• Misskr­okodil
    Äldre 16 Jul 20:44
    8505 visningar
    8 svar
    8
    8505

    Söka fondpengar

    Jag funderar på att ska fondpengar för att åka på semester med syskonen till en gravt handikappad..

    Hela tiden får syskon till handikappade anpassa sig, vi kan inte åka till många ställen för det inte passar deras brorsa, han blir orolig, han kan inte sova borta, det funkar bara inte....

    Jämt är det dom som ska anpassa sig, nu skulle jag vilja ge tillbaka, åka bara vi utan brorsan på en liten semester.... Jag kan lägga all tid på bara dom utan medicintider, passningar, blöjbyten mm.

    Är det någon som kan rekommendera någon bra fond för det??

  • Svar på tråden Söka fondpengar
  • hatshe­psut
    Äldre 17 Jul 09:46
    #1
  • Mia med 4 pojkar
    Äldre 17 Jul 14:38
    #2

    Hör efter med kuratorn på er habilitering. Det finns ofta landstingsfonder och socialtjänstfonder där man kan söka när som helst under året. Annars är de här sidan bra www.stiftelser.lst.se/StiftWeb/SSearch.aspx Lycka till!

  • melasm­amma
    Äldre 18 Jul 22:43
    #3

    hejsan har du kollat med maj blomman

  • Äldre 19 Jul 10:36
    #4

    Vad har barnet för handikapp? det finns många föreningar där man kan söka för specifika diagnoser.


    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Krilla­ns
    Äldre 22 Jul 10:51
    #5

    Ett ställe som är bra är Lions där ni bor. Där vet jag personer med funktionshinder som fått pengar.

    Precis som "hatshepsutOffline" så rekomednerer jag GlobalGrant. Finns MASSOR av fonder i den. Det kan vara så att den finns i biblioteket där ni bor, är ganska vanligt. Finns i varje all på dessa ställen:
    www.globalgrant.com/swe/locations.php
    Kan även ha abbonemang som kostar 99 kr per månad där ni sitter hemma och söker.
    www.globalgrant.com/cgi/swe_new/gg.cgi&sid=[sid]&page=price.html

    Vet dom som har låtit dom söka efter lämpliga fonder och det har gott bra för dom. Tryck på "Beställ en skräddarsydd lista med förslag på lämpliga bidrag & stipendier". Som ni ser kostar det 250 kr.

    Även i denna vet personer med funtinshinder fått pengar.

    Lycka till!

  • Äldre 23 Jul 14:52
    #6
    Svar på #5
    Vad kan man ens söka pengar till??
  • Krilla­ns
    Äldre 23 Jul 17:22
    #7

    Ursäkta, måste börja med att jag använt fel ord. Skall inte vara att det är personer med funktionshinder utan funktionsnedsättning.

    Om man söker pengar från fonder eller stipendier till en person som har någon form av funktionsnedsättning och dessutom är barn eller ungdom, så finns det mycket pengar att dela ut. Läs detta:

    "Bara i Sverige finns det mer än 10,000 fonder och stiftelser med en sammanlagd förmögenhet på mer än 250 miljarder kronor. De är avsedda att hjälpa till i situationer där staten eller kommunerna inte anser sig kunna bistå.

    Fonder och stiftelser bildas ofta av moraliska skäl men också av rena skatteskäl. Pengar som donatorn avsätter till en fond beskattas inte, om mer än 80 procent av avkastningen på pengarna delas ut. Därför måste fonderna dela ut pengar annars kan de beskattas."
    Finns på denna sidan:
    www.globalgrant.com/cgi/swe_new/gg.cgi&sid=[sid]&page=index1.html


    MidvinterAngel62 skrev 2008-07-23 14:52:47 följande:
    Svar på #5Vad kan man ens söka pengar till??
    Du undrar vad man kan söka pengar till. Omöjligt att svara på det, känns som att man kan söka för allt, men här är lite information om:
    www.globalgrant.com/cgi/swe_new/gg.cgi&language=swe&page=index_s.html

    Här är mer om stöd och stipendier, samma sida jag länkar till innan:
    www.globalgrant.com/cgi/swe_new/gg.cgi&sid=[sid]&page=index1.html

    Finns alltså en hel del pengar att söka, gäller bara att hitta var dom är...
  • Äldre 23 Jul 22:24
    #8
    Svar på #7
    Det låter ju välkommet...men vem har tiden som verkar behövas för å leta efter hjälpen...Suck! denna onda cirkel...Hur vet man vad som e rätt å söka??
Svar på tråden Söka fondpengar