• bumsi
    Äldre 19 Jul 09:44
    2958 visningar
    11 svar
    11
    2958

    Varför svårare att bli gravid pga övervikt?

    Jag undrar varför man har svårare att bli gravid om man är överviktig?

    Har läst att det finns de som blir gravida på första försöket trots sin övervikt. Det är ju individuellt men jag undrar ändå varför man ska ha svårare att bli gravid?

  • Svar på tråden Varför svårare att bli gravid pga övervikt?
  • Äldre 19 Jul 09:46
    #1

    Hormonrubbningar bla tror jag.

  • Äldre 19 Jul 09:47
    #2

    Ja det undrar jag med...

    Jag är rätt överviktig och inte haft så svåra problem med att bli gravid 2 st flickor på 1:a försöken och den 3:dje tog lite längre tid... Alla mina vänner som är överviktiga har inte heller haft problem med att bli gravida alla inom 3-4 månader...

    Menar det finns ju normalviktiga som har svårt att bli gravida...


    Stolt mamma till två töser och en bebis i magen med BF 18/11 kärlek
  • Äldre 19 Jul 10:13
    #3

    Ingen aning faktiskt eftersom jag inte haft några problem alls med att bli gravid trots att det lägsta bmi jag haft sen första barnet är 33 och alltså fetma. Det var bara när första barnet blev till som jag var normalviktig med bmi 18,5. De andra 7 gångerna har jag blivit gravid med bmi 33-49. 4 st av graviditeterna var inom 11 månader (3 tidiga mf), på första äl efter spiralen kom ut, på första äl efter förlossningen trots skydd och nu sist på första försöket.


    Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och pyret bf sept/oktober -08
  • frukar­lssonn
    Äldre 20 Jul 13:27
    #4

    Ägglossningen uteblir har jag hört och läst! Men det gäller ju inte alla överviktiga. Själv är jag normalviktig och har snart kämpat två år (med ett mf bakom mig)

  • Äldre 20 Jul 13:32
    #5

    Jag väger säkert 30kg för mycket och har inte haft några som helst problem att bli gravid.

    Första gången tog det tre månader efter pillerstoppet och andra gången tog det 2 månader efter pillerstopp och då hade vi inte ens försökt den första månaden där.

    Lycka till!

  • Äldre 20 Jul 13:36
    #6
    bumsi skrev 2008-07-19 09:44:04 följande:
    Jag undrar varför man har svårare att bli gravid om man är överviktig?
    Svarar med ett klipp från Fertilitetsguiden.nu:

    En omfattande avvikelse från den normala kroppsvikten, både under- och övervikt, kan leda till ofruktsamhet hos såväl mannen som kvinnan. En undersökning tyder till och med på att 12 procent av alla fall av primär ofruktsamhet har sin orsak i viktproblem.

    Kroppens fettreserv påverkar produktionen av gonadotropin eller Gonadotropin Releasing Hormone (GnRH), som är grundläggande för en regelbunden ägglossning hos kvinnan, samt för produktionen av spermier hos mannen. GnRH aktiverar utsöndringen av luteiniserande hormon (LH) och follikelstimulerande hormon (FSH), som båda är grundläggande för äggens och spermiernas utveckling.

    Övervikt kan också leda till en avvikande hormonsignal som påverkar ägglossningen och eventuellt också spermieproduktionen. Det kan leda till en överproduktion av insulin, vilket kan störa ägglossningen. Det finns ett samband mellan fetma, för hög insulinproduktion och en fertilitetsstörning som kallas PCO (polycystiskt ovariesyndrom - PCOS). Dessutom är övervikt en riskfaktor som kan ge upphov till komplikationer under själva graviditeten.
    Jag röstar på Sciarlotta i Expedition Effell 2008, gör du?
  • Polarg­irl
    Äldre 21 Jul 01:54
    #7

    Dimitra skrev 2008-07-20 13:36:53 följande:


    Svarar med ett klipp från Fertilitetsguiden.nu:En omfattande avvikelse från den normala kroppsvikten, både under- och övervikt, kan leda till ofruktsamhet hos såväl mannen som kvinnan. En undersökning tyder till och med på att 12 procent av alla fall av primär ofruktsamhet har sin orsak i viktproblem.Kroppens fettreserv påverkar produktionen av gonadotropin eller Gonadotropin Releasing Hormone (GnRH), som är grundläggande för en regelbunden ägglossning hos kvinnan, samt för produktionen av spermier hos mannen. GnRH aktiverar utsöndringen av luteiniserande hormon (LH) och follikelstimulerande hormon (FSH), som båda är grundläggande för äggens och spermiernas utveckling. Övervikt kan också leda till en avvikande hormonsignal som påverkar ägglossningen och eventuellt också spermieproduktionen. Det kan leda till en överproduktion av insulin, vilket kan störa ägglossningen. Det finns ett samband mellan fetma, för hög insulinproduktion och en fertilitetsstörning som kallas PCO (polycystiskt ovariesyndrom - PCOS). Dessutom är övervikt en riskfaktor som kan ge upphov till komplikationer under själva graviditeten.
    Har också läst nånstans att kvinnor som är överviktiga ofta producerar för mycket testosteron, därför blir ägglossningen rubbad.
  • Äldre 21 Jul 11:24
    #8
    lillamy1975 skrev 2008-07-21 01:54:46 följande:
    Har också läst nånstans att kvinnor som är överviktiga ofta producerar för mycket testosteron, därför blir ägglossningen rubbad.
    Är det inte PCO (som ofta ger övervikt) som gör att testosteronproduktionen ökar?
    Jag röstar på Sciarlotta i Expedition Effell 2008, gör du?
  • mee2
    Äldre 21 Jul 11:29
    #9
    Dimitra skrev 2008-07-21 11:24:04 följande:
    Är det inte PCO (som ofta ger övervikt) som gör att testosteronproduktionen ökar?
    det trodde ja med
  • Polarg­irl
    Äldre 23 Jul 13:52
    #10
    mee2 skrev 2008-07-21 11:29:14 följande:
    det trodde ja med
    Tror man kan få förhöjd halt även utan att diagnosticeras PCO.
  • Äldre 23 Jul 21:27
    #11

    det jag som har 30kilos övervikt undrar över är om det borde märkas om vår barnlöshet beror på min vikt.. jag har ägglossningskänningar varje månad.. både med smärta (som mensvärk) och förändrade flytningar.. känner sedan av pmsen tydligt och har sjukt regelbunden menstruation... kan det ändå bero på min övervikt som sagt????


    i väntan på äl.... semester 8/7-31/7
Svar på tråden Varför svårare att bli gravid pga övervikt?