• manete­n
    Äldre 13 Aug 09:34
    47220 visningar
    34 svar
    34
    47220

    Medicinsk invaliditet för hypotyreos?

    Jag har precis fått reda på att jag har en rubbning i min sköldkörtel. Hurvida det är övergående eller inte är ju svårt att sia om men jag kommer att behandlas med Levaxin då jag haft planer på att bli gravid. Hur fungerar det med försäkringar och dylikt, jag har ju en sjukförsäkring, är man berättigad till ersättning om man drabbas av hypotyreos?

  • Svar på tråden Medicinsk invaliditet för hypotyreos?
  • yeahca­rro
    Äldre 15 Aug 15:31
    #21

    Jag förstår inte riktigt varför man ska ha pengar för att man har den här sjukdomen?

  • yeahca­rro
    Äldre 18 Aug 12:57
    #22

    puff

  • manete­n
    Äldre 18 Aug 19:47
    #23

    Jag har iaf inget svar på den frågan. En gissning varför Trygg Hansa har med den på lista över sjukdomar som kan ersättas är att den är kronisk och innebär livslång medicinering. Men det är bara min gissning.

  • Nirnae­th
    Äldre 19 Aug 12:25
    #24

    Här är svaret jag fick från mitt försäkringsbolag. (Länsförsäkringar)

    Om Hypothyreos kan räknas som medicinsk invaliditet:
    Ja, om sjukdomen funnits länge utan att man upptäckt den och därför medfört bestående fysiska eller psykiska skador.
    Vi utreder i så fall detta med hjälp av journaler och intyg.

    Om tillståndet är normalt med okomplicerad Levaxinbehandling räknas det dock inte som medicinsk invaliditet.


    *~*~ Att styla en Volvo, är som att sminka en gris~*~*
  • Nirnae­th
    Äldre 19 Aug 12:29
    #25

    Tja..varför ska man ha pengar för att man fått ett ärr?
    Lider man av sjukdomen, på så sätt att man fått bestående men, då är det väl klart att man bör få ersättning för det också.


    yeahcarro skrev 2008-08-15 15:31:13 följande:
    Jag förstår inte riktigt varför man ska ha pengar för att man har den här sjukdomen?
    *~*~ Att styla en Volvo, är som att sminka en gris~*~*
  • yeahca­rro
    Äldre 19 Aug 12:43
    #26

    Jag hade känt mig som jag mjölkade försäkringsbolaget + att där är säkert någon annan som behöver dem bättre..

  • Nirnae­th
    Äldre 19 Aug 12:53
    #27

    Mm visst, men nu är det ju inte så att man får pengar enbart för att man har sjukdomen. Utan om man fått några bestående problem orsakade av sjukdomen, som gör att man inte fungerar normalt fysiskt eller psykiskt.
    Inte ens då är det ju självklart att man kan få pengar, utan man måste även kunna visa intyg på att problemen uppstått pga sjukdomen, och därefter gör ju försökringsbolaget en utredning, och bedömer hur pass invalid man är..SEN får man pengar baserat på invalidgraden.

    Tror inte det är särskilt vanligt att man får ut några betydande summor, och är det så så finns det sannolikt anledning till det.


    yeahcarro skrev 2008-08-19 12:43:51 följande:
    Jag hade känt mig som jag mjölkade försäkringsbolaget + att där är säkert någon annan som behöver dem bättre..
    *~*~ Att styla en Volvo, är som att sminka en gris~*~*
  • yeahca­rro
    Äldre 19 Aug 12:55
    #28

    mjo så är det väl..
    kanske ganska svårt att bevisa. Jag har haft en del psykiska åkommor som jag definitivt tror beror till stor del på sköldkörteln. Men ja...vilken cirkus att ge sig in i..
    man får fortsätta kämpa ensam..

  • manete­n
    Äldre 21 Aug 15:37
    #29

    Jag hade inte känt mig som att jag mjölkade någon, jag betalar för en försäkring för att få pengar om jag råkar ut för något.
    Min man tex kommer att få en ersättning från sin försäkring för ett ärr han har och han LIDER inte av det i benämningen att det försämrar hans liv på något sätt, syns inte heller om han har långärmat då det sitter på armen.

    Sen tycker jag man ska se till hur allvarligt tillståndet är UTAN medicinering också, om man inte tar sitt Levaxin så är det helt plötsligt en väldigt allvarlig sjukdom, tänk om något händer som gör att man inte får tillgång till medicinen, då ligger man illa till, inte för att det är så stor risk kanske men ändå. Det innebär att man är faktiskt beroende av denna lilla kanske obetydliga tablett för sin överlevnad och därmed tycker jag att sjukdomen faktiskt är ganska allvarlig trots att den är lätt att behandla.

  • Äldre 21 Aug 15:41
    #30

    På vilket sätt är det en väldigt allvarligt sjukdom om man inte får tillgång till medicinen? Jag gick 7,5 år med obehandlad hypothyreos och jag kunde leva ett normalt liv. Det enda jag inte kunde göra var att gå ner i vikt hur jag än försökte men annars fungerade det. Jag har under de åren varit ensamstående åt först 1 barn sen 2 barn. Jag har under den tiden helt ensam klarat av att ta hand om ett kolikbarn samt svår sömnbrist (sov 3-4 timmar totalt/dygn och aldrig mer än 1,5 timme i sträck). Jag har nu medicinerat i 2,5 år och har fortfarande inte normala värden ändå klarar jag av att ha ett normal liv.


    Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och pyret bf sept/oktober -08
  • varför­dåför
    Äldre 21 Aug 16:45
    #31
    Cecese skrev 2008-08-21 15:41:56 följande:
    På vilket sätt är det en väldigt allvarligt sjukdom om man inte får tillgång till medicinen? Jag gick 7,5 år med obehandlad hypothyreos och jag kunde leva ett normalt liv. Det enda jag inte kunde göra var att gå ner i vikt hur jag än försökte men annars fungerade det. Jag har under de åren varit ensamstående åt först 1 barn sen 2 barn. Jag har under den tiden helt ensam klarat av att ta hand om ett kolikbarn samt svår sömnbrist (sov 3-4 timmar totalt/dygn och aldrig mer än 1,5 timme i sträck). Jag har nu medicinerat i 2,5 år och har fortfarande inte normala värden ändå klarar jag av att ha ett normal liv.
    då hade du tur då.. men jag vet att då det kommer in ungdomar, särskilt flickor i tonåren på akuten eller psyk som har gjort självmordsförsök så tar de alltid hypoteriosprover. Det är en grymt alvarlig sjukdom om man inte medisinerar. Du kanske inte har så mycke nedsatt funktion och klarar dig med små doser levaxin? jag tar 175mg om dagen (måste ta två tablätter) så jag skulle inte må bra i så många dagar om jag inte tog medecinen. men min son som bara tar 25mg kan klara sig betydligt längre (inte för att jag kollat, men för att läkarna säger det).
    be för att allt ska gå bra för min söta vän!
  • Äldre 21 Aug 17:08
    #32
    xylifon skrev 2008-08-21 16:45:04 följande:
    då hade du tur då.. men jag vet att då det kommer in ungdomar, särskilt flickor i tonåren på akuten eller psyk som har gjort självmordsförsök så tar de alltid hypoteriosprover. Det är en grymt alvarlig sjukdom om man inte medisinerar. Du kanske inte har så mycke nedsatt funktion och klarar dig med små doser levaxin? jag tar 175mg om dagen (måste ta två tablätter) så jag skulle inte må bra i så många dagar om jag inte tog medecinen. men min son som bara tar 25mg kan klara sig betydligt längre (inte för att jag kollat, men för att läkarna säger det).
    Nej jag äter 200 om dagen och får ändå inte normala värden. Det var bara ca 6 mån i höstas som jag hade normala värden men sen har jag återigen fått öka dosen. Det lägsta jag haft i tsh sen -98 är 5 nåt men oftast har jag legat mycket högre än det. Som högst har jag haft ett tsh på 73,3 och det var 1 år efter jag börjat medicinera.
    Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och pyret bf sept/oktober -08
  • manete­n
    Äldre 21 Aug 17:15
    #33

    "När man har hypotyreos är det nödvändigt att behandlas med tyroxin. Att inte få behandling medför allvarliga risker. Det är viktigt att dosen är lagom. Tecken på en för hög dos kan vara sömnlöshet, värmekänsla eller hög puls. Då kontrolleras att tyroxindosen är lagom genom att mäta TSH, som ska ha ett normalt värde vid behandling.

    Biverkningar förekommer sällan och beror oftast på att man tar en för hög dos hormon under en längre tid."

    Från Sjukvårdsrådgivningens hemsida: www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp&Preview=

  • varför­dåför
    Äldre 21 Aug 22:51
    #34
    Cecese skrev 2008-08-21 17:08:46 följande:
    Nej jag äter 200 om dagen och får ändå inte normala värden. Det var bara ca 6 mån i höstas som jag hade normala värden men sen har jag återigen fått öka dosen. Det lägsta jag haft i tsh sen -98 är 5 nåt men oftast har jag legat mycket högre än det. Som högst har jag haft ett tsh på 73,3 och det var 1 år efter jag börjat medicinera.
    jag ahr ätit högre dos då jag varit gravid också.. men det är ju mer konstigt att du klarat dig utan än om du skulle ha mått jätte dåligt då du varit utan.. du är nog undantaget som bekräfftar regeln..
    be för att allt ska gå bra för min söta vän!
Svar på tråden Medicinsk invaliditet för hypotyreos?