• Sara K
    Äldre 27 Aug 08:56
    63289 visningar
    87 svar
    87
    63289

    Ni som har körkort endast för automat - har ni ångrat ert beslut?-

    Jag har inget körkort, har börjat 2 ggr men tappar lusten tyvärr . Nu har jag 2 barn och känner att nu måste jag nog. Är ganska rädd för att köra (blir ju värre med åren..) och tycker det är mycket att tänka på. Just dragläget var det som jag tyckte var värst, fick lite panik i sånna lägen, och jag tyckte växlingen var ett jobbigt moment. (Tog 10 lektioner för 4 år sen) Min syster som haft körkort i ca 25 år säger att hon idag skulle ta ett automatkort, hon kan ändå inte köra manuell längre . Vi har automat och kommer nog aldrig skaffa annat. Enligt körskolorna kan man halvera kostnaden för körkort gnom att ta automat, och jag behöver förmodligen ganska många lektioner skulle jag tro. Och en anledning till att jag inte sätter fart nu är just kostnaden, vill inte behöva ta lån för körkortet.
    Sen finns det många som tycker att "nej, du kommer ångra dig! Du kan ju aldrig låna en bil och bla bla".
    Så.. ni som har automatkort: ÄR det dumt? Har ni ångrat er? Och var det lättare att ta kortet m automat?

  • Svar på tråden Ni som har körkort endast för automat - har ni ångrat ert beslut?-
  • Pim Pim
    Äldre 18 Sep 14:43
    #71

    Jag har oxå varit rädd när jag har kört
    på körskolan spänner mig och är så
    koncentrerad och fokuserad på
    körningen men hemma är jag totalt avslappnad
    när jag kör.
    Jag har alltid haft dåligt självförtroende
    och det har min lärare märkt och försöker
    peppa och pressa mig till att övervinna
    rädslorna.
    Men när man ser hur vissa som har körkort kör
    blir man mörkrädd bara idag när jag
    körde så körde en bil om över spärrlinjen och sen in
    i mötande trafiks körfält. Många blinkar sällan i rondeller
    vid körfältsbyte eller när dom ska svänga
    nästan alla kör med en högre hastigheten än vad vägen tilllåter.
    Sen alla äldre människor som varken ser eller hör
    som är ute i trafiken.

  • Äldre 14 Apr 13:45
    #72

    Hur går det TS har du fått nåt körkort?

  • Yabba
    Äldre 18 Apr 08:24
    #73

    Automat är för handikappade klarar man inte av att både växla/köra och titta samtidigt, då har man inget i trafiken att göra heller.

  • Äldre 18 Apr 12:29
    #74
    Yabba skrev 2010-04-18 08:24:10 följande:
    Automat är för handikappade klarar man inte av att både växla/köra och titta samtidigt, då har man inget i trafiken att göra heller.
    Så då menar du att handikappade inte har nåt i trafiiken att göra? Eller hur tänkte du nu?
  • Äldre 19 Apr 10:38
    #75

    Off Topic:
    Lite mysko med denna tråden... Startad i 2008 enligt trådstarten, konstig formattering (hos mig)... Skall inte trådar låsas efter några månader (3?) automatiskt..

  • Tecken
    Äldre 19 Apr 11:29
    #76
    SVejsan skrev 2010-04-19 10:38:42 följande:
    Off Topic:Lite mysko med denna tråden... Startad i 2008 enligt trådstarten, konstig formattering (hos mig)... Skall inte trådar låsas efter några månader (3?) automatiskt..
    Nej, alla gamla trådar är öppnade nu.
  • Äldre 19 Apr 12:08
    #77

    Där ser man - måste missat det...

  • Äldre 19 Aug 00:44
    #78
    älskarlivet81 skrev 2008-09-05 13:49:59 följande:
    Men samtidigt, om du kör automatare så ligger du altid i rätt växel.. Det spar också på miljön..
    Några exempel.

    Automatlådan ser inte uppförsbacken och växlar ner innan det börjar gå tungt.

    Du ska köra nerför långa och branta backar på samma växel som du skulle kört upp för backen med. Kör du automaten på D växlar den upp till högsta. Då får du låsa den med sifferlägena = manuell växling.

    Man kan köra en automat på D manipulera fram manuell växling i de flesta situationer utom i långa och branta nerförsbackar. Man växlar med gaspedalen, tex "Kick down". Men det krävs kunskap och rutin för att klara det effektivt.
  • Äldre 16 Sep 17:53
    #79
    Sara K skrev 2008-08-27 08:56:39 följande:
    Jag har inget körkort, har börjat 2 ggr men tappar lusten tyvärr . Nu har jag 2 barn och känner att nu måste jag nog. Är ganska rädd för att köra (blir ju värre med åren..) och tycker det är mycket att tänka på. Just dragläget var det som jag tyckte var värst, fick lite panik i sånna lägen, och jag tyckte växlingen var ett jobbigt moment. (Tog 10 lektioner för 4 år sen) Min syster som haft körkort i ca 25 år säger att hon idag skulle ta ett automatkort, hon kan ändå inte köra manuell längre . Vi har automat och kommer nog aldrig skaffa annat. Enligt körskolorna kan man halvera kostnaden för körkort gnom att ta automat, och jag behöver förmodligen ganska många lektioner skulle jag tro. Och en anledning till att jag inte sätter fart nu är just kostnaden, vill inte behöva ta lån för körkortet.
    Sen finns det många som tycker att "nej, du kommer ångra dig! Du kan ju aldrig låna en bil och bla bla".
    Så.. ni som har automatkort: ÄR det dumt? Har ni ångrat er? Och var det lättare att ta kortet m automat?
    argumentet att man aldrig kan låna en bil för att man har ett automatkört är ju korkat, utan körkort kan man inte låna någon bil alls......................
  • Äldre 16 Sep 17:55
    #80

    nu har jag blivit superpeppad, jag ska också ta ett billigt automatkörkort, vi har fyra barn så det hade varit skönt att kunna köra bil ibland!

  • Tjofse­n
    Äldre 18 Sep 17:04
    #81
    +1

    Jag började med mitt körkort 2009 men sen kom jag av mig - började igen- tappade sugen. Dålig bilskolelärare och jobbigt med koppling/dragläge etc. Hittade ingen motivation. Har ingen möjlighet/tid att mängdöva och hinner inte till körskolan i veckorna........Så slog det mig plötsligt i somras att jag skulle prova automatare och hittade en körskola i storstan som körde på lördagar. Dels får jag lättare att köra, slipper stressa i veckorna och får stadskörningen direkt.

    Jag var där första gången idag och I LOVE IT! Det var verkligen min grej med  automat. Jag fick köra i krånglig miljö i storstan dessutom.

    Nu har jag STORA förhoppningar om att ha ett körkort till sommaren.

    HEJJA automatare!

  • Äldre 9 Sep 11:52
    #82
    +1
    Yabba skrev 2010-04-18 08:24:10 följande:
    Automat är för handikappade klarar man inte av att både växla/köra och titta samtidigt, då har man inget i trafiken att göra heller.
    Det där med att automat är för handikappade det undrar jag. Har automat körkot för att vi hade bara automat bilar i vår familj så det blev att jag tog ett sådant. Men handikappad nä det tror jag inte jag är .... Har inget papper på det i alla fall. Att man inte har i trafiken att göra om man inte kan växla/köra och titta samtidigt. Nä precis ni som kör manullt kanske inte ska i trafiken att göra, en del av er kör jävligt dåligt. Vem fan vill åka med någon som tror sig kunna växla? Det är ju ryckigt som fan... urs..
  • Äldre 5 Mar 01:32
    #83
    +1

    jag kan köra ytterst lite med manuell. växling dock så bra. jag är gravid och känner paniken flödar i kroppen, jag bor på landet , eget boende. bussar går nå otroligt dåligt här ute. körkort är ett måste enligt mig. jag vet inte om jag kommer hinna fixa körkortet på 5 månader MAX.. vill ju inte köra upp någon dag innan förlossning direkt. därför har jag tankar på att köra automat, för fixar inte jag körkort innan min bebis kommer , så vet jag inte vilket århundrade jag kommer kunna fixa det och jag har ett väldigt stort behov av det och bättre än inget och om jag kommer vilja ha det så fixar jag manuell senare, men bättre med någonting än ingenting i mitt fall :)

  • Äldre 5 Mar 01:38
    #84
    Angelica1991 skrev 2012-03-05 01:32:52 följande:
    jag kan köra ytterst lite med manuell. växling dock så bra. jag är gravid och känner paniken flödar i kroppen, jag bor på landet , eget boende. bussar går nå otroligt dåligt här ute. körkort är ett måste enligt mig. jag vet inte om jag kommer hinna fixa körkortet på 5 månader MAX.. vill ju inte köra upp någon dag innan förlossning direkt. därför har jag tankar på att köra automat, för fixar inte jag körkort innan min bebis kommer , så vet jag inte vilket århundrade jag kommer kunna fixa det och jag har ett väldigt stort behov av det och bättre än inget och om jag kommer vilja ha det så fixar jag manuell senare, men bättre med någonting än ingenting i mitt fall :)
    växling dock INTE så bra. kan inte påstå att jag kan alls :P
  • Äldre 5 Mar 01:56
    #85

    Jag kan efter en olycka i arbetet bara köra automat men ursprungligen tog jag det vanliga körkortet.
    Trots att jag inte börjat jobba än märker jag redan nu att det ibland blir strul med lånade fordon eller som tillhandahålls genom olika aktiviteter.

    Nu körde jag visserligen privat men jag tyckte det inte var så märkvärdigt. Som att cykla, det går av sig själv när man väl lärt sig.
    Knepet är ju att lära sig hantera bilen först, med växling, koppling, styrning, broms mm  innan man ger sig ut i trafik där man har sjuttielva andra saker att tänka på. Det gäller oavsett om man kör privat eller på skola.
    Jag förstår mig inte på lärare/handledare som missar detta.

    Jag tycker en manuellt växlad bil känns mer kontrollerad av mig som förare och jag har fler reglermedel för att anpassa körningen. Ta bara en sådan sak som motorbromsning vid halt väglag.

    Nej, fick jag välja idag hade det blivit kort för både automat och manuell igen, om man bortser från min skada då.

  • Äldre 5 Mar 02:09
    #86

    Angelica; jag hade aldrig kört bil innan, tog körkort (vanligt, manuellt körkort - har dock en automatbil för tillfället men det hör inte hit) på mindre än två månader. Körde upp i vecka 34. det GÅR. Jag gav mig fan på att jag skulle ha körkort och visst gick det, helt utan problem. Heja!

  • Äldre 5 Mar 23:08
    #87
    Momalicious skrev 2012-03-05 02:09:11 följande:
    Angelica; jag hade aldrig kört bil innan, tog körkort (vanligt, manuellt körkort - har dock en automatbil för tillfället men det hör inte hit) på mindre än två månader. Körde upp i vecka 34. det GÅR. Jag gav mig fan på att jag skulle ha körkort och visst gick det, helt utan problem. Heja!
    oj det gick väldigt fort =D hehe bra kämpat =) ja jag tror jag ska fråga modern om hon vill nöta sönder med mig :D hihi
Svar på tråden Ni som har körkort endast för automat - har ni ångrat ert beslut?-