• manete­n
    Äldre 13 Aug 09:34
    47022 visningar
    34 svar
    34
    47022

    Medicinsk invaliditet för hypotyreos?

    Jag har precis fått reda på att jag har en rubbning i min sköldkörtel. Hurvida det är övergående eller inte är ju svårt att sia om men jag kommer att behandlas med Levaxin då jag haft planer på att bli gravid. Hur fungerar det med försäkringar och dylikt, jag har ju en sjukförsäkring, är man berättigad till ersättning om man drabbas av hypotyreos?

  • Svar på tråden Medicinsk invaliditet för hypotyreos?
  • Äldre 13 Aug 10:02
    #1

    Jag är inte säker på detta men jag tror inte det eftersom du tekniskt sätt kan leva ett helt normalt liv bara du äter levaxinet.
    Har själv hypothureos och kommer att äta levaxin hela livet.
    Ring försäkringsbolaget och hör med dom

  • varför­dåför
    Äldre 13 Aug 10:07
    #2

    jag skulle bli vädigt förvånad o man kan få pengar eller bli sjukskriven pga hypoterios, det stör ju inet livet på någotsätt om man bara tar sitt levaxin. jag har ätit levaxin sedan jag var 15år och kommer att göra dte helalivet, under graviditeterna har jag fått äte en högredos, men annars är dte ju inget konstigt med den.


    be för att allt ska gå bra för min söta vän!
  • manete­n
    Äldre 13 Aug 11:01
    #3

    Min tanke är ju att trots allt så är det ju en funktion i kroppen som inte fungerar längre som den ska. Jag vet att man får ersättning när andra organ slutar fungera (bukspottskörtel osv) men det kanske är olika. Just att man ÄR beroende av medicin resten av livet är ju det som borde styra ersättningen tycker man. För mig är ordet medicinsk invaliditet starkt kopplat till att jag inte längre klarar mig helt utan medicin utan är beroende av att varje dag ta ett preparat för att fungera normalt.

    Jag kommer att ta kontakt med mitt försäkringsbolag så småningom, men eftersom jag precis fått beskedet så var jag bara lite nyfiken på andras erfarenheter, verkar ju finnas rätt många här med sjukdomen.

    Glömde skriva att jag har Trygg Hansa försäkring (trygg vuxen) som jag tecknade för några år sedan.

  • manete­n
    Äldre 13 Aug 11:06
    #4

    En liten detaljr är ju att medicinsk invaliditet kan ju variera från 1% till 100% beroende på sjukdom man har. Min man fick 15% för sin diabetes men jobbar helt normalt och fungerar helt normalt i vardagen tack vare insulinet. Jag funderade då på om det fanns nån motsvarande fastställd procentsats för underfunktion på sköldkörteln.

  • varför­dåför
    Äldre 13 Aug 11:07
    #5

    hör av dig om man får pengar frö det isf ska jag ansöka om det för min son han fck det då han var åtta månader..

    oftast har ju inte sköldkörteln slutat fungera utan man har bara en underfunktion, den fungerar alltså men dåligt. osså finns det två versoner av hypoterios, den ena får man i halsen att det där hormonet inte skikas ut i kroppen och det andra får man i huvudet så att hormonet inte tillvekas som det ska, det kanske kan ha betydelse vilken version man har?!

    kolla upp det om du inte vet vars problemet sitter.


    be för att allt ska gå bra för min söta vän!
  • manete­n
    Äldre 13 Aug 12:37
    #6

    Nä jag har bara just precis fått reda på att jag har underfunktion, inte så farligt mycket heller men risken är ju att det blir sämre med tiden. Så om det sitter i hypofysen (antar att det var den du menade) eller i själva körteln vet jag inte. Jag har läst på massor om detta och ska träffa läkaren på torsdag igen. Men om du har en separat barnförsäkring på din son så tycker jag du ska kontakta försäkringsbolaget och kolla iaf. Jag har ju tecknat en "Trygg barn" försäkring hos samma bolag och där får han ersättning för fler saker än vad jag får i min har jag för mig. Ganska självklart kanske eftersom det är ovanligre med sådana sjukdomar hos barn än hos vuxna.

    Jag tänkte avvakta besöket hos läkaren på torsdag och få klart för mig graden av min rubbning, än så länge tror jag att jag räknas som subklinisk (inte riktigt sjuk) med tanke på att jag har höga men normala värden. Jag har dock en liten tryckkänsla över halsen som jag haft ett tag och är ganska lättfrusen och trött av mig så lite symtom har jag. Sen vill jag ju bli gravid vilket jag tror är största orsaken till att de vill sätta in Levaxin på mig, mitt värde på 3,5 räknas ju som "typ" inom normalvärdesgränsen. Hade jag inte avsett att bli gravid hade de bara hållit koll på värdena med halvårsintervall.

  • varför­dåför
    Äldre 13 Aug 15:08
    #7
    maneten skrev 2008-08-13 12:37:03 följande:
    Nä jag har bara just precis fått reda på att jag har underfunktion, inte så farligt mycket heller men risken är ju att det blir sämre med tiden. Så om det sitter i hypofysen (antar att det var den du menade) eller i själva körteln vet jag inte. Jag har läst på massor om detta och ska träffa läkaren på torsdag igen. Men om du har en separat barnförsäkring på din son så tycker jag du ska kontakta försäkringsbolaget och kolla iaf. Jag har ju tecknat en "Trygg barn" försäkring hos samma bolag och där får han ersättning för fler saker än vad jag får i min har jag för mig. Ganska självklart kanske eftersom det är ovanligre med sådana sjukdomar hos barn än hos vuxna. Jag tänkte avvakta besöket hos läkaren på torsdag och få klart för mig graden av min rubbning, än så länge tror jag att jag räknas som subklinisk (inte riktigt sjuk) med tanke på att jag har höga men normala värden. Jag har dock en liten tryckkänsla över halsen som jag haft ett tag och är ganska lättfrusen och trött av mig så lite symtom har jag. Sen vill jag ju bli gravid vilket jag tror är största orsaken till att de vill sätta in Levaxin på mig, mitt värde på 3,5 räknas ju som "typ" inom normalvärdesgränsen. Hade jag inte avsett att bli gravid hade de bara hållit koll på värdena med halvårsintervall.
    frysen är ju inet ett typiskt symtom på hypoterios utan på hyperterios (fast jag är också frysen) också frågar alltid folk hur jag kan holla mig så smal trots att jag har hypoterios, men man behöver kanske inte bli tjock

    men medecinsk invaliditet är väl mer om det påverkar tex ens förmåga tt jobba och försörjasig har jag för mig, tex 1% är om du förlorar tex lillfingret?! och då är ju frågan vad som är värre att förlora lillfingret eller att ta en pytteliten tablätt varge morgon?!

    jag kan facktiskt inte avgöra det just nu vad jag själv skulle tycka va vaärre och jag fick välja från att vara helt frisk, men nu då jag är van vid min sjukdom så tycker jag nog att det skulle vara värre att förlora lillfingret
    be för att allt ska gå bra för min söta vän!
  • Äldre 13 Aug 15:18
    #8

    Jag är väldigt smal,60 kg till mina 1.75 och mina symtom när jag fick reda på att jag hade hypothyreos,alltså underfunktion av ämnesomsättningen,var frysen,mycket trött och nedstämnd.
    Så jag tror sjukdomen påverkar alla olika.

  • varför­dåför
    Äldre 13 Aug 15:21
    #9
    princess77 skrev 2008-08-13 15:18:00 följande:
    Jag är väldigt smal,60 kg till mina 1.75 och mina symtom när jag fick reda på att jag hade hypothyreos,alltså underfunktion av ämnesomsättningen,var frysen,mycket trött och nedstämnd.Så jag tror sjukdomen påverkar alla olika.
    jo.. men det är så svårt att få rätt diagnås då ju
    jag är 170cm och vägde väl kring 55kilo då jag fick diagnosen men annars hade jag samma symtom som du. det var bara för att vi ar det i släkten och för att det är så erftligt som jag blev testad för det

    jag vill också ha pengar, men lite sent att söka nu efter 10år kanske   men alvin borde ju få.. hmm fast det är ju fem år sedan han fick det..
    be för att allt ska gå bra för min söta vän!
  • manete­n
    Äldre 14 Aug 10:26
    #10

    Angående medicinsk invaliditet så har mitt försäkringsbolag delat upp det så att medicinsk invaliditet kan man få både för sjukdom och olycksfall. Men "ekonomisk invaliditet" är det du pratar om, att det påverkar ens förmåga att arbeta. En bekant till mig som har diabetes, har fått medicinsk invaliditet 15% och engångsbelopp därefter för sin diabetes, men hans ekonomiska invaliditet är 0% då han fungerar normalt i arbetslivet.

    Medicinska invaliditeten handlar alltså inte om hur man själv upplever sin förmåga, utan de har fastställda regler för vad som ger ersättning eller inte. Så därför undrade jag om någon som har försäkring fått ersättning för hypotyreos.

    Jag blev förvånad över att du säger att frusen inte är ett symtom på hypotyreos, då man överallt var man än läser om det kan se att frusen är symtom just på det. Även läkaren som räknade upp symtom jag skulle vara uppmärksam på nämnde trötthet, frusenhet samt trög i magen som exempel...

Svar på tråden Medicinsk invaliditet för hypotyreos?