• Äldre 19 Aug 20:48
    4974 visningar
    13 svar
    13
    4974

    få bort fettfläck från tapet

    Vi möblerade om häromdagen i sovrummet, och såg då en stoooooor fettfläck på tapeten där huvudändan av sängen stått.

    Hur får ja bort detta?? Går d att få bort??
    D är en väldigt glansig tapet, om d har betydelse.

    Ja har provat med vatten och diskmedel, men d fungerade inte.


    (fårinteskrivafördärreklam).....bloggen.se/ettnyttliv
  • Svar på tråden få bort fettfläck från tapet
  • Miss E
    Äldre 21 Aug 13:48
    #1

    Hade samma problem i min förra lägenhet.

    Det enda som går att göra är att tapetsera om just där fläcken är tyvärr.

    Innan vi satte upp tapeten dock, la vi på oljebaserad färg för att inte fukten från andra fläcken skulle tränga igenom i dom nya tapeterna.

  • alsesa­ni
    Äldre 21 Aug 13:50
    #2

    Går tyvärr inte nää..

    Sonen målade om väggen med nutella och det blev bara en stor fettfläck kvar efter tvättning. Den går inte bort....
    Så bja sa sonen, det har tojjkat nu...

    Det blir att tapetsera/måla om...

  • Myriz
    Äldre 21 Aug 13:58
    #3

    Jag har läst i nån av alla husmorstips-trådar att man kan ta bort fettfläckar på tapeten med vanliga tvättlappar. Vet inte om nån speciellt märke är bättre än nåt annat, men kanske värt att prova innan man tapetserar om?


    alsesani skrev 2008-08-21 13:50:40 följande:
    "Så bja sa sonen, det har tojjkat nu..."
    Hihi det lät sött, svårt att vara arg efter en sån kommentar
  • kanga7­6
    Äldre 21 Aug 13:59
    #4

    Ett husmorstips jag läst var att ta ett kaffefilter och strykjärn, stryk på fläcken. Poff, ska det vara borta!
    Ingen aning om det funkar, men kanske värt att prova, kan säkert inte bli värre.

  • alsesa­ni
    Äldre 21 Aug 14:00
    #5

    haha, efter den synen var det svårt att bli arg överhuvudtaget... hahaha halvt chockad rättare..

    noll-koll-carlsson.blogspot.com/2008_07_01_archive.html

    fint va:P

  • Äldre 21 Aug 15:54
    #6

    ok...får prova lite mer saker innan ja tapetserar om. D är nämligen nytapetserat för ca 3mån sen =0( Dumma karl med sitt flottiga huvud... =0P


    (fårinteskrivafördärreklam).....bloggen.se/ettnyttliv
  • mimmi 1
    Äldre 22 Aug 13:34
    #7

    läste nåt tips om potatismjöl.... det ska visst suga upp fettet... eller...
    prova försiktigt med avfettningsmedel... som man har till bilar..
    och torka efter med såpvatten, utan att gnida...

  • FruSun­dahl
    Äldre 22 Aug 13:36
    #8

    Läskpapper (vad det heter egentligen kommer jag inte på) och strykjärn har jag hört flest gånger


  • mimmi 1
    Äldre 22 Aug 13:39
    #9
    FruSundahl skrev 2008-08-22 13:36:22 följande:
    Läskpapper (vad det heter egentligen kommer jag inte på) och strykjärn har jag hört flest gånger
    isåfall kan man använda kaffefilter lika bra, om man inte får tag på läskpapper.... det här knepet har jag bara hört talas om när man ska få bort stearin, men det kanske även funkar på fett??
  • FruSun­dahl
    Äldre 22 Aug 13:41
    #10

    Funkade inte för oss iaf med kaffefilter. Kom på för semt med läskpapper så jag gav hyresbolaget 2100 så dom kunde få nya tapeter när jag flyttade istället.. Hrm


  • mimmi 1
    Äldre 22 Aug 13:46
    #11
    FruSundahl skrev 2008-08-22 13:41:53 följande:
    Funkade inte för oss iaf med kaffefilter. Kom på för semt med läskpapper så jag gav hyresbolaget 2100 så dom kunde få nya tapeter när jag flyttade istället.. Hrm
    jamen... läskpapper , eller kaffefilter, eller dubbelt tjockt hushållspapper.... grejen är väl att det är ett papper som suger upp stearinet, eller fettet, när man stryker?? kaffefilter ÄR ju precis som läskpapper, kanske något tätare och hårdare...
  • FruSun­dahl
    Äldre 22 Aug 14:30
    #12

    Funkade i vilket fall som helst inte. Vad bara att slänga ut pengarna =(
    Testat på 2 olika ställen också, inget resultat på någon av dom.


  • Äldre 22 Aug 14:38
    #13

    vad är läskpapper??? E d sånt papper man har på ugnsplåtar??? fast inte d bruna utan d vitaFundersam


    (fårinteskrivafördärreklam).....bloggen.se/ettnyttliv
Svar på tråden få bort fettfläck från tapet