• Anonym (oroli­g)
    Äldre 11 Aug 03:34
    93416 visningar
    42 svar
    42
    93416

    Fruktansvärd magkatarr , kan jag ta alvedon?

    Jag har fått ett fruktansvärt magkatarr anfall och har så ont att jag inte kan ligga eller sitta och har tom värk ut i ryggen. Kan jag ta alvedon? Har redan tagit en stark losec men det har inte hjälpt..

  • Svar på tråden Fruktansvärd magkatarr , kan jag ta alvedon?
  • Anonym (oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 11 Aug 03:35
    #1

    någon??

  • Äldre 11 Aug 04:13
    #2

    googlade men blev inte klokare


    studera i höst??????
  • Takex
    Äldre 11 Aug 05:43
    #3

    At vitt, mjukt, orostat brod. Det kommer hjalpa till att suga upp magsyran som frater pa magmunnen. Ta inte alvedon, det gor bara magen arg. Sug upp syran!

  • maravi­lla
    Äldre 11 Aug 05:45
    #4

    Hej!
    Usch vad jobbigt. Prova med Novalucol tuggtabletter. Det hjälpte mig. Det får man ta under graviditet.

    Lycka till och hoppas ditt magonda försvinner...

  • Anonym (oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 11 Aug 09:10
    #5

    Mina anfall börjar med att det svider som eld i magen och sedan blir det stark värk i hela magen och även värk i ryggen så jag kan inte ligga, sitta eller någonting. Får även gaser i magen och springer och gör nr2 hela tiden. Anfallen sitter i ca 8-9 timmar när de kommer. Tog ju losec i natt och det hjälpte inte, åt mariekex och hårt bröd men det hjälpte inte heller. Tog brusalvedon och då blev det en aning bättre iallafall i ryggen. Har inte sovit en blund inatt och har nu barnen att ta hand om idag...låter det som gallstensanfall eller magkatarr egentligen??

  • Snorki­s
    Äldre 11 Aug 09:20
    #6

    Du kan visst ta alvedon, den är magvänlig!

  • Anonym (Även syrra)
    Äldre 11 Aug 11:23
    #7
    Anonym (orolig) skrev 2008-08-11 09:10:17 följande:
    Mina anfall börjar med att det svider som eld i magen och sedan blir det stark värk i hela magen och även värk i ryggen så jag kan inte ligga, sitta eller någonting. Får även gaser i magen och springer och gör nr2 hela tiden. Anfallen sitter i ca 8-9 timmar när de kommer. Tog ju losec i natt och det hjälpte inte, åt mariekex och hårt bröd men det hjälpte inte heller. Tog brusalvedon och då blev det en aning bättre iallafall i ryggen. Har inte sovit en blund inatt och har nu barnen att ta hand om idag...låter det som gallstensanfall eller magkatarr egentligen??
    Känner igen det där!
    Funderar också på om det är lite gallstensanfall med i det hela.
    Proviva och kamomillte hjälper mig lite grann. Även i förebyggande syfte.
    Ingen fara med Alvedon i normala mängder (tog du 500 mg eller 1 g, se till att ta 1 g om du ändå tar).
    Du behöver om inte annat äta Losec el liknande (finns ju billigare saker) regelbundet en period för att förebygga. Jag är mkt bättre sen jag gjort det. Och då pratar vi om flera månders intag (fått recept).
    Nu finns ju Voltaren att köpa receptfritt. Voltaren hjälper mot Gallsten, men gör ju magen värre om det enbart är magkatarr...så en tur till dr är väl inte helt fel för att få lite bättre koll.
    Vet hur ont det gör, har nästan svimmat ihop med dom där anfallen.
  • Anonym (oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 11 Aug 11:46
    #8

    Anonym (Även syrra) skrev 2008-08-11 11:23:25 följande:


    Känner igen det där!Funderar också på om det är lite gallstensanfall med i det hela. Proviva och kamomillte hjälper mig lite grann. Även i förebyggande syfte.Ingen fara med Alvedon i normala mängder (tog du 500 mg eller 1 g, se till att ta 1 g om du ändå tar).Du behöver om inte annat äta Losec el liknande (finns ju billigare saker) regelbundet en period för att förebygga. Jag är mkt bättre sen jag gjort det. Och då pratar vi om flera månders intag (fått recept).Nu finns ju Voltaren att köpa receptfritt. Voltaren hjälper mot Gallsten, men gör ju magen värre om det enbart är magkatarr...så en tur till dr är väl inte helt fel för att få lite bättre koll.Vet hur ont det gör, har nästan svimmat ihop med dom där anfallen.
    Har du varit till läkaren då du har haft anfall och vad har de gjort? Du verkar inte veta helt säkert att du också lider av gallstensanfall så jag antar att du inte har gjort ultraljud av gallan?Jag har starkaste Losec mups hemma och jag får väl ta en mot kvällen idag också och köra på i 14 dagar som det står på paketet. Det står ju även på paketet att effekten kommer först efter 3-5 dagar med användning av Losec. Men jag fick höra av en bekant att det inte är bra att äta Losec då det kan förstöra tarmarna...stämmer detta?
  • Anonym (Även syrra)
    Äldre 11 Aug 11:50
    #9
    Anonym (orolig) skrev 2008-08-11 11:46:38 följande:
    Anonym (Även syrra) skrev 2008-08-11 11:23:25 följande: Har du varit till läkaren då du har haft anfall och vad har de gjort? Du verkar inte veta helt säkert att du också lider av gallstensanfall så jag antar att du inte har gjort ultraljud av gallan?Jag har starkaste Losec mups hemma och jag får väl ta en mot kvällen idag också och köra på i 14 dagar som det står på paketet. Det står ju även på paketet att effekten kommer först efter 3-5 dagar med användning av Losec. Men jag fick höra av en bekant att det inte är bra att äta Losec då det kan förstöra tarmarna...stämmer detta?
    Hej!
    Har inte varit till dr. Fick recept när jag var tvungen att äta Diklofenak pga en annan åkomma och sa då till att jag lätt får magkatarr. Men får jag nån ny sån där period med så himla ont, uppblåst mage, diareer och hela baletten så får jag väl gå iväg.
    Har aldrig hört att det inte skulle vara bra att äta Losec för tarmarna. Men är det bra att gå med jobbig magkatarr som om man har otur kan utvecklas till magsår?
    Ät du Losec och se om det hjälper till att börja med.
  • Äldre 11 Aug 11:50
    #10

    Jag brukar koka upp vatten med anis och mynta och dricka, det hjälper mig bättre än losec faktiskt.

Svar på tråden Fruktansvärd magkatarr , kan jag ta alvedon?