• Jennie­Martin
    Äldre 28 Aug 19:55
    40986 visningar
    47 svar
    47
    40986

    10 tips att lättare bli gravid

    Förberedelser inför graviditet
    Ni vill ha barn... Men vad ska man egentligen tänka på? Nedan listas ett par viktiga saker för er som försöker bli gravida.

    Ät folsyra
    Socialstyrelsen och Livsmedelsverket rekommenderar (och detta ska även alla MVC följa) kvinnor i barnafödande ålder, och särskilt de som planerar att bli gravida, att öka sitt intag av folat till minst 500 mikrogram per dag (0.5 mg) för att minska risken för fosterskador i centrala nervsystemet, t ex ryggmärgsbråck.

    Öka spermieproduktionen med zink och folsyra
    Rätt mat påverkar spermierna - både till antal och kvalitet.
    Män med låg spermaproduktion har visat sig kunna öka produktionen betydligt med hjälp av kosttillskott i olika kombinationer av zink och folsyra, visar en holländsk studie.

    Ha regelbundet samliv
    Det bästa och mest användbara rådet är att praktisera oskyddat sex minst två till tre gånger i veckan men gärna varje dag (när ni känner för det helt enkelt). Då ökar ni chanserna att pricka in ägglossningen. Idealiskt är att ha samlag från fem dagar före ägglossningen och fram till ägglossning, eftersom spermierna överlever upp till fem dagar i livmodern, normalt iallfall 72 timmar. Du har då störst chans att bli gravid. Ägglossning inträffar vanligen ungefär två veckor före nästa mens.

    Det skrivs ibland att man inte ska ha sex för ofta eftersom det påverkar fertiliteten negativt, men om mannen inte har konstaterats ha problem med spermietillverkning eller liknande så behöver man inte vara avhållsam. Ha sex när ni vill och så ofta ni vill. Det har funkat i alla tider.
    Men om mannen har konstaterade problem med tex spermiekvalité eller om ni försökt bli gravida i mer än ett år så är det absolut värt att ha sex mer sällan, med ca tre dagars mellanrum.

    Drick inte för mycket alkohol
    Alkohol har en direkt skadlig effekt på de celler där spermierna bildas. Därför minskar både tillverkningen av och kvaliteten på mannens spermier om han dricker alkohol dagligen under två veckors tid. Testosteronnivån sänks också när man dricker mycket, vilket gör att könsdriften kan minska och man riskerar att bli impotent.
    På ett tidigt stadium av hög alkoholkonsumtion kan de här förändringarna gå tillbaka helt och hållet. Om man håller upp i tre månader och inte dricker någon alkohol alls, så blir i allmänhet både potensen och fruktsamheten normal igen. Fortsätter man att dricka stora mängder alkohol kan testiklarna påverkas, vilket kan orsaka bestående förändringar.
    Minst en tredjedel av manlig sterilitet orsakas av alkohol.
    Hög alkoholkonsumtion hos kvinnor kan leda till amenorrhea (utebliven mens), utebliven ägglossning samt störningar i lutealfasen (som förkortas).

    Sluta röka
    Det tar i genomsnitt längre tid för kvinnor som är rökare att bli med barn. En orsak till det är att rökningen hämmar ägglossningen. En annan är att hormonet progesteron från gulkroppen inte produceras i tillräcklig mängd. Progesteron behövs för att det befruktade ägget ska fästa på livmoderväggen och för att graviditeten ska vidmakthållas tills moderkakan har utvecklats. Chanserna för en lyckad provrörsbefruktning är av samma skäl mindre bland kvinnor som röker.
    Även mannens rökning minskar chanserna till graviditet eftersom män som röker producerar färre och inte lika friska spermier.

    Är bra mat och tänk på vikten
    Undervikt och övervikt kan definitivt påverka din fertilitet och detta gäller både män och kvinnor.
    Claes Gottlieb, docent i gynekologi på Sophiahemmet, menar att kraftig övervikt påverkar ägglossningen påtagligt. Ofta räcker det inte med hormoner för att hjälpa kvinnan ägglossa och den enda vägen är faktiskt viktreduktion. Även vid provrörsbefurktning är chanserna sämre hos överviktiga kvinnor. Så att gå ner i vikt bör vara det primära steget för att öka sina chanser samt göra en eventuell graviditet mer riskfri.

    Små mängder transfetter räcker för att stoppa en kvinnas ägglossning, enligt en ny studie.
    Transfetter, eller delvis härdat fett, används inom livsmedelsindustrin då det är billigt och anses ha en lämplig konsistens för många produkter. En ny studie av forskare vid Harvarduniversitetet visar nu att det finns ännu ett skäl att akta sig för härdat fett då även mycket små mängder transfetter ökar risken för kvinnor att bli infertila med hela 70 procent. Transfetterna leder i många fall till att ägglossningen uteblir.
    Transfetter kan återfinnas i typiskt onyttig mat såsom pommes frites, konditorivaror (tex småkakor), feta mejeriprodukter (ex creme fraiche), glass och färdigrätter.

    Frukt och grönsaker minskar risken för missfall, visar ny forskning. En brittisk studie visar att en balanserad diet, där grönsaker och frukt ingår, är mycket viktig för gravida kvinnor. De som äter frukt och grönt regelbundet löper 46 procent mindre risk att få missfall.

    Minska på kaffet
    Överdriven koffeinkonsumtion anses ha en negativ inverkan på fertiliteten.
    Förutom detta så har ett nordiskt projekt med syfte att ge kunskap om eventuella risker med intag av koffein under graviditeten har nyligen avslutats. Resultatet av denna utvärdering är att det förefaller troligt att relativt höga intag av koffein kan öka risken för missfall - speciellt tidigt i graviditeten. Möjligen kan också ett högt koffeinintag öka risken för tillväxthämmande effekter på fostret, vilket skulle kunna medföra en lägre födelsevikt. Denna effekt är dock troligen liten och därmed sannolikt av mindre betydelse för barnets hälsa.
    Men de nordiska experternas uppfattning är att intaget av koffein under graviditeten bör begränsas. Tills vidare rekommenderas gravida och ammande att begränsa sitt intag av koffein till maximalt 300 mg per dag. Det motsvarar ca 3 koppar kaffe (1 kaffekopp = 150 ml) eller 4-5 koppar te (1 tekopp = 250 ml).

    Inventera medicinskåpet
    Använder du läkemedel regelbundet? Rådfråga i så fall din läkare om det du använder kan påverka fertiliteten (gäller både kvinnor och män). Detta gäller även naturläkemedel. Starka antiinflammatoriska läkemedel kan störa ägglossningen.

    Heta bad
    Mannen bör vara måttlig med heta bad, allt för heta duschar och bastubad. Spermietillverkningen fungerar inte i för hög värme och de spermier som är redo att användas duger inte eftersom mannens kroppstemperatur blir för hög liksom temperaturen i pungen. Pungen är konstruerad så att den ska reglera värmen omkring spermierna men om det blir för varmt fungerar inte detta.

    Skratta mer och stressa mindre!
    En annan teori är att depression, nedstämdhet och stress över att inte bli gravid ökar produktionen av hormonet prolaktin vilket kan störa menscykeln.
    Det är dock omtvistat om stress i sig kan minska fruktsamheten men teorier finns.
    Metoder att lära sig slappna av i kombination med gruppstöd kan vara till hjälp, visar en amerikansk studie på kvinnor som försökt bli gravida i 1-10 år. Efter att ha deltagit i programmet blev över 40 procent gravida.
    Claes Gottlieb, docent i gynekologi på Sophiahemmet, menar att även om det inte finns direkta belägg för det så kan graviditetschanserna öka om man är i en annan miljö, speciellt under semester (komma bort från vardagen och stressa av).
    Israeliska forskare konstaterade att kvinnor som skrattar mycket har lättare att bli gravida. Forskarna hyrde in en clown som fick underhålla kvinnor under provrörsbehandling. Av kvinnorna som fick humorbehandlingen blev 35,5 procent gravida jämfört med 19,3 procent bland de som inte fick clownbesök, skriver The Times.
    Orsaken tros vara att glada patienter är mindre stressade. Förhöjda nivåer av stresshormonet kortisol hämmar bl.a LH som är ett hypofyshormon som stimulerar könshormonerna.

  • Svar på tråden 10 tips att lättare bli gravid
  • Nymne
    Äldre 29 Aug 21:04
    #31

    Klart du ska äta omega3 innan under och efter graviditeten - det är ingen skillnad mellan preparaten ur den aspekten, de måste skriva så om inte just det preparatet är testat på gravida. Som vanligt gäller det att man ska hålla sig till de rekommenderade doserna.
    Däremot i slutet av graviditeten kan man hålla nere på doserna lite, eftersom omega3 ökar blödningsbenägenheten. Och man vill helst inte blöda under förlossningen.

    har ingen aning om omega3 påverkar fertiliteten men bra både för dig och bebis

  • kajo8
    Äldre 29 Aug 22:08
    #32

    finns det transfetter i creme fraiche?

  • Nymne
    Äldre 30 Aug 15:40
    #33

    problemet är att man inte alltid vet vad som är transfetter. De kallas också för härdade vegetabiliska fetter eller vegetabiliskt fett kort och gott. De är skitsvåra att upptäcka, eftersom tillverkarna inte behöver uppge dem.
    Ska man äta färdiga kakor (som oftast innehåller transfetter) så ska man hålla sig till Göteborgskex, som avstår från att använda dessa fetter!

  • Groda7­8
    Äldre 31 Aug 00:15
    #34

    Oj, vilka bra tips!

  • Äldre 31 Aug 15:30
    #35

    nymne-tack så mycket för svaret Då fortsättewr jag knapra i mig mina pmega 3 tabletter då


    jag är fru
  • Snoziz
    Äldre 5 Sep 19:12
    #36

    oj,,vad ni kan mycket :)
    någon som vet om det påverkar om mannen tar kreatin?

  • Jirry
    Äldre 7 Sep 11:00
    #37
    Nymne skrev 2008-08-30 15:40:04 följande:
    problemet är att man inte alltid vet vad som är transfetter. De kallas också för härdade vegetabiliska fetter eller vegetabiliskt fett kort och gott. De är skitsvåra att upptäcka, eftersom tillverkarna inte behöver uppge dem.Ska man äta färdiga kakor (som oftast innehåller transfetter) så ska man hålla sig till Göteborgskex, som avstår från att använda dessa fetter!
    Ja det är svårt att vet avilka produkter som har transfetter.
    Jag försöker leva så nyttigt som möjligt så jag kan bli gravid.
    Har slutat dricka alkohol hållit upp helt med det i 2 månader. Hoppas det gör lite nytta:)
    Sen äter jag Glandin, (apiforce nånting) drottning-gele och Omega-3. För jag vet inte hur mkt vitaminer jag får i mig i maten.
    Och hört att de ska vara bra. Dricker inte så mkt kaffe längre. Tar då hellre än kopp te för det är väl inte lika mkt koffein i det?
  • sok
    Äldre 8 Sep 21:12
    #38

    jirry
    enligt vissa studier så kan alkohol i måttliga doser vara bättre än att avstå helt. större chans att bli gravid om man dricker typ ett glas vin ibland. fick jag lära mig här på fl. det var från någon mindre studie på kvinnor som försökte bli gravida, och många fler (mins ej procenten) av de som drack ibland blev gravida än de som aldrig drack ngt...

  • Nymne
    Äldre 8 Sep 21:54
    #39

    Jo, jag minns den studien! Den var dansk. De drog slutsatsen att de kvinnor som drack vin hade lättare att bli gravid än både de som drack öl och ingenting (vatten kan man hoppas).
    Man får kanske ta det med en nypa salt, men det finns ialla fall ingenting som säger att måttlig alkoholkonsumtion gör det svårare att bli gravid!

  • linapi­lar
    Äldre 9 Sep 08:57
    #40
    JennieMartin skrev 2008-08-29 12:13:43 följande:
    Det va inte meningen att göra någon irriterad! Jag ville bara dela med mej lite av det jag läste och tyckte va intressant. Jag äter, Mitt val kvinna heter den tabletten och min kille tar mitt val man tror jag den heter. Där är zink och folsyra i dom, så vi får de i oss båda två. Jag har läst att det va bra att äta det innan man blev gravid och även sen när man va gravid. Men jag ber om ursäkt om jag har retat upp någon. Det va inte mitt syfte med tråden. Lycka till alla som snart hoppas på ett + :D
    Tack för de fina råden, ska försöka tänka på de.
  • nirak8­7
    Äldre 9 Sep 11:25
    #41

    Det är alltså så att har man sex ofta blir antalet spermier mindre??? Bör man "spara på krutet" för större chans att plussa??? Ska både jag och min sambo äta folsyra?

  • sok
    Äldre 9 Sep 22:26
    #42

    ät folsyra båda två.

  • nirak8­7
    Äldre 9 Sep 22:36
    #43

    Tack för bra tips=)!

  • Äldre 17 Sep 17:12
    #44

    Tack för tipsen, nu ska vi gå och rulla i sänghalmen och hoppas det ger mer utdelning än bara njutningen

  • Texas
    Äldre 18 Sep 06:17
    #45

    Tack for tipsen

    Jag har slutat med den fula ovanan av att snusa over ett ar sedan sa det skulle ar ju positivt. Men min nackdel ar att jag la pa mig nagra extra kilon nar jag slutade som ar nu ratt sa svara att bli av med Det skulle helt klart kunna vara nagot som paverkar mina chanser negativt, vi far se.

  • sok
    Äldre 18 Sep 10:01
    #46

    det beror ju på om du är verkligt överviktig. några kilon gör väl inget? däremot har jag hört att 10 kilos övervikt är lika negativt i "försökafåbarn syfte" som nikotinet...
    jag skulle tro att det var bra att du slutade snusa även om du givk upp några kilo...

  • Äldre 18 Sep 13:32
    #47

    Som jag ser det finns det två tips som är ett måste

    1. Få ÄL mer än en gång per år
    2. Ha sex när man har ÄL

Svar på tråden 10 tips att lättare bli gravid