• Äldre 21 Aug 13:42
    22354 visningar
    85 svar
    85
    22354

    Vilket schampo/balsam är bäst?

    Vilket schampo och balsam använder ni?
    Jag tycker hela tiden att jag väljer fel märke för mitt hår.
    Har ganska torrt hår. Och har färgat håret ett antalt gånger, så det är kanske ganska livlöst och slitet.

    Nåt ni kan rekomendera? Och använder ni både balsamet och schampot i samma märke?

  • Svar på tråden Vilket schampo/balsam är bäst?
  • Äldre 24 Aug 08:50
    #71

    Okeej.. ntressant. Kanske ska testa nån gång

  • Hägris
    Äldre 24 Aug 16:01
    #72

    mitt luktar rent och lite honung.. rätt nice..


    Men SUUUUUUUG!
  • Äldre 24 Aug 19:28
    #73

    Jag tvättar med balsammetoden så mitt hår luktar såklart balsam =)


    Nathalie009 skrev 2008-08-23 19:53:19 följande:
    Jag har en fråga till er som INTE använder shampoo;Att håret blir finare o mindre fett kan jag köpa MEN luktar det inte illa i hårbotten då??Det gillar jag ju med shampoo den nytvättade doften
  • Popi
    Äldre 25 Aug 11:12
    #74

    Hade tyvärr förstört mitt hår genom färgning med väteperoxid på salong, vilket gjorde att mitt självlockiga hår inte lockade sig lika som innan o. att det alltid behövde balsam, inpackning regelbundet + andra stylingprodukter för att se bra ut. Då jag påpekade om mitt torra hår så fick jag förstås förslag på ännu mera olika produkter att tillsätta. ( Helst den dyraste inpackningen o. schampot på salongen förstås ).
    Ett "fixat" hår höll då max 2 dagar o. sen behövde det tvättas + att hela proceduren behövde upprepas med styling.

    Slutade med färgning o. produkter, till slut även med schampo eftersom mitt hår ständigt verkade torrt i längderna o. fett i hårbottnen.
    Var bara några månader sedan jag slutade med schampo helt o. tvättar nu oftast med honung 1 gång i veckan. Minns inte att mitt hår varit så rent o. lättskött som nu!
    Dessutom tappar jag inte lika mkt hår i duschen o. vid borstning, som jag gjorde när jag använde schampo.
    Aldrig mera vill jag förstöra mitt hår igen!

  • Anpe
    Äldre 26 Aug 16:35
    #75

    Vad använder ni för honung då?

  • Äldre 27 Aug 07:06
    #76

    Förresten så kan jag tipsa om Loreal Absolut Repair (det man köper hos frisören) Det är faktiskt jättebra!!! Hårinpackningen i samma serie ska tyligen va kanon dessutom har itne testat den änn :)

    Har hört att man helst inte ska använda shampoon från ICA för de innehåller dåliga silikoner som gör att håret ser finare ut på ytan, alltså lägger sig som en hinna över hårstråt.

  • Äldre 27 Aug 07:47
    #77
    Nathalie009 skrev 2008-08-27 07:06:11 följande:
    Förresten så kan jag tipsa om Loreal Absolut Repair (det man köper hos frisören) Det är faktiskt jättebra!!! Hårinpackningen i samma serie ska tyligen va kanon dessutom har itne testat den änn :)Har hört att man helst inte ska använda shampoon från ICA för de innehåller dåliga silikoner som gör att håret ser finare ut på ytan, alltså lägger sig som en hinna över hårstråt.
    samma silikoner i frisörschampoon/balsam och ja, det är så de funkar.
    It is better to have ideals, and fail to live up to them, than it is to have no ideals at all.
  • Äldre 27 Aug 15:39
    #78

    Lady Dahmer skrev 2008-08-27 07:47:12 följande:


    samma silikoner i frisörschampoon/balsam och ja, det är så de funkar.
    jasså brukar läsa en frisörs blogg hon skriver iaf såhär;

    Produkter med mycket av den farliga typen av silikon omsluter hårstrået som en hinna och färg,inpackningar och annat kan ha svårt att tränga igenom. Dessutom är det större risk för missfärgningar när du färgar håret. Silikon torkar också ut hårstrået väldigt mycket.
    De flesta, om inte alla produkter som du köper i dagligvaruhandeln innehåller den typen av silikon eftersom den är så pass billig att producera och iom att det sätter sig som en hinna runt hårstrået känns håret oftat väldigt lent och får en fin lyster. Men samma resultat kan fås med den dyrare typen av silikon, som är vattenlöslig och därmed inte skadar håret. Det är därför som frisörprodukter kostar mer- det kostar helt enkelt mer att producera ett schampoo / balsam / silkesdroppar som ger en fin lyster utan att det är dåligt för håret.
    Frisörprodukter innehåller dessutom en mindre mängd vatten vilket gör att det är mindre utspätt=man behöver inte ta lika mycket schampoo för en effekt= räcker längre.
    Så skippa Sunsilk,Fructis,Organics,Dove och allt vad dom heter.

    Har hört från många andra frisörer att det ÄR så fktsikt..!

    Men som sagt JAG vet inte det är bara vad jag hört
  • Äldre 27 Aug 15:54
    #79

    silikon är silikon, visst vattenlöslig är bättre men det bästa är att undvika dem helt.


    It is better to have ideals, and fail to live up to them, than it is to have no ideals at all.
  • Pormoi­cheia
    Äldre 27 Aug 15:55
    #80
    Svar på #78
    Fast lär man sig bara att lusläsa innehållsförteckningerna så kan man med lätthet se vad som är bra och dåliga produkter.

    Här finns bra läsning ang. ämnen och innehåll:
    www.lockig.se/
  • Amira
    Äldre 27 Aug 15:59
    #81

    Narurelle´s balsam är bäst, kokos och hunung. Shampo klarar sig håret bäst utan.

  • Äldre 27 Aug 16:25
    #82

    Lady Dahmer skrev 2008-08-27 15:54:03 följande:


    silikon är silikon, visst vattenlöslig är bättre men det bästa är att undvika dem helt.
    ja det är säkert bäst att inte använda det alls, men fortfarande, ska man använda schampo så är ju de hos frisören bättre! Finns säkert några få undantag annars men i stort sett.
  • Pormoi­cheia
    Äldre 27 Aug 16:41
    #83
    Nathalie009 skrev 2008-08-27 16:25:17 följande:
    Lady Dahmer skrev 2008-08-27 15:54:03 följande:
    ja det är säkert bäst att inte använda det alls, men fortfarande, ska man använda schampo så är ju de hos frisören bättre! Finns säkert några få undantag annars men i stort sett.
    Fast det är väl klart att en frisör lovordar det shampoo just de säljer...

    Absolut bäst är att lära sig tolka innehållsföreteckningen själv istället för att förlita sig på andra (som mycket väl kan vara ute efter att bara tjäna pengar ofrån lättlurat folk).
  • Äldre 27 Aug 17:03
    #84
    Pormoicheia skrev 2008-08-27 16:41:25 följande:
    Fast det är väl klart att en frisör lovordar det shampoo just de säljer...Absolut bäst är att lära sig tolka innehållsföreteckningen själv istället för att förlita sig på andra (som mycket väl kan vara ute efter att bara tjäna pengar ofrån lättlurat folk).
    jjo det är klart, fast denna frisör rekomenderade faktsikt inger specifikt märke, utan vilketsomhelst som säljs hos alla frisörer tydligen, bara det itne var ifrån ICa typ hehe..

    Men jag brukar själv använda vanligt schampoo bryr mig inte så mkt.
    Ibland köper ja hos frisören när de har typ shampoo o balsam till priset av en bara
  • Äldre 27 Aug 17:04
    #85

    och eftersom jag bleker håret så ofta så ska man ju tvätta ur med shampoo efter för o få bort allt så skulle nog inte kunna sluta använda shampoo, annars hade jag varit nyfiken o testa

Svar på tråden Vilket schampo/balsam är bäst?