• Pollic­a
    Äldre 17 Jul 23:47
    19802 visningar
    5 svar
    5
    19802

    Er bästa recept på vit chokladmousse önskas till tårtfyllning

    Nu har jag äntligen bestämt mig. Det blir ljus bottnen och antingen hallon eller passionsfruktmousse & vit chokladmousse. Jag har bra recept på bäde hallon & passionsfruktmousse. Men konstigt nog ingen med vit chokladmousse. Hoppas någon kan hjälpa mig med ett bra recept? Förresten vilken kombination tror ni är godast passionfrukt & vit chokladmousse eller hallon % vit chokladmousse?

  • Svar på tråden Er bästa recept på vit chokladmousse önskas till tårtfyllning
  • Äldre 17 Jul 23:52
    #1

    www.arla.se/Default____17653.aspx

    Ingredienser
    4 port
    2 dl vispgrädde
    2 st äggulor
    100 g vit choklad

    Gör så här
    Smält chokladen i en skål i vattenbad. Vispa grädden (ej för hårt). Rör ner en äggula i taget i den smälta chokladen. Vänd sedan ner chokladsmeten i den vispade grädden. Fördela moussen i 4 portionskoppar. Låt moussen stelna i kylen minst en timme.

  • Shqipt­ari
    Äldre 17 Jul 23:58
    #2

    På konditoriet jag jobbade på gjorde vi super goda franska chokladmousse tårtor med både vit, ljus och mörk choklad och olika frukt fyllningar, tex. svartvinbär, passion och hallon.

    Då vispade vi 1l grädde, den ska fortfarande vara mer lös än fast och sen smälte vi chokladen, vi använde temererad så det var noga med temperaturen då och sen vände vi snabbt ner det i grädden med händerna. Måste göra det snabbt så det inte blir grynigt.

    Vi hade tex ljuschoklad i botten och vit uppe på så det blev som två lager, super snyggt! Och sen gjorde vi chokladstaket och satt runt kanten och chokladcigarrer som vi dekorerade uppe på med färsk frukt till. Super lyxiga och fina tårtor!

    Men lite avancerat för "nybörjaren".

  • Pollic­a
    Äldre 18 Jul 09:08
    #3

    Shqiptari

    Tack, vet du hur mycket vit choklad & grädde man kan behöva till 1 tårta?

  • Äldre 18 Jul 11:39
    #4

    Det här tycker jag är lite godare. Syrligare smak och inte så tung. 1 sats borde räcka som fyllning i en tårta.

    8 port 2 dl vispgrädde
    150 g vit choklad
    1 ägg
    1 dl Kesella
     


    Gör så här Vispa grädden. Smält chokladen på svag värme i vattenbad så att den precis bara smälter. Vispa upp ägget och tillsätt chokladen under kraftig omrörning. Rör ner Kesella och sist grädden. Häll upp moussen i små glas. Låt glasen stå i kylen ca 1 tim. Toppa moussen med bär.
    (¯`°?.¸ ღ♥ Vår Älskade Tyra ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Shqipt­ari
    Äldre 18 Jul 16:18
    #5
    Pollica skrev 2008-07-18 09:08:43 följande:
    ShqiptariTack, vet du hur mycket vit choklad & grädde man kan behöva till 1 tårta?
    Beror på hur stor tårta du ska göra. Vi gjorde ju 10, 16 och 20 bitars. Och till en 10bit räcker det med en halvsats av 1l grädde och chokladen är jag osäker på hur mycket vi hade i. Men det var ganska mycket!

    Där gjorde vi ju liksom bara av farten, måttade eller vägde nästan aldrig. Men det är ju bara och prova sig fram tills man är nöjd med chokladsmaken.
Svar på tråden Er bästa recept på vit chokladmousse önskas till tårtfyllning