• Sara K
    Äldre 27 Aug 08:56
    63293 visningar
    87 svar
    87
    63293

    Ni som har körkort endast för automat - har ni ångrat ert beslut?-

    Jag har inget körkort, har börjat 2 ggr men tappar lusten tyvärr . Nu har jag 2 barn och känner att nu måste jag nog. Är ganska rädd för att köra (blir ju värre med åren..) och tycker det är mycket att tänka på. Just dragläget var det som jag tyckte var värst, fick lite panik i sånna lägen, och jag tyckte växlingen var ett jobbigt moment. (Tog 10 lektioner för 4 år sen) Min syster som haft körkort i ca 25 år säger att hon idag skulle ta ett automatkort, hon kan ändå inte köra manuell längre . Vi har automat och kommer nog aldrig skaffa annat. Enligt körskolorna kan man halvera kostnaden för körkort gnom att ta automat, och jag behöver förmodligen ganska många lektioner skulle jag tro. Och en anledning till att jag inte sätter fart nu är just kostnaden, vill inte behöva ta lån för körkortet.
    Sen finns det många som tycker att "nej, du kommer ångra dig! Du kan ju aldrig låna en bil och bla bla".
    Så.. ni som har automatkort: ÄR det dumt? Har ni ångrat er? Och var det lättare att ta kortet m automat?

  • Svar på tråden Ni som har körkort endast för automat - har ni ångrat ert beslut?-
  • Tecken
    Äldre 27 Aug 12:30
    #1

    Min mamma har körkort för automat, enda gången hon ångrar sig, är när hon ska hyra bil. Oftast har (svenska) biluthyrare bara ett mindre antal automatbilar, så man måste boka långt i förväg + att det ibland är dyrare. Tur att hon har egen bil, och inte behöver hyra så ofta

  • pumpki­nhead
    Äldre 27 Aug 12:32
    #2

    jag har för manuell och känner att jag aldrig klarat mig bara på automat. jag har ingen egen bil dock

  • Tecken
    Äldre 27 Aug 13:17
    #3
    pumpkinhead skrev 2008-08-27 12:32:05 följande:
    jag har för manuell och känner att jag aldrig klarat mig bara på automat. jag har ingen egen bil dock
    Fråga: Varför känner du att du aldrig skulle ha klarat dig på bara automat?

    Jag har körkort för manuell bil, och jag känner inte så. Hade jag varit tvungen, så hade jag nog klarat mig på automat-kort. Hellre det, än inget körkort alls!
  • Sara K
    Äldre 27 Aug 15:55
    #4

    Tack för era svar! Hyra bil hoppas jag att jag inte behöver göra så mycket! Jag TROR också att det blir vanligare och vanligare med automat, så kanske i framtiden att även biluthyrare tar in mer automatbilar..?

    Pumkinhead:
    Varför tror du inte att du klarat dig med bara automat? Är det för att du inte har egen bil utan lånar ofta eller?

  • älskar­livet8­1
    Äldre 27 Aug 15:57
    #5

    Jag har också körkort för manuell växling och hade inte heller klarat mig med bara automatarkörkort..

  • Sara K
    Äldre 27 Aug 16:01
    #6
    älskarlivet81 skrev 2008-08-27 15:57:13 följande:
    Jag har också körkort för manuell växling och hade inte heller klarat mig med bara automatarkörkort..
    Ok, varför?
  • älskar­livet8­1
    Äldre 27 Aug 16:05
    #7

    För de enda bilar jag någonsin kört som haft automatare är mitt ex bil, och den bil som jag och min sambo har nu.. Jag hade aldrig kunnat köra mina föräldrars bil eller någon hyrbil etc..

    Sara K skrev 2008-08-27 16:01:14 följande:


    Ok, varför?
  • Sara K
    Äldre 27 Aug 16:06
    #8
    älskarlivet81 skrev 2008-08-27 16:05:31 följande:
    För de enda bilar jag någonsin kört som haft automatare är mitt ex bil, och den bil som jag och min sambo har nu.. Jag hade aldrig kunnat köra mina föräldrars bil eller någon hyrbil etc..Sara K skrev 2008-08-27 16:01:14 följande:
    Ok tack för ditt svar!!
    *velar fortfarande*
  • älskar­livet8­1
    Äldre 27 Aug 16:08
    #9

    Jag hade inte tyckt det vore lönt att ta körkort enbart för automatare.. Såvida du inte vill bo i usa, där de bara ha automatare..

    Sara K skrev 2008-08-27 16:06:52 följande:


    Ok tack för ditt svar!!*velar fortfarande*
  • Wren
    Äldre 27 Aug 16:11
    #10

    finns det "påbyggnadsutbildning" man kan gå för att ta manuellt om man har automat?

    /inget körkort alls än.

Svar på tråden Ni som har körkort endast för automat - har ni ångrat ert beslut?-