• Äldre 3 Sep 22:52
    2303 visningar
    13 svar
    13
    2303

    Domnar i fingrar och handen somnar.Någon som känner igen?

    Hej.Jag är i vecka 21 och mår bra. Jag har en fundering. Min högerhand somnar och fingrarna är i princip bortdomnade hela tiden det började för ca 2 veckor sedan. Någon som vet ? Kan det vara att bebisen trycker på något speciellt ställe el vad är detta ?

    kram

  • Svar på tråden Domnar i fingrar och handen somnar.Någon som känner igen?
  • Michis­en
    Äldre 3 Sep 22:53
    #1

    Karpaltunnelsyndrom beroende på ökad mängd vätska i kroppen som trycker mot nerver.
    Prata med din BM om det så kan du få stödskenor som underlättar.


  • Äldre 3 Sep 22:54
    #2

    Hej!

    Jag har en kompis som fick samma symtom, och det var något som kallas karpaltunnelsyndrom - ganska vanligt hos gravida tydligen. Man har en trång kanal för senor ut till handen, och när man är gravid samlar man vätska och då blir det ännu trängre. Ring din MVC och förklara problemet så kan de ordna så att du får hjälp av en arbetsterapeut. Min kompis fick en skena att ha över handleden när hon jobbade vid datorn, då blev det lite bättre.

    Lycka till!

    Kram Emma

  • Äldre 3 Sep 22:55
    #3

    Jag och Michisen skrev tydligen exakt samtidigt .

  • Michis­en
    Äldre 3 Sep 22:57
    #4
    emma777 skrev 2008-09-03 22:55:30 följande:
    Jag och Michisen skrev tydligen exakt samtidigt .
    Hehe, fast din förklaring var mer utförlig!
    :)
  • LiCaNo
    Äldre 3 Sep 22:59
    #5

    Är precis likadan, men kan också få väldigt ont i undersidan av handen och i underarmen. Trodde först att jag fått en rejäl propp, men doktorn och BM var helt säker på att det har med att man samlar på sig vätska i kroppen. Ibland syns det, men på mig syns det endast i benen och fötterna framåt em/kvällarna. Nerverna hamnar i kläm av svullnaden och gör att hand/arm domnar. Enligt min BM kan man efter remiss från just BM till arbetsterapin, prova ut en skena man ska ha när man sover som gör att man inte böjer handleden och stryper flödet på nätterna. Denna ska inte användas på dagarna. Domningarna försvinner oftast efter förlossningen, men om inte ska man söka läkare. Op kan behövas i sällsynta fall. Enligt läkaren kan man om det blir outhärdligt sätta in vätskedrivande, men helst inte.
    Sök läkare och/eller BM om det blir för jobbigt.

  • Äldre 3 Sep 23:01
    #6

    Tack för svar.

    Ok då ska jag nämna för bm jag glömde de igår när jag va på mvc. När ska ni få bebis ?

    Märkligt vilka konstiga saker som plötsligt dyker upp..

  • Äldre 3 Sep 23:06
    #7

    Jag tappade typ 10 % av min kraft i armar och händer v 38 och båda mina ringfingrar för ont när jag böjer på dom. Den på höger hand låser sig hela tiden. Pratade med min BM, har med nerver att göra som dom andra sa.

  • Anemia
    Äldre 3 Sep 23:09
    #8

    jag har det, känns som att händerna sover och är svårtare att fixa med "pilliga" saker.
    Ska få skenor, framförallt att använda under natten. Är som jobbigast nu när jag vaknar. Tack och lov brukar det här ge med sig efter förlossningen, och det är inget farlig, men obehagligt.

  • Camill­a85
    Äldre 3 Sep 23:10
    #9

    Så fick jag med dottern! Min Bm sa att det berodde på att jag hade bundit så mkt vätska i kroppen. Det försvann efter förlossningen! =)


    ***Amber 071120 & Syskon i magen vecka 15***
  • LiCaNo
    Äldre 3 Sep 23:12
    #10

    Jag har bf 2/12, är alltså i v. 28 och har haft samma problem som du sen snart en månad. Jäkla skit och ont gör det också...

  • Anemia
    Äldre 3 Sep 23:14
    #11

    jag har bf 27/11, och håller med.. man känner sig som en gammal tant när man vaggar hemma med foglossning och händer som inte gör som man vill...

  • Arawen
    Äldre 5 Sep 20:10
    #12

    Nätterna är värst för mig, det är en väldig procedur att vända sig och dra över sig täcket igen när händerna är bort domnade och värker som attan. Brukar sitta i en stund på morgonen men värken försvinner nästan helt under dagen som tur är. Håll händerna högt och knyt dem för att mjuka upp dem sa min bm till mig.

  • Muliti­vitami­n
    Äldre 7 Sep 00:51
    #13

    Så här hade jag det oxå under min förra graviditet, jag blev sjukskriven bla av detta from 4,5 mån och resten av grav.
    Jag hade enorma ödem i hela kroppen som gjorde att endast 2 fingrar på vardera hand gick att använda, jag var helt bortdomnad i dom övriga + att armarna domnade bort väldigt ofta. Finmotoriken var bedrövlig, tappade allt. Det mesta försvan någon månad efter fl.
    Men jag har fortf problem med att jag domnar till o från, men inte så att jag lider av det.Så jag hoppas innerligt att jag slipper detta nu under denna graviditet!!

Svar på tråden Domnar i fingrar och handen somnar.Någon som känner igen?