• Äldre 5 Aug 20:10
    37982 visningar
    4 svar
    4
    37982

    Olivträd - Skötsel?

    Min dotter fick ett litet olivträd i kruka på sin namnagivning för 2 år sedan. Det har inte växt något och sett lite slitet ut så för några månader så planterade jag om det och helt plötsligt har grenarna spretat iväg 2-3 dm. Vad ska jag göra nu? Stammen ser ju vek ut, ska jag klippa ner grenarna eller vad ska jag göra? Hur ska man sköta om ett olivträd så att det mår så bra som möjligt inomhus?

  • Svar på tråden Olivträd - Skötsel?
  • Äldre 6 Aug 19:14
    #1

    Ingen olivträdskunnig?

  • ulrika­5
    Äldre 7 Aug 01:25
    #2

    skulle bra om du kan kolla hos något blomaffären som kan nog svara på din frågan för jag har själv också en olivträd som ser vissnar ut där jag inte hunnit fråga än..

  • Äldre 10 Aug 18:47
    #3

    Tjipp!

    Jag har ett olivträd som jag fick av min farmor när hon flyttade till lägenhet! Jag sköter det efter hennes intruktioner och det mår prima!

    Olivträdet vill stå mkt soligt (helst ute) och varmt på sommaren och soligt och svalt på vintern, ca 5-10 grader. Gärna i ett uterum som inte används. (Jag har mitt i ett söderfönster på på en oinredd övervåning)
    Om trädet behöver beskäras så gör det på hösten. (funkar att göra det på våren, men det blommar sämmre då)
    På sommaren skall det ha rikligt med vatten men gärna torka upp imellan vattningarna. På vintern skall det vattnas sparsamt, en liten skvätt varje vecka lr varannan räcker oftast.
    Ingen gödsel under vintern och ca en gång i månaden på sommaren.
    Jorden skall gärna vara sandblandad, men det bästa är "medelhavsjord", finns i välsorterade blomstervaruhus.
    Om du vill få oliver på trädet (vilket kan ta ett par år) så bör du plocka bort blomklasar, så att det inte är så mycke blommor!

    Varma lyckoönskningar!!

  • Äldre 11 Aug 19:45
    #4

    Tack så mycket för skötselråden. Hur mycket ska man beskära den? Med tanke på mina långa, "spjångliga" kvistar som har växt ut.

Svar på tråden Olivträd - Skötsel?