• Anonym (undra­nde)
    Äldre 19 Jul 18:58
    121804 visningar
    19 svar
    19
    121804

    Svamp i munnen???

    Halloj!

    Jag misstänker att jag har fått en svampinfektion i munnen??
    Var på apoteket men det finns tydligen inget recept fritt mott detta!!
    Hon rekomenderade Vichyvatten.. Jag har nu varit på 7 olika mat affärer typ ica, konsum mm mm...  Men ingen av affärerna har Vichyvatten!!

    Vill helst inte gå till doktorn!!

    Så jag undrar bara om det finns någon som vet något annat knep??

  • Svar på tråden Svamp i munnen???
  • Äldre 19 Jul 19:03
    #1

    fanns inte vichyvatten bland flaskorna man kan he i backar?...

  • Anonym (undra­nde) Trådstartaren
    Äldre 19 Jul 19:06
    #2

    Nej tyvärr inte.... :(
    men tack för tippset :)

  • Äldre 19 Jul 19:12
    #3

    det va ju inget tipps..men en del brukar leta efter plast flaskorna men vanligast så finns de som glas...hoppas du hittar...
    Lingonsylt fungerar på små barn men på vuxna vet ja inte...

  • Äldre 19 Jul 19:30
    #4

    sodavatten ska oxå funka har jag för mig.

  • Äldre 19 Jul 19:34
    #5

    Ta något syrligt, rårörda lingon eller citronsaft.. eller tugga på en citronskiva. Flera gånger om dagen.

  • Anonym (Farm)
    Äldre 19 Jul 19:40
    #6

    Varför tror du att det är en svampinfektion du har?

  • Anonym (Lilli­s)
    Äldre 19 Jul 19:50
    #7

    du måste byta tandborste också! Annars blir du aldrig av med det!

  • Äldre 19 Jul 21:35
    #8

    Äsch, nog kanske det blir lite bättre med vichyvatten men det botar inte svampinfektioner man får som vuxen.

    Boka tid på Vårdcentralen, det går jättesnabbt att ta ett "svampprov" så får du veta helt säkert att det är just det du har.

    Finns en jättebra medicin för just svamp i munnen (billig är den också). Resultat märker man nästan på en gång men fortsätter sedan att behandla i några veckor.

  • Äldre 19 Jul 21:38
    #9

    P.s Jag fattar inte varför sköterskor envisas med att ge rådet att man ska pensla med vichyvatten. Jag har testat det själv och visst, det blev lite bättre men själva infektionen försvinner inte!

    Läkaren jag träffade skrattade när jag berättade att jag envisats med vichyvatten. Han sa att det finns ingen chans i världen att man botar en infektion så enkelt.

    Torsken som bebisar har på tunga och i mun är en helt annan sak.

  • Anonym (undra­nde) Trådstartaren
    Äldre 20 Jul 17:20
    #10

    Tack för tippsen! :)
    Nja jag är ju inte säker på att det är svamp.. men det kan nog inte va nått annat!!? jag har inte ont eller det svider inte...
    det är som det "fjällar"? på insidan av läpparna och kinderna..men ändå inte, svårt att förklara ?
    har sköljt munnen med Listerine nu 2 gånger om dagen.. och det har faktist blivit bättre... Men jag får nog gå till läkaren ändå!

    Jag jobbar i äldrevården. Och vi frukosten en dag stod en kaffekopp vid min platts med mjölk i som jag har...så jag dricker en klunk...då märker jag att det är socker i och att koppen egentligen tillhörde en äldrekvinna..uuuchhh..kan jag ha fått det därifrån?

    Föresten varför får man svamp? Smittar det vid kyssar eller liknande?

  • Äldre 20 Jul 18:49
    #11

    Läkaren förklarade för mej att det åär ganska ovanligt (men ofarligt) att få svamp i munnen som vuxen.

    Det kan smitta genom tex kyssar men då måste den som inte har svamp vara väldigt mottaglig. Oftast smittar det inte.

    Han sa att svamp är en obalans i bakteriefloran och att man kan förvärra tillståndet genom att äta socker. Svampbakterierna tycker visst att socker är mums .

    När jag fick svamp hade jag en jättejobbig beläggning långt bak på tungan samt små vita knottror under underläppen.

    Ibland kan man få andra mildare infektioner i munnen som inte är svamp. Dessa går över av sej själv efter ett tag.

  • Äldre 1 Mar 18:59
    #12

    Jag har fått svamp i min mun. Har gurglat med pressad citron.Det hjälper för stunden, men infektionen försvinner inte. 
    Måste jag gå till läkaren för att få medicin utskriven? 
    Jag vill inte ha detta kvar, utan att jag vill bara att det försvinner. Om jag inte minns rätt så har jag haft detta 1 gång tidigare. Och jag har inte gått på pencillin alls då utan att det har försvunnit av sig själv.

    Finns det några andra knep man kan använda utan att behöva söka efter läkare?! 

  • Anonym (Tandl­äkare)
    Äldre 1 Mar 19:07
    #13

    Vuxna, friska människor ska inte ha svamp i munnen. Det kan vara tecken på annan sjukdom! Sök läkare på en gång så att du kan få saken utredd. Du blir ej smittad av en annan vuxen, äldre får problemet pga muntorrhet, mediciner, löständer etc

  • Anonym (mie)
    Äldre 2 Mar 10:36
    #14

    Har du möjligtvis använt tandkrämen från OralB? det är vanligt att det fjällar i kinder o insida av läpparna om man använder den, en del reagerar lite underligt på ingredienser i just den tandkrämen. Det är i så fall inget farligt tillstånd, det upphör ganska direkt när du slutar med den tandkrämen. Starka munsköljvätskor som Listerine kan göra att man blir lite lustig i munnen också, att de bränner osv. Fundera på om du börjat med någonting nytt i samband med att besvären uppkom. Har man under en period ätit mängder av knäckebröd så kan man bli lite fjällig i kinderna då smulorna kan ha skavt medan man tuggat runt på knäckebrödet.

    Jag tycker inte det låter som svamp, svamp i munhålan får man oftast om immunförsvaret är kraftigt nedsatt eller om man har någon riskfaktor såsom muntorrhet samt har sin tandprotes dygnet runt utan att låta gommen "lufta" och sköljas rent med hjälp av saliv och tungans rörelser mot gommen såsom sker med automatik ifall man inte bär tandproteser. Svamp gör ont, tungspets och gom kan vara rodnande och svida hemskt, kan även utöver det ha vita avskrapbara beläggningar på tungryggen (vita beläggningar på tungan behöver dock inte betyda att man har svamp ifall man inte har rodnad o sveda också, det kan helt enkelt bara vara vita beläggningar och ingenting annat än just det).

    Hur som helst. vichyvatten fungerar inte mot svamp, däremot kan det vara aningen förebyggande mot svamp ifall man har en tendens att få det. Men det finns läkemedel mot svamp i munhålan. Jag tycker dock du ska tala med en tandläkare som är expert på sjukdomar och tillstånd i munhålan ifall besvären kvarstår även efter att du bytt tandkräm och slutat med Listerine eller dragit ner lite på knäckebrödsätandet etc.

  • Äldre 2 Mar 10:41
    #15

    Äh, ta dig i kragen och gå till doktorn. Då får du recept på Mycostatin som du sköjer munnen med och svampen går bort. Alternativ kan du få kapslar med Flukozanol och då blir du av med svamp överallt. Mycket effektiv behandling.

    Annars ser Vichyvattenflaskan ut så här: www.handla24.se/ProductImages/a_01/original/7310070006301.jpg

  • Äldre 3 Mar 16:09
    #16

    Men hallå!
    Jag använder inte listerine och inte Oral B tandkrämen heller. Har haft svamp på ett annat ställe. Ska i väg på koll i morgon kl 09.30 på HC. 
    Då jag dricker mera vatten än normalt så sa en sköterska att mitt immunförsvar kan vara nedsatt. Så det är blodsocker och prover som ska tas i morgon för att se vad det är som är fel. 
    Det kanske inte är svamp heller, men något är fel som jag ska kolla upp i morgon. Jag är trött periodvis och har 1 glas fyllt med vatten ofta som jag går och dricker mest hela tiden. 
    Dricker rätt mycket innan jag går och sover på kvällarna och är trött jämt! 

  • Anonym (svamp­?)
    Äldre 3 Mar 16:15
    #17
    Anneli1986 skrev 2014-03-03 16:09:47 följande:
    Men hallå!
    Jag använder inte listerine och inte Oral B tandkrämen heller. Har haft svamp på ett annat ställe. Ska i väg på koll i morgon kl 09.30 på HC. 
    Då jag dricker mera vatten än normalt så sa en sköterska att mitt immunförsvar kan vara nedsatt. Så det är blodsocker och prover som ska tas i morgon för att se vad det är som är fel. 
    Det kanske inte är svamp heller, men något är fel som jag ska kolla upp i morgon. Jag är trött periodvis och har 1 glas fyllt med vatten ofta som jag går och dricker mest hela tiden. 
    Dricker rätt mycket innan jag går och sover på kvällarna och är trött jämt! 
    Hur vet du att det är svamp i munnen? Jag misstänkte själv svamp i munnen för att tag sen, det var som "slemtrådar" på insidan av läpparna och kinderna när jag vaknade, och det bildades nytt även under dagen. Det visade sig att jag reagerade på tandkrämen, som för tillfället var Sensodyne whitening (googlade och upptäckte att en del andra fått dessa symptom av sensodyn ELLER tandkräm av sorten "whitening", så jag fick alla rätt... bytte till annan sensodyne och då försvann symptomen. Nu har jag pepsodent whitening och börjar få tillbaka symptomen).

    Svampinfektioner i kroppen kan man annars bli fri från genom att äta sockerfritt ett tag (d v s utesluta allt som innehåller snabba kolhydrater ur kosten, vilket innebär inget bröd, ingen pasta, inget vin etc på ett tag).

    Har också läst att "oil pulling" kan hjälpa, googla på det, läs och testa.
  • Äldre 3 Mar 16:22
    #18
    Anonym (undrande) skrev 2008-07-20 17:20:27 följande:
    Tack för tippsen! :)
    Nja jag är ju inte säker på att det är svamp.. men det kan nog inte va nått annat!!? jag har inte ont eller det svider inte...
    det är som det "fjällar"? på insidan av läpparna och kinderna..men ändå inte, svårt att förklara ?
    har sköljt munnen med Listerine nu 2 gånger om dagen.. och det har faktist blivit bättre... Men jag får nog gå till läkaren ändå!

    Jag jobbar i äldrevården. Och vi frukosten en dag stod en kaffekopp vid min platts med mjölk i som jag har...så jag dricker en klunk...då märker jag att det är socker i och att koppen egentligen tillhörde en äldrekvinna..uuuchhh..kan jag ha fått det därifrån?

    Föresten varför får man svamp? Smittar det vid kyssar eller liknande?
    Det finns även sjukdomar som visar liknande symptom som svamp i munnen. Gå till vårdcentralen å få det svart på vitt om det e svamp eller ej.
  • Mun
    Äldre 19 Dec 20:08
    #19

    Munsvamp efter cortison

Svar på tråden Svamp i munnen???