• jessap­essa
    Äldre 27 Aug 22:22
    20150 visningar
    13 svar
    13
    20150

    Plugga till barnskötare, hjälp mej!

    Nu funderar jag på det här med studier... igen!

    Läsa till barnskötare på komvux, har jag funderat på.
    Men nu undrar jag:
    Blir man barnskötare, om man läser samtliga kurser, fast på distans hemma, i sin egen takt?
    Jag menar, går man på komvux och läser till det, så ingår det praktik också, men om jag läser på distans och plockar/läser mina kurser själv, och därmed inte gör praktiken, blir jag barnskötare då?

  • Svar på tråden Plugga till barnskötare, hjälp mej!
  • La Lola
    Äldre 27 Aug 22:31
    #1

    Jag har bara en sak att säga; plugga till ett yrke med bättre framtidsutsikter än barnskötare!

    Vill du jobba på förskola så plugga istället till förskollärare.

    Jag ångrar idag att jag bara är barnskötare (sen 14 år tillbaka) o att få ett fast jobb är nästintill omöjligt då fler o fler kommuner endast anställer förskollärare. I framtiden försvinner barnskötarna helt.

    Så tänk dig för innan du börjar plugga till barnskötare.


    //3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • Äldre 27 Aug 22:33
    #2

    Jag kan inte annat än hålla med föregående... barnskötare är på väg bort från förskolorna. Väldigt snårig framtid om du väljer att plugga till det.

  • Äldre 27 Aug 22:35
    #3

    Plugga absolut INTE till barnskötare, du kommer INTE att få en fast anställning då. Om du vill plugga något på komvux välj hellre undersköterska, undersköterskor kommer alltid att behövas.

  • Äldre 27 Aug 22:36
    #4

    Faktiskt kan jag bara hålla med. De flesta kommuner anställer inte barnskötare längre, i bästa fall kan du få ett timvik. Satsa på förskollärare eller nått helt annat


    Johanna 061223 Pyret bf 080902 winnertaco.bloggagratis.se
  • jessap­essa
    Äldre 27 Aug 22:43
    #5

    Jag vill inte bli undersköterska... hade jag velat det så hade jag pluggat till det

    Men, att plugga till förskolelärare, vad krävs det av mej?
    Går man i skola, eller går det att läsa på distans?
    Vilka krav att komma in osv osv?

    Hjälp mej! =)

  • Äldre 27 Aug 22:45
    #6
    jessapessa skrev 2008-08-27 22:43:17 följande:
    Jag vill inte bli undersköterska... hade jag velat det så hade jag pluggat till det Men, att plugga till förskolelärare, vad krävs det av mej?Går man i skola, eller går det att läsa på distans?Vilka krav att komma in osv osv?Hjälp mej! =)
    Det är standardbehörighet till förskollärare, inte matte b nödvändigt. Är rätt lätt att komma in beroende på vart man söker. Utbildningen är 3,5 år. Jag går i skola, men jag tror att det finns på distans också. Om du går in på studera.nu kan du söka på förskollärare och om det finns distans.
  • La Lola
    Äldre 27 Aug 22:45
    #7
    jessapessa skrev 2008-08-27 22:43:17 följande:
    Jag vill inte bli undersköterska... hade jag velat det så hade jag pluggat till det Men, att plugga till förskolelärare, vad krävs det av mej?Går man i skola, eller går det att läsa på distans?Vilka krav att komma in osv osv?Hjälp mej! =)
    Det går att läsa på distans (utbildningen är på 3½ år).
    Det kommer jag själv att göra nån gång i framtiden.

    Kraven ser nog lite olika ut beroende på vart man läser tror jag.
    Jag vet att jag måste plugga in vissa ämnen på Komvux innan jag kan söka.
    //3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • LoveSh­arPei
    Äldre 27 Aug 22:55
    #8

    Jag skulle inte rekommendera dig att läsa till Barnskötare pga. att dom hellre anställer Förskolelärare. Så satsa på det istället! Det kommer du inte att ångra!

  • Äldre 27 Aug 23:21
    #9
    jessapessa skrev 2008-08-27 22:43:17 följande:
    Jag vill inte bli undersköterska... hade jag velat det så hade jag pluggat till det Men, att plugga till förskolelärare, vad krävs det av mej?Går man i skola, eller går det att läsa på distans?Vilka krav att komma in osv osv?Hjälp mej! =)
    Högskolan i Gävle har distansutbildning på alla lärarprogram Man är i skolan en vecka (finns billigt vandrarhem om man pendlar) och sen är det självstudier i ca 3 veckor, och så en skolvecka igen. I snitt 4 veckor i skolan/termin. Vfu:n kan du göra där du bor!
    Johanna 061223 Pyret bf 080902 winnertaco.bloggagratis.se
  • Äldre 27 Aug 23:22
    #10

    Och typ alla som är behöriga som söker kommer in.


    Johanna 061223 Pyret bf 080902 winnertaco.bloggagratis.se
  • Tecken
    Äldre 28 Aug 08:04
    #11

    På fd LHS/SU så räcker det ibland med 0,9 i snitt... Dvs godkänt i 90% av ämnena + grundläggande behörighet.

    Lycka till med studierna

  • jessap­essa
    Äldre 28 Aug 10:27
    #12

    Tack för Er hjälp!

  • Tecken
    Äldre 28 Aug 10:29
    #13
    Tecken skrev 2008-08-28 08:04:41 följande:
    På fd LHS/SU så räcker det ibland med 0,9 i snitt... Dvs godkänt i 90% av ämnena + grundläggande behörighet.Lycka till med studierna
    Äsch, menar ju omvänt = 9,0. 10 är ju = godkänt i alla ämnen.
Svar på tråden Plugga till barnskötare, hjälp mej!