• lefva7­3
    Äldre 14 Jul 22:44
    8482 visningar
    12 svar
    12
    8482

    För tidigt födda tvillingar..

    Hej, mina tvillingar har redan kommit, de kom i onsdags i v.28+6, efter en tumultartad förlossning som slutade i urakut snitt. De mår efter omständigheterna mycket bra och ligger i kuvös på neo. Jag blev utskriven idag (vi bor nära sjukhuset)Så nu ska vi sova hemma men vara hos dem så mycket det bara går (har 2 barn till hemma) Känns så konstigt allting, man är nog lite i chock fortfarande... Någon annan som har för tidigt födda tvillingar? Hur har det gått för er?

    Eva

  • Svar på tråden För tidigt födda tvillingar..
  • poik07
    Äldre 14 Jul 22:51
    #1

    Mina killar föddes i v. 30 de klarade sig superfint redan efter snittet. Vi låg på neo i 1 månad sedan hade vi hemsjukvård en tid.
    Tyvärr avled ena killen av en infektion i tidig ålder men hans bror mår super. Ingen kan idag tro att han är så tidigt född. Från 1755 till 11 kg på  11 månader inte illa.
    Grattis till bebbarna, och va skönt att ni får va hemma lite. Rå om varandra och fixa lite, jättebra!!

  • Äldre 14 Jul 23:04
    #2

    Mina föddes inte förrän i v.32 så de var ju rätt stora när de kom. Men visst var det chockartat och krångligt med barn hemma och allt.

    Det har gått bra ändå. Riktigt som med de fullgågna barnen har det ju inte varit förståss. Det blir ju mer sjukhuskontakter oftast när man har prematurer. Men förutom det så tycker jag att det har gått bra. Vi låg inne tills de var i princip fullgågna då lillkillen hade lite svårt att syresätta sig.

    Det är ju så olika hur man reagerar på att få prematurt. Men våga fråga personalen om allt! Våga ta plats och vara mamma och våga be om hjälp från närstående är mitt tips såhär första tiden.
    Ofta känns det ju lite som att personalen "äger" ens barn på något vis, men de är ju "bara" anställda för att sköta dem medicinskt.

    Massor av Grattis!!! Tvillingmamma.. inte dåligt!


    Så sätter du dig på ett cafe nånstans och bjuder dig själv på te... (Thåström)
  • Äldre 14 Jul 23:11
    #3

    Kolla in hos JewelGirl, hon har tvillingar födda i vecka 29 eller 30... de har blivit 9 mån nu och mår alldels utmärkt!


    Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • FruHeo
    Äldre 15 Jul 09:55
    #4

    Hej!
    Först en massa massa grattis till tvillingarna.
    Ja som UWO skriver, det kan vara svårt att få plats som mamma ibland bland alla maskiner, all personal osv. Men det är bara att försöka ta platsen, fråga, och undra. De tycker inte att man är dum, snarare tvärtom.

    Mina tjejer kom i v 32, så egentligen var de ju ganska stora men det var endå rätt chockerande och konstigt. Det jag hade svårast med att förstå var att jag verkligen blivit mamma. Att det var mina små tjejer som låg där i kuvöserna.
    Vi blev kvar på neo en månad ungefär, så här i efterhand upplever jag det som en tid som var både himmelrike och helvete.
    Jag vet inte hur det är med fullgånga barn, men jag skulle tro att vi har sprunigt på en rad extra kontroller på både bvc, neo, barn och så.
    .
    JAg har alltid trott att tvillingar som är prematurer ska ligga efter i utvecklingen. JAg vet inte det jag, mina tjejer har på många bitar legat före de barn som är födda ungefär då de var beräknade. Det finns egentligen två delar som jag ser som inte har varit som hos fullgånga barn. Viktuppgång och finmotorik.
    De har hela tiden haft svårt att gå upp i vikt, de har ständigt fått extra tillägg, mycket mat osv. Men de är fortfarande långa smala spetor, som stundtals matvägrar.
    Finmotoriken har kommit senare än för barn som är jämngamla med mina tjejer, dvs om man ser till de barn som är födda när mina tjejer var beräknade. Även detta skulle kunna vara gener osv. Men jag vet inte och egentligen bryr jag mig inte heller.
    För jag har alltid tänkt att de får utvecklas i lugn och ro, ta den tid de behöver. Det är ingen stress med att börja på varken dagis eller i skolan.
    Det är nog mitt bästa råd, att försöka ta det lugnt och inte stressa fram nått.

    Massor av lycka till och massor av grattiskramar

  • Gemela­s
    Äldre 15 Jul 10:11
    #5

    Grattis till era tvillingar!!

    Jag har tjejer på 21 mån som föddes i v 29+1 efter vattenavgång ett knappt dygn tidigare. De är oxå födda via snitt (akut) och mådde efter omständigheterna bra. De hade cpap första dygnet och låg i kuvös någon vecka och hade navelkatetrar o massa andra sladdar och slangar så man knappt vågade hålla dem i början.
    Minns att jag tyckte den första tiden på neo var svårast, innan man lärde sig ta hand om dem själva och ffa var det såå jobbigt när jag skrevs ut från bb och fick åka hem UTAN bebisarna och sova på natten. Både jag och sambon grät massor de första kvällarna när vi kom hem till en tom lägenhet.
    Men tiden går fort och rätt som det var hade 6 veckor gått och tjejerna lärde sig amma och gick upp hyffsat i vikt så de fick komma hem när de var 35 fulla veckor.

    Nu är de stora (eller nja, långa o smala ) och är helt ikapp utvecklingsmässigt och är hur goa som helst. De ska bli storasystrar när som helst och det är inte utan att minns neotiden med både glädje och sorg nu när man är gravid igen..

    Du får gärna höra av dig om du har några frågor eller så.

    Lycka till med de små!

    Kramar

  • Äldre 15 Jul 19:00
    #6
    FruHeo skrev 2008-07-15 09:55:16 följande:
    Hej Jag vet inte hur det är med fullgånga barn, men jag skulle tro att vi har sprunigt på en rad extra kontroller på både bvc, neo, barn och så. . JAg har alltid trott att tvillingar som är prematurer ska ligga efter i utvecklingen. JAg vet inte det jag, mina tjejer har på många bitar legat före de barn som är födda ungefär då de var beräknade.
    massor av grattiskramar
    Mina har "legat efter". Inte om man räknat korrigerad ålder, men i faktisk ålder och jämfört med då jämnåriga.
    Så jag har hört både och, att de kan ligga efter och de kan komma ikapp. Så man ska nog vara beredd på både och.



    ...och så länge de mår bra och så spelar det ju ingen roll!
    Så sätter du dig på ett cafe nånstans och bjuder dig själv på te... (Thåström)
  • Äldre 15 Jul 19:06
    #7

    På 80-talet jobbade jag på neonatalavdelning på St Görans barnsjukhus i Stockholm. Jag lyckades då få igenom att tvillingar skulle få ligga i samma kuvös. Har inte jobbat inom neonatalvården sen 1988 och vet inte hur det är i dag. Får tvillingar ligga i samma kuvös nu?
    Fick nämligen den frågan härom dagen och hade tänkt ringa någon neonatalavdelning och fråga. Men nu kom jag på att jag kunde fråga i den här tråden i stället.

  • syrra
    Äldre 15 Jul 19:10
    #8
    Svar på #7
    I början får de inte ligga i samma kuvös pga risken med NAK och NVK. Oftast kommer de inte tillsammans förrän de kommer över i värmesäng. Men allt beror på hur snabbt de blir av med droppen.
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • FruHeo
    Äldre 15 Jul 23:37
    #9

    Abuelita: min ena tjej låg en vecka i kuvös, den andra 1,5 så de fick inte ligga i samma. Utan fick oftast ligga kängru på bröstet ihop. Jag upplevde verkligen att de saknade varandra när de inte låg tillsammans. De blev båda mcket mycket lugnare när de låg tillsammans och när de kom över i värmesängen bådatvå blev de som förbytta. Så jag önskar såhär i efterhand att de legat i samms kuvös. Men förstår att det finns en rad anledningar till att de ligger i olika

  • FruHeo
    Äldre 15 Jul 23:38
    #10

    UWO: ja då har mina också legat efter, om man jämför faktisk ålder. Nu börjar de väl komma i kapp nått sånär

  • lefva7­3
    Äldre 16 Jul 07:09
    #11

    Tack alla som svarat:) Det känns fantastiskt bra att kunna få er samlade erfarenhet tillhands då man ju känner sig som en nybörjare av stora mått:) Det är ju det som är jobbigt nu, denna osäkerhet på hur man skall bete sig osv, men vissa av er skrev "ta plats" och det tänker jag ta fasta på :)Sedan antar jag att man landar i allt detta med att vara hemma och vara på neo, att man hittar en rutin. Känns ju som man hela tiden fattas för någon, antingen de där hemma eller bebbarna på sjukhuset..hm.. Tack en en gång för era svar, hör gärna fler erfarenheter

    kram Eva

  • Äldre 30 Apr 12:52
    #12

    Hej till er alla! Jag undrar om ngn har fött tvillingar vecka 24? Min son och hans sambo är inlagda på sjukhus pga att mamman har fått infektion. Det handlar om timmar i stället för dagar och dra på och förlänga förlisningen. Har läst om att man har lyckats födda barn tom födda vecka 22 och barnet är idag 11 år gammal och helt frisk. Ngn som vet hur det är och födda vecka 24? Tacksam att ni delar med er all erfarenhet

Svar på tråden För tidigt födda tvillingar..