• oio
    Äldre 28 Aug 21:39
    753 visningar
    17 svar
    17
    753

    Röd/vit vins glas

    Om tråden bör ligga på Hem & hushåll, så får ni flytta den.

    Jag undrar...när du är bjuden hem till någon du känner lite eller mycket...tänker du på om du får dricka rött vin i vitvins glas (eller tvärt om) om så är fallet?

  • Svar på tråden Röd/vit vins glas
  • MissLi­llan
    Äldre 28 Aug 21:41
    #1

    ja om jag hade fått ett vitvins glas till rött vin men inte så att de hade stört mig..

  • Ms TB
    Äldre 28 Aug 21:42
    #2

    Oj nu är jag ute och cyklar, vad är skillnaden? :O

  • oio
    Äldre 28 Aug 21:42
    #3
    Svar på #1
    Ok!

    Jag vet själv inte om jag egentligen märkt någon skillnad ens. Tror jag.
  • oio
    Äldre 28 Aug 21:43
    #4
    Svar på #2
    Storlek och form...tror jag.
  • Äldre 28 Aug 21:44
    #5

    Absolut. Dålig koll tycker jag... Men å andra sidan så är jag en riktig vinfantast

  • oio
    Äldre 28 Aug 21:46
    #6
    Svar på #5
    Ok...min nästan totala motpart!

    Jag skulle gissa om jag får ett väldans stort glas med rött vin- att det är just ett rödvins glas...men, i övrigt så skulle jag nog inte kunna skilja på dom.
  • Ms TB
    Äldre 28 Aug 21:47
    #7

    Är vitvinsglas de som är lite rundare i formen?

  • oio
    Äldre 28 Aug 21:49
    #8
    Svar på #7
    Tror det är tvärt om...men, hrm...jag ska nog inte säga för mycket nej...
  • Äldre 28 Aug 21:50
    #9

    Vitt vin ska ju gärna vara lite kylt, så då är det ju bra med glas som är lite djupare och snävare (fattar ni?) så att det hålls kallt, medans rött vin gärna ska luftas och då är det ju bra om glasen är lite vidare så och inte så djupa.

  • Ms TB
    Äldre 28 Aug 21:51
    #10

    Försökte googla men då tyckte jag vitvinsglasen var rundare?! Äh, sak samma. Har inga riktiga vinkännare i bekantskapskretsen iallafall ;)

  • oio
    Äldre 28 Aug 21:54
    #11
    Svar på #9
    Mmmm...tror jag fattar...
  • Ms TB
    Äldre 28 Aug 21:56
    #12

    Fick lektion av sambon, han hade koll. :)

  • Äldre 28 Aug 21:58
    #13

    Det är inte så svårt egentligen, bara att vitt vin som är ljummet smakar piss, så då är det bättre med glas som inte är så öppna helt enkelt. Tänk lite som champagneglas...


    oio skrev 2008-08-28 21:54:03 följande:
    Svar på #9Mmmm...tror jag fattar...
  • oio
    Äldre 28 Aug 22:23
    #14
    Svar på #13
    Ja, just det!
  • SE10
    Äldre 29 Aug 06:25
    #15

    Ska man ta det ett steg längre ska det vara olika typer av glas till olika typer av vin. Går man på bättre restaurang, så serveras viner i glas specifika för druva/region. Se exvis på: www.wineglassguide.com/

    Men i gemen är vitvinsglasen något mindre än rödvinsglasen, då rödvin mår gott av att "andas" och större/vidare glas ger större kontaktyta med luften.

  • nirakk­arlsso­n
    Äldre 29 Aug 11:06
    #16
    Svar på #7

    Ms TB skrev 2008-08-28 21:47:05 följande:
    Är vitvinsglas de som är lite rundare i formen?
    Nä det är det rödvinsglaset som är rundare och vitglaset är smalare. ev lite kortare oxå.
  • Äldre 30 Aug 12:02
    #17

    Vi är inte tillräckligt vinintresserade för att ha olika glas, och om folk ser ner på oss för att vi inte är intresserade av samma saker som dom, tja, då är det inte vi som har problem

Svar på tråden Röd/vit vins glas