• saga19­77
    Äldre 19 Aug 10:09
    1828 visningar
    17 svar
    17
    1828

    Sömnsvårigheter.....

    Hej!
    Vi har tvillingtjejer som fyller 1 om ett par veckor. Vi är helt slut och vet inte vad vi ska göra! De är såååå struliga på nätterna. Vaknar massor av gånger och skriker hysteriskt om man inte tar upp. De bytas av och ibland är det ena tjejen som "tar" natten och ibland andra eller så turas de om att skrika på en och samma natt. I natt var det tex så här:
    De lade sig vid 20 (det är i stort sett aldrig några problem att lägga dem).
    Vid 22 börjar ena tjejen gråta men somnar rätt snart och då går vi och lägger oss. Men vid 24 börjar ena tjejen igen och vi försöker sjunga, vagga osv till 02.30 då vi till slut låter henne vrålskrika sig till sömn (känns sådär bra...). När vi precis kommit till ro och just somnat så börjar andra tjejen vid 03 och kör ungefär samma visa som andra tjejen. Jag går då upp och tittar på OS (tur att det är nu...)och sambon försöker få tjej 2 att somna... Lyckas vid 04.30 och sen sov vi alla till 07. Phu, förfärlig natt!
    Och det är som sagt inte första gången.... De här sovprblemen har hållt på (mer eller mindre) sedan tjejerna blev 6 månader.
    Vad ska vi göra??? Någon med samma problem eller som varit där? Jag känner att det går ut över min sambos och min relation som annars är den absolut bästa. Jag börjar bli orolig också för om ett par veckor börjar jag jobba och hur det ska gå när man inte får sova vet jag inte.
    Min sambo är suverän som pappa och vi delar verkligen 50/50 och vi får dessutom bra hjälp från våra föräldrar men vi är ändå helt slut och orkeslösa.
    Är det någon som har erfarenhet av att sömnen blivit bättre vid ngn viss ålder?

    Med hopp om hjälp!!

  • Svar på tråden Sömnsvårigheter.....
  • vicsun
    Äldre 19 Aug 11:05
    #1

    Sover barnen i eget rum eller störs dom av varandra? våra killar sov dåligt pga av att dom stördes av oss på natten men efter det att dom fick eget rum blev det mycket bättre. Vi har oxå låtit dom skrika sig till sömns och visst känns det inget vidare..

  • saga19­77
    Äldre 19 Aug 13:34
    #2

    De sover i vårt rum. Jag har tänkt på om vi kanske stör varandra men jag tror faktiskt inte det. Tyvärr har vi inte ngt eget rum till dem ännu. Vi håller på att renovera och om ett par veckor finns det rum som de kan ha, dock på ovanvåningen där vi inte har toalett men vi får kanske testa att flytta upp dem ändå. Det känns som att vi är redo att testa vad som för att få ändring på vår situation...
    Någon mer som har erfarenheter att dela med sig av??

  • mica05
    Äldre 19 Aug 13:53
    #3

    Tja vi sover i samma säng allihopa. Vi har köpt till en säng så totalt har vi 265 cm att bre ut oss på. Twinsen är 15 månader nu och vi sover bra ihop. Storebror brukar komma invandrande också och det finns plats till det med.
    Dels så sover våra barn bra ihop med oss. Och dels så tycker jag det är mycket vilsammare att kunna ligga bredvid i sängen halvvaken och vyssja om en bebis som vaknat. Vi brukar ha en pipmugg med vatten som de kan få sutta på. Det brukar också hjälpa.
    Om någon av bebisarna blir för höljudd, oftast sker det vid femtiden, så har vi storebrors säng som är en riktig säng i rummet intill som vi går över till med den vakna bebisen. Och så får man försöka somna om där istället.

    Storebror som också sov med oss alltid fick egen säng strax innan han fyllde två och det gick jättebra. Vi ska väl göra samma med twinsen sen när de är i samma ålder.

  • Lisafi­san
    Äldre 19 Aug 16:13
    #4

    Hej!

    Det du beskriver var våran vardag för ca ett år sedan! Vi var så trötta och slutkörda att vi knappt orkade le mot varandra. Barnen var också trötta, övertrötta. Vi hade en del löjliga gräl som t.ex. kunde låta "hur kan du säga att du är trött, du sov ju 3 timmar och jag bara 2.5 timme".

    Jag vill varmt rekommendera sova-hela-natten-metoden. Vi körde den på tjejerna då, när de var 9 månader och det är det bästa vi gjort. Redan på natt två sov vi 9 timmar sammanhängande och allt sedan dess sover vi 11-12 timmar per natt (eller flickorna gör det, vi har lite vuxentid på kvällarna). Det tar i värsta fall 5 minuter att få tjejerna att lugnt ligga och pladdra sig till söms och de älskar sina sängar och är väldigt trygga där. Det är en fröjd att lägga dem för de märks att de helt enkelt tycker om sina sängar!

    Att använda sig av en sömnmetod är ju inget man gör om man inte upplever att man verkligen har problem. Det är ju något man gör för att komma till rätta med ett problem. Därför tror jag att dessa metoder är ganska ifrågasatta av de som inte själva har upplevt 100-tals problemnätter på rad. Men vi som ändå har/har haft barn som redan skriker sig igenom nätterna och själva knappt orkar skratta längre - för oss kan dessa metoder verkligen göra underverk. Det krävs några riktigt tuffa dagar och nätter innan det vänder, men sedan får man ju ett sådant bra svar.

    T.ex. vill jag berätta om min ena flicka som var gansak tystlåten och tillbakadragen innan sova-hela-natten-kuren. Hon tog inte mycket plats. Efter en vecka med GOD sömn så får hon plötsligt för sig att hon också har rätt att ta plats. Då kryper hon rätt in i ringen på ÖF's sångstund och sätter sig på rumpan och hoppar, kraxar och sjunger/trallar på sitt eget lilla sätt. Alla gapade, jag med! Plötsligt orkade hon vara sig själv och det visade sig att hon är en bebis som vill ha mycket plats!!

    Alla, barn som vuxna, har rätt att sova bra. Min rekommendation blir sova-hela-natten-metoden! Det går bra att "kura" båda barnen samtidigt men ni behöver två rum. Kanske kan ni vuxna sova iköket under en vecka - sedan går det bra att lägga ihop barnen och er själva igen! Jag är medveten om att det låter tufft att "kura" barnen, men det låter som om ni har det tufft redan nu.

    Lycka till och ställ gärna frågor om du vill!

  • Äldre 19 Aug 19:46
    #5

    vi har haft samma problem i perioder men perioderna tar alltid slut..

    visst vaknar våra barn fortfarande men inte alls som förut, nu säger dom till om dom vill ha lite välling tex, vilket är jätte skönt så somnar dom om direkt. dom sover i en dubbelsäng i ett rum och oftast går en av oss över på natten och en unge får flytta över till vår säng. och på morgonen så samlas vi alla i en säng och äter välling ihop. det här funkar jättebra för oss och nätterna blir bättre och bättre för varje dag som går.

    jag märker jätte stor skillnad på deras sömn beroende poå hur mycket dom varit ute på dagen, ute mycket så sover dom 14 timmar per dygn och om inte avseevärt mycket mindre. går dom än? om inte blir det nog stor förändring när dom rusar omkring hela dagarna.

    kanske behöver dom en flaska välling på natten (jag vet att det är fel men vad gör man inte för lite sömn), dom kanske är hungriga. sen har det alltid funkat för oss med sömn föder sömn, sover dom tillräckligt på dagen?

    och så en sak till, kan ni inte ta en natt ivar eller ta pass? typ en sover helt ostört mellan 9-2 och en sover 2-7. sömn är ju så sjukt viktigt att man får.

    lycka till! mina tjejer är snart 17 månader btw

  • tvilli­ngmamm­a70
    Äldre 19 Aug 20:34
    #6

    Vi har kört samma sömnmetod som Lisafisan då vi hade samma problem som er. De sover nätterna igenom numera. Har förtträngt hur det var innan. Hua!

  • Puffy7­5
    Äldre 19 Aug 21:41
    #7

    Vad har ni för sängar? Våra tjejer fick egna riktiga 90 breda sängar när de var 1 år och 2 mån. Först hade vi dem på golvet och snart köpte vi 10 cm höga ben.

    Spjälsängen funkade helt enkelt inte längre !

  • Tussen­s mamma
    Äldre 19 Aug 22:47
    #8

    vad händer om de får komma över till er säng? kan de somna om där?

    mina är 7 månader och får somna om hos oss (och amma) om de vaknar på natten och det gör de alltid. kanske kommer vi också få problem senare men just nu funkar detta för oss. både barnen och jag somnar om bra jämte varandra. nattamningen borde jag säkert sluta med. men ja....... en annan dag. vi har en stooooooor säng, 2,7 meter bred...så även storasyrran får plats när hon kommer in.

    vill nån berätta vad "kuren" går ut på?

  • tvilli­ngmamm­a70
    Äldre 20 Aug 10:21
    #9

    "Kuren" är en sömnmetod som heter "Sova hela natten metoden". Det är Anna Wahlgren som skapat den. Boken finns på hennes hemsida att beställa för 200 kr.

    Vi var lika desperata som ni när jag körde den och det var verkligen sista utvägen.

    metoden går ut på att man lär barnet/barnen att själva klara av att somna om när de vaknar om nätterna. Man använder sig av hjälpmedel (verktyg som AW skriver) som tillrättaläggande, ramsa, buffa mm. Dessa saker hjälper barnet att bli tryggt och ramsan gör till slut att barnet reflexmässigt somnar om. Det blir som en betingad reflex. Låter helflummigt (tyckte i alla fall jag innan jag startade). Men är egentligen inte så konbstigt när man väl lär sig det hela. Kuren kör man under fyra nätter och sedan var det uppföljning de andra dagarna om jag minns rätt...

    Det tog ett halvår och sen satt det. Låter otroligt men det funkar verkligen!! Bara man håller sig till verkltygen och inte fuskar.

    Det finns en del kritik mot metoden då en del tycker den är för "hård" mot barnet. Att man hellre ska ta upp eller inte låta det skrika. Har förstått att det finns "mjukare" sömnmetoder men tvivlar på att de verkligen funkar. Själv tror jag man gör barnet en björntjänst då man lär det att "skriker du så kommer mamma el pappa och tar upp dig"... Fast femminuters som BVC rekomenderar är värre tycker jag...

    Lycka till!

  • mica05
    Äldre 20 Aug 10:22
    #10

    Tussens mamma skrev 2008-08-19 22:47:29 följande:


    vad händer om de får komma över till er säng? kan de somna om där? mina är 7 månader och får somna om hos oss (och amma) om de vaknar på natten och det gör de alltid. kanske kommer vi också få problem senare men just nu funkar detta för oss. både barnen och jag somnar om bra jämte varandra. nattamningen borde jag säkert sluta med. men ja....... en annan dag. vi har en stooooooor säng, 2,7 meter bred...så även storasyrran får plats när hon kommer in. vill nån berätta vad "kuren" går ut på?
    Jag nattammade våra fram till de var ett år ungefär. Det gick ganska enkelt att sluta och de var stora nog att sova bra då.

    Sova hela natten är Anna Wahlgrens metod att få bebisar att sova själva utan att störa föräldrarna. Dels ger den råd kring hur man gör inför att barnen ska sova och sen ger den råd kring hur man gör när bebisarna vaknar på natten. De ska sova i egen säng, helst i eget rum, man ska aldrig ta upp dem när de vaknar utan ha en somna-ramsa och i början vagga så att de somnar om. På några nätter ska man då kunna lära bebisarna att somna om själva utan ens närvaro.

    (Själv är jag ärligt talat skeptisk till metoder. Jag tycker att de ger en för ensidig bild på hur man kan få en bra nattsömn. Och det är verkligen inte alltid så enkelt att få dem att fungera som metoderna vill ge sken av. SHN är väl bättre än 5 minuters metoden iochförsig. )
  • tvilli­ngmamm­a70
    Äldre 20 Aug 10:24
    #11

    Det tog inte ett halvår tills det satt. Barnet/barnen brukar klara av att sova själva vid kurens slut, dvs efter två veckor. Men själva betingningen på ramsan satt ordentligt efter ett halvår. Tror det var femte natten så sov mina tjejer markant bättre .

  • Lisafi­san
    Äldre 20 Aug 10:56
    #12

    Att vara skeptisk är bra!! Innan man ger sig in på en sovmetod ska man ha rejäla sovproblem och man ska vara rejält påläst! Vi valde SHN därför att vi aldrig behövde lämna barnen gråtande! Vi fanns alltid där antingen med buffande eller ramsa. Från början är det så viktigt att man finns där att man tom rekommenderas att sova utanför dörren för att vara på plats redan innan bebisen hinner upptäcka själv att den är ledsen. SHN innebär att man ska ge barnen trygghet och det är nog den utan tvekan största vinsten vi har vunnit - att de älskar sina sängar och är väldigt trygga där!

    Men A-O är att tro på det man gör och göra rätt!

    Sedan kan alla metoder modifieras efter den egna situationen. T.ex. så plockar vi självklart upp barnen om de är ledsna efter en mardröm, har ont eller kräks - för så vill vi ha det! Men det händer så otroligt sällan nuförtiden.
    Vi lägger dem inte heller alltid vid samma tid utan lite beroende på när vi har lust att gå upp på morgonen. Våra barn är så säkra sovare nu att vi kan experimentera lite utan att tryggheten rubbas och det är jätteskönt och ger en oerhörd frihet.

    Lycka till

  • jordgu­mman
    Äldre 20 Aug 12:27
    #13

    Våra tjejer höll på precis likadant som dina. De vaknade ofta och vi gav dem välling för att de skulle somna om fort och inte skrika så alla vaknade. Ger ni välling på natten? Jag höll på att bli galen och under semestern för några veckor bestämde vi att något måste göras.

    Vi gjorde så att vi matade i dem mycket mat under dagen. Frukost, mellis, lunch, mellis, middag kl.16.00, gröt kl. 18.00 och en flaska välling vid 18.30-19.00 och sedan en vällingflaska till med senast 22.00. Sedan fick de inget mer på hela natten.

    Vi flyttade även ut en av dem till ett annat rum. En sover i samma rum som jag men i egen spjälsäng och en sover helt själv. De förstod på ett par nätter att det inte skulle bli mer välling. En av flickorna sov hela natten direkt. Den andra flickan tog det längre tid för.

    Nu får vi sova och jag känner nästan som att jag börjar leva igen!!!

  • jordgu­mman
    Äldre 20 Aug 12:31
    #14

    Jag glömde säga att vi inte "buffar" eller så när de vaknar. Vi lägger ner dem, ger dem en liten klapp på huvudet och säger "sova" och går ut. Vi har mörkt i rummet och stänger dörren.

  • HannaT
    Äldre 20 Aug 19:57
    #15

    Vi ska köra en sova-hela-natten-kur på våra tvillingkillar (7 mån) om någon vecka.
    Även fast vi ännu inte prövat metoden ännu så vill jag verkligen rekommendera alla att läsa vad Anna Wahlgren skriver, till exempel på hennes hemsida www.annawahlgren.com
    "Sova hela natten" är egentligen inte en metod, det är mer en sammanhängande filosofi om vilken rätt barn har till bland annat en bra sömn. (och föräldrar också förvisso, men fokus är ändå på barnets bästa)

    Det handlar om att ta ledningen, att visa barnet att man som förälder har en plan och har kontroll. Man "ligger lite före" hela tiden, när det gäller mattider och sovtider, utifrån ett schema som man gör upp utifrån barnets ålder/mat- och sovbehov. Och man lär också barnet att vara trygg i sin egen säng och att tycka om att sova där, genom att tro på det själv och unna barnet det.
    Som sagt - rekommenderad läsning!

  • Äldre 19 Jul 15:36
    #16

    Jag skulle varmt rekommendera KEDJETÄCKET mot sömnproblem! Är arbetsterapeut och stressterapeut och har sett många som blivit hjälpta av detta, speciellt oroliga barn.

    Läs med på
    http://www.provista-optik.se/ProductCategories.aspx?m=367

  • Äldre 6 Aug 11:38
    #17

    hade samma problem vi med, speciellt med ena killen. men oftast somnade han om rätt fort ändå, men var upp till 15 uppvak per natt perioden 7 måander till 17 m¨ånader.

    nu sover de hela natten äntlige, 18månader gamla och vi börjar få tillbaka energi =D

    har dessvärre inte mycket tips att ge, mer än att många i min närhet, inklusive mig själv. har barn som vid 18 månader börjar sova hela nätter.

    Stå ut, du gör ett bra jobb!

Svar på tråden Sömnsvårigheter.....