info då jag sökte på nätet..

    Tacksam för svar,
    C

  • Svar på tråden Vad är en fistel/fistelgång??
  • Äldre 16 Jun 19:28
    #1

    "fistlar som är onormala förbindelsegångar från tarmen och oftast till området runt ändtarmen"

    www.crohns.se

  • Fru annmi
    Äldre 16 Jun 19:28
    #2

    Finns ju olika men:
    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp
    crohns.se/fragor/fistlar/

    Själv är jag dålig på detta

  • No way
    Äldre 16 Jun 19:30
    #3

    Har inte haft det själv men hade en patient som hade det. Jag har sett mkt men detta var nog det värsta jag sett. Det var öppet in så man såg ryggraden. Och fy f*an va de stank vid omläggning


    *Kärlek*
  • Äldre 16 Jun 19:30
    #4

    Min sambo hade en fistel för ca 1 år sedan, och det är som en kanal från analen och utåt till själva bölden.
    Antagligen fick han en infektion och sedan kom denna fisteln.
    Den blev bortopererad för snart 2 år sedan och numera har han inga större problem.
    Operationen var värst då dom skar bort denna fistelgången och bölden, sedan fick såret självläka, det tar ca 5-6 veckor.
    Ont hade han så han levde på Tramadol och Panodil.

    Vet inte mer vad jag ska skriva om det så har du frågor så tveka inte

  • Ciccil­ionaa
    Äldre 16 Jun 19:32
    #5

    Tack och vidare puff...

    Ngn som hört om fistel/gång ngn annanstans än runt anal-trakten.

    Och vad är rent "fakta-terms-mässigt" betydelsen av fistel?

    Tack,
    C

  • Fru annmi
    Äldre 16 Jun 19:34
    #6
    Ciccilionaa skrev 2008-06-16 19:32:21 följande:
    Tack och vidare puff...Ngn som hört om fistel/gång ngn annanstans än runt anal-trakten.Och vad är rent "fakta-terms-mässigt" betydelsen av fistel?Tack,C
    Ja,min svärfar har haft detta i strupen,men..Vad det innebar vet jag inte tyvärr mer än att han Opererades & mår bra ida

    Tror det har nåt att göra med "ny gång/väg"
  • Nos
    Äldre 16 Jun 19:39
    #7

    Det kan vara gånger mellan organ och hud eller mellan två organ (vävnader). Jag gjorde ett arbete om förlossningsvård i Etiopien för många år sedan och läste då om fistelgångar mellan slida-anal och slida-urinrör. Detta pga av kompilikationer som gör att barnets huvud sitter fast i slidan i timmar och orsakar vävadsdöd.
    Annars är tarmfistlar mer vanliga om man lider av ulcerös colit eller morbus crohn. Om du kollar upp de sjukdomarna på tex www.vardguiden.se så kanske du hittar mer där.

  • Äldre 31 Jan 16:02
    #8

    Jag upptäckte en liten böld på skinkan i juni 2016. trodde det först var en finne so.
    m vuxit sig stor. När denna hade blivit ett problem för mig att sitta i augusti samma år så uppsäkte jag hc. Dom sa då att bölden var stor som ett plommon men att den var på väg att spricka själv. Jag fick penicilin.
    Åt det i 10 dagar och avvaktade några dagar till.

    Återvände i sep samma år till hc. Fortfarande böld, ont, varade.
    Då hade jag fyra fistelgångar ut ur bölden, fick en ny kur penicilin och skulle lägga om såret 2 gånger per dag i 10 dagar.
    Åt kuren, lade om såret i 10 dagar, avvaktade ytterligare några dagar, återbesök igen. 
    jodå den här gången var det på väg läka.
    Nix! idecember samma år återbesök igen, oj remiss till kirurgen för undersökning.
    Kom till kirurgen i jan i år, dom kollade med kamera in i tarmen, inga fel, norml avföring, Nu är tid bokad för operation, Det läcker var fortfarande och ibland blod, ömmar, mest när jag sitter.

    Nu finns tre typer av operation.
    1. Man öpnnar upp själva fistelgången som löper ytligt, gör rent o sedan läker den själv.
    2. Fistelgången ligger ytligt på slutmuskeln, man öppnar upp och kan avlägsna en bit av muskeln, det får läka själv.
    3. Man upptäcker att fistelgången löper genom hela muskeln, nu opereras det då in en dräneringsslang, när denna avlägsnas finns det risk för att jag inte kan sluta muskeln ordentligt, Tack så mycket att jag kanske bajsar på mig..

Svar på tråden Vad är en fistel/fistelgång??