• pucken
    Äldre 22 Jun 18:25
    20573 visningar
    6 svar
    6
    20573

    mjuk kaka med fyllning? recept eller tips önskas snabbt!

    brukar baka till killarna på jobbet, en gång i veckan. fick för mig att lyxa till det lite med en mjuk kaka med fyllning. nån som kan hjälpa mig?

  • Svar på tråden mjuk kaka med fyllning? recept eller tips önskas snabbt!
  • hejlis
    Äldre 22 Jun 18:30
    #0

    ingen med fyllning, men en "lyxigare" och jättegod(tycker jag...)sockerkaka. gör en "vanlig" sockerkakssmet, hacka b-choklad och blanda i. ( ca 100-150g). skala och klyfta 1 äpple, smala klyftor. rulla klyftorna i socker och kanel. smöra en sockerkaksform och ströa med cocos i stället för ströbröd. häll i smeten och stick ner äppelklyftorna. grädda som vanligt!

  • Jennie Brunfl­o
    Äldre 22 Jun 18:30
    #0

    Fudgekakor 175* 15-20min

    200 gr smör
    3 dl socker
    2 ägg
    1 dl kakao
    4 tsk vaniljsocker
    2 dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver

    Glasyr:
    2 dl vispgrädde
    2 dl socker
    2 msk sirap
    100 gr mörk blockchoklad
    100 gr smör

    Smält smöret i en kastrull, rör ner ägg och socker, rör ner resten. Bred ut smeten på bakplåtspapper i långpannan. Grädda i 175* i 15-20min. Vänd upp kakan på bänken. Ta bort papperet genast.

    Glasyr;
    Koka allt utom smör i en kastrull till det tjocknat, ca: 15-20min. Blanda ner smöret. Bred såsen över den kalla kakan. Låt svalna helt. Skär i rutor och förvara i kylen eller frysen.

    Morotskaka:

    2 ägg
    2dl socker
    2dl vetemjöl
    1 tsk bikarbonat
    1 tsk bakpulver
    1tsk vaniljsocker
    1tsk kanel
    1 dl smält smör
    3dl rivna morötter

    glasyr
    50g philadelpfiaost
    30g rumsvarmt smör/margarin
    1 1/2 dl florsocker
    1 msk vaniljsocker

    Blanda samman ägg och socker kraftigt. Blanda och rör ner resten av ingredienserna till kakan. Grädda i 175-200 grader i ca 30 min. Låt kakan svalna innan du gör glasyren, annars så smälter den bara in i kakan. Glasyren görs på så sätt att allt bara blandas i hopp =)

    Pepparkaksbakelser 175 gr 30 min

    2 ägg
    3 dl socker
    3 dl mjöl
    ½ tsk bikarbonat
    1 msk kanel
    1 tsk ingefära
    1 tsk nejlikor
    1½ dl gräddfil eller filmjölk
    50 gr smält smör

    garnering:
    75 gr smör
    1 msk nypressad apelsinsaft
    cest från 1 apelsin
    3½ dl florsocker

    Vispa ägg och socker poröst. Tillsätt allt det torra och rör om. Tillsätt filen och smöret. Blanda väl. Häll smeten i en långpanna klädd med bakplåtspapper.
    Grädda i nedre delen av ugnen i 30 minuter.

    Blanda samman ingredienserna till garneringen och blanda länge med elvisp eller en stor sked.
    Bred över kakan när den kallnat.

    Mandelkaka 175 grader 10+15 minuter

    2 dl vispgrädde
    1½ dl socker
    5½ dl mjöl
    3 tsk bakpulver
    3 ägg
    1 tsk kanel

    fyllning:
    200g smör
    1½ dl socker
    6 msk vispgrädde
    150gr mandelspån

    Rör grädde och socker till sockret nästan löst sig. (Inte vispa) Häll ner de torra ingredienserna och blanda ihop. Rör ner äggen och bred ut smeten i en smord långpanna.
    Grädda i 10 minuter mitt i ugnen.
    Smält smöret till fyllningen, blanda i resten. Ta ut kakan, bred på fyllningen och grädda ytterligare 15 minuter.

    Skär kakan när den är varm.

    Herrgårdsbröd 175gr 15 min

    100 gr smör
    1½ dl florsocker
    2 äggulor
    1 ägg
    2 dl mjöl
    ½ tsk bakpulver

    Garnering:
    2 äggvitor
    4 msk socker
    35 gram mandelspån

    Smörj och mjöla ett bakplåtspapper och lägg i en långpanna.
    Rör smöret med sockret så det blir poröst. Tillsätt resten och blanda väl. Bred ut smeten i långpannan.
    Vispa äggvitorna till hårt skum. Häll ner sockret och vispa 2 minuter till.
    Bred maränget över kakan och strö på mandeln.

    Grädda i nedre delen av ugnen i ca 15 minuter.

    Skär i bitar när den är helt kall.

    Falsk päronkaka 200grader 30min

    100 gram smör eller margarin
    3 dl socker
    1 tsk vaniljsocker
    4 msk kakao
    1 krm salt
    1½ dl vetemjöl
    2 ägg

    Garnering:
    1 burk konserverade päron á 420gram
    100 gram hackad mandel
    pärlsocker

    Smörj och bröa en form med löstagbar kant. Häll päronen i en sil så de rinner av. Smält margarinet och ställ det åt sidan så det kallnar. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Rör ner äggen och sist det svalna matfettet. Rör till en slät smet. Bred ut i bakformen.
    Skär päronen i 8 delar och strö dom över kakan och tryck ner dom med handen. Det ska bli en jämn yta. Strö över mandeln och strö över lite pärlsocker.
    Grädda kakan i nedre delen av ugnen i 30-35 minuter.

    Servera med vispad grädde eller vaniljglass.

    Choklad Charlotte 200gr
    Botten:
    1 ägg
    ½ dl socker
    2 msk vetemjöl
    2 msk potatismjöl
    ½ tsk bakpulver

    Fromagefyllning:
    6 blad gelatin
    3 ägg
    1 dl socker
    2½ dl mjölk
    150 gram mörk choklad
    3 dl vispgrädde

    Till kanten:
    1½ förpackning piroulinekex

    Garnering:
    Kakaopulver

    Smör och bröa en bakform ca 24 cm i diameter med löstagbar kant. Vispa ägget och sockret poröst. Sikta ner vetemjölet, potatismjölet och bakpulvret. Rör försiktigt till en slät smet. Bred ut smeten jämt i botten på bakformen och grädda kakan mitt i ugnen i 7-8 minuter. Låt botten kallna i kylskåpet.
    Lossa kakbotten från formen och diska formens kant. Ställ denna på att uppläggningsfat och lägg tillbaka den tunna sockerkaksbotten i botten. Dela kexrullarna mitt av och ställ dem tätt intill varandra runt kanten ovanpå sockerkakan i formen.
    Lägg gelatinbladen i blöt i vattnet i 5 minuter. Mät upp äggen sockret och mjölken i en kastrull. Sjud blandningen under omrörning till den tjocknar. Ta den genast från värmen och tillsätt gelatinbladen och chokladen som är hackad i småbitar. Rör till chokladen smält och krämen är slät. Ställ åt sidan att svalna. Vispa grädden och vänd ner i den svala chokladkrämen. Bre ut fromagen jämnt i formen och ställ kallt att stelna några timmar.
    Lossa formkanten och lyft bort den. Sikta över lite kakao.

    Seg Chokladtårta

    175 g mörk blockchoklad
    175 g smör
    2 dl strösocker
    3 ägg
    300g polly (men hon jag fick receptet av sa att det räcker gott och väl med en påse, hon brukar ha i en blå påse polly)
    ½ dl vetemjöl
    2 tsk kaffe

    Smält blockchokladen och smöret tillsammans.
    Vispa ägg och socker pösigt.
    Tillsätt mjöl och kaffe, rör ihop.
    Tillsätt chokladsmöret och rör om.
    Häll i pollyn och rör om.
    Smöra och bröa en form, gärna en sockerkaksform med löstagbar botten och häll smeten i den.

    Grädda mitt i ugnen på 175 grader 30-35 minuter.

    Kakan smakar bäst om man gör den dagen före man ska äta den, då blir den inte så "lös".

  • pucken
    Äldre 22 Jun 18:30
    #0

    låter gott =)

  • Lizza
    Äldre 23 Jun 10:34
    #0

    jenni brunflo! åhhhhhhh..........va gött det lät då!! vikken tycker du e godast?

  • rödluv­an
    Äldre 28 Jun 00:32
    #0

    mmmmmmmm...........

  • Äldre 28 Jun 07:37
    #0

    Varför inte en hederlig gammal sverigekaka?

    Sverigekaka
    3 ägg
    3 dl socker
    3 dl vetemjöl
    2 tsk bakpulver
    1 dl kokhett vatten

    fyllning:
    125 g margarin (ej smör!)
    4 msk vanillinsocker
    1 dl mjölk

    Smörj och bröa en rund kakform. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda vetemjöl med bakpulver och rör ner. Tillsätt det heta vattnet och rör om försiktigt tills smeten är slät. Häll smeten i formen och grädda i 175°C 40-50 minuter (beroende på hur stor formen är). Smält margarinet till fyllningen och blanda ned vanillinsockret och mjölken. Rör om tills fyllningen tjocknar något. Dela kakan i två bottnar (strax ovanför mitten). Bred ut fyllningen över den undre bottnen. Lägg på den övre bottnen och pudra med florsocker.

Svar på tråden mjuk kaka med fyllning? recept eller tips önskas snabbt!