• Anonym (?)
    Äldre 10 Sep 16:26
    24244 visningar
    87 svar
    87
    24244

    bh till tioåring??

    Har en bonusdotter på snart 10 år. Hennes mamma köper bh åt henne(.riktig bh.inga toppar) stl 65 aa med stoppning:varför gör man det åt en 10-åring som inte har några bröst?? Det förstår jag inte..har själv en snart 11-årig dotter.

  • Svar på tråden bh till tioåring??
  • Zimlis
    Äldre 19 Sep 17:48
    #71
    festia skrev 2008-09-19 17:24:20 följande:
    Jag fick RIKTIG bh när jag var 11, helt enkelt för att jag hade "riktiga" bröst då. Inte så roligt att ha stora bröst som liten som dallrar och det är obehagligt utan bh! Men om man inte har några alls förstår jag inte varför. Kan tillägga att jag har c-kupa när jag gick i sexan.
    Precis - det är ju en väldig skillnad på om man har bröst eller inte.

                                                                                                                                 

    Sen måste jag tillägga att jag tycker det är skitbra med en bonusmamma som reagerar och som inte bara överlåter det till bioföräldrarna - visar ju tecken på att du faktiskt bryr dej om din bonusdotter.

    Jag hade kunnat tänka mej att köpa en snygg top till henne, inte en vadderad bh.
    Busted eller nått, jag som aldrig skulle...
  • Äldre 19 Sep 17:51
    #72
    enlitenbitkaka skrev 2008-09-12 23:45:25 följande:
    Är man 12 år så är man tonåring, man får mens, kanske sin första pojkvän, första kyssen osv. Ser inget fel med att en 12åring använder BH.
    Håller med dig om det du skrev, förutom att en tolvåring är INTE tonåring Det blir man när man är tretton, därav tretTON, fjorTON, femTON osv. Hehe, var bara tvungen att påpeka det.
  • Äldre 19 Sep 17:53
    #73
    Ärlig skrev 2008-09-19 17:42:21 följande:
    Själv ärvde jag en liten summa pengar av min
    Haha
  • Äldre 19 Sep 17:54
    #74
    aihpoz skrev 2008-09-19 17:45:19 följande:
    Man är inte tonåring när man är 12år. Det är man från 13-19års ålder,därav ordet TON i åldern som tex tretTON FjorTON osv..Sen att man kan få mens och annat som hör till är självklart..det styrs inte av att blir just tonåring..
    Hmm, såg att jag skrev likadant som dig hehe
  • Alice i Umeå
    Äldre 19 Sep 17:59
    #75
    festia skrev 2008-09-19 17:30:35 följande:
    Anonym (Lisen) skrev 2008-09-10 17:17:05 följande:
    Så du menar att jag som hade stora, tunga bröst redan i sexan inte skulle ha BH? Jag skulle vilja se bevis på de "vetenskapliga beläggen". Hängbröst är något genetiskt, jag ärvde mina tuttar av mormor, som också hade jättestora bröst.
    Exsagt samma för mig, har aldrig någonsin haft fast bröst, inte ens i 6:an, helt plötsligt fanns det bara en c-kupa där. Idag är jag en 80 F.
  • Anonym (hm)
    Äldre 19 Sep 18:09
    #76

    Jag fick min första riktiga BH när jag var 13år, det var först då jag hade ngr bröst att fylla en BH med. Då var det en liten 65AA BH. Min syster fick sin första när hon var 11år, då hade hon bröst nog att kunna ha en BH. Dock ingen vadderad BH med byglar och grejer! Hon fick en som gav stöd men ändå fortfarande gick under kategorin topp snarare än BH.

    Om flickan inte har bröst nog att fylla ut sin 65AA BH låter det ju bara sjukt att man köper en BH till henne, fins söta toppar och dyl för barn som de kan ha innan BH behövs. Sådant som är gjort för flickor och inte tonåringar/vuxna. Dock är det ju som ngn sa inte ditt barn TS så tyvärr har du små möjligheter att påverka denna situation. Tyvärr får du nog nöja dig med att det är upp till hennes mamma/pappa även om jag oxå tycker det är direkt idiotiskt att köpa BHar till ngn som inte ens börjat få bröst än. Varför ska barn tvunget växa upp så fort idag, oftast inte ens på eget initiativ utan ofta är det just föräldrarna som inte verkar ha tålamod att vänta på att barnen ska växa upp utan hela tiden ska ligga FÖRE barnen i deras utveckling.

  • Äldre 19 Sep 18:34
    #77

    Alice i Umeå skrev 2008-09-19 17:59:51 följande:


    Exsagt samma för mig, har aldrig någonsin haft fast bröst, inte ens i 6:an, helt plötsligt fanns det bara en c-kupa där. Idag är jag en 80 F.
    Ja så var det i princip för mig med. Skitjobbigt när det kom fram pojkar och frågade om jag hade silikon när jag gick i femman...
    Första bh:n jag köpte var iofs A-kupa, men den växte jag ur på kort tid.
  • nika
    Äldre 22 Sep 18:54
    #78
    Anonym skrev 2008-09-19 17:22:22 följande:
    Är väl ingen som tvingat TS att tvätta?
    Som svar på din fråga: nej, det har inte framkommit att någon tvingar TS att tvätta sin sambos 9-åriga bröstlösa dotters vadderade bhar. TS kanske sköter tvätten även åt sambons dotter, eller så gör hon det inte.

    Men om vi nu utgår från att ingen tvingar TS till något utan att det i så fall sker frivilligt, är det då rätt av mig att anta att du menar att det är ok att ts låter bli att ha något med dessa bhar att göra, eftersom hon inte står bakom användandet av vadderade bhar på bröstlösa 9-åringar, mao inte "lägger sig i" där heller?

    Ställer alltså min ursprungliga fråga till dig igen för att gå till botten med vad du egentligen menar med att låta bli att "lägga sig i".

    Själv tycker jag att det inte är lönt att försöka eftersträva vattentäta skott mellan vad bioföräldrar och bonusföräldrar tillåter/inte tillåter för bonussyskon som bor under samma tak. Allt som beslutas av någon har efterverkningar för övriga. Jag tycker inte man kan prata i termer om vem som ska bestämma och vem som inte ska lägga sig i utan att man ska resonera och komma överens så långt som möjligt.

    Tänk dig det omvända. TS tillåter att hennes dotter dricker coca-cola varje dag till maten medan bonusdotterns mamma inte alls förstår varför det ska vara nödvändigt, och tycker t.o.m att det blir problematiskt de veckor dottern är hos sin pappa då hon får vatten såsom hon får hos sin mamma medan TS dotter får cola till maten.

    Lägger sig biomamman i om hon ifrågasätter? Eller ska hon vänta med att lägga sig i tills dottern kräver cola både hos pappa och mamma? Eller ska hon låta sin dotter dricka hur mycket cola som helst överallt? Eller ska hon dricka cola varannan vecka och ha abstinens den andra? Eller är det här kanske något alla inblandade vuxna ska prata ihop sig om?
  • Prilla­n no1
    Äldre 10 Oct 00:33
    #79

    Vet inte om det är för sent att "hoppa på" den här tråden. Men jag tycker att du ska försöka kolla upp varför din bonusdotter vill ha bh. I våras ville min dotter, som då gick i fyran, ha bh/topp. Jag sa nej och förklarade att jag tyckte att det såg larvigt ut om man inte har några bröst. Var nu i höst, av en händelse, med min dotter i skolan och med på gymnastik och "duschning" efteråt. Tjejerna, som nu går i femman, tog av sig sina gympakläder noga insvepta i sina handdukar, ungefär som om de stått på en badstrand omgivna av killar... De går in i duschen och kommer ut med bh/toppar på sig!! Vet att det är en känslig ålder men visst är det ett onaturligt beteende, eller?? Kommenterade (dumt nog?) inte det hela då jag helt enkelt "inte trodde mina ögon".

  • flickk­kansbi­tch
    Äldre 7 Mar 14:43
    #80

    jag tycker såhär, visst ska man inte använda och slänga ut pengar på bh: ar när man inte behöver det,
    men det kan inte skada(hända) något ifall man använder det, så låt henne använda det då, det behöver inte ni bry er om, sköt era egna ungar :D

  • Anonym
    Äldre 7 Mar 17:30
    #81

    Jadu, jag förstår väl inte riktigt vitsen varför en flicka som inte utvecklat några bröst ännu ska ha en vadderad bh. Känns som helt onödigt i mina ögon. Skulle nog inte vara ngt jag skulle köpt till min dotter när hon befinner sig i den ålder. Om hon prompt vill ha en skulle jag sträcka mig till en helt vanlig topp. Det är ju inget som fladdrar runt som ska hållas på plats låter det ju som på Ts.
    Men har hennes mamma köpt den åt henne så låt henne använda den. Betyder ju inte att du och pappan ska springa och köpa bhar åt höger och vänster åt henne och tycka att det är onödiga köp!

  • Anonym
    Äldre 8 Mar 09:32
    #82
    FrökenKanSjälv skrev 2008-09-10 16:45:54 följande:
    Jag förstår faktiskt inte problemet??

    Det är vi vuxna som ser bh:n som en symbol för sexighet. För tjejerna i den åldern är bh:n en assesoar, ungefär som mobilsmycke eller "rätt" skolväska. Min 12-åring började använda topp och bh förra året för då hade "alla andra" i klassen det. Min tonåring började inte använda bh förrän några månader efter att brösten börjat växa. Dottern som går på lågstadiet vill gärna göra samma som storasystrarna (=idolerna) så hon använder topp i perioder.

    Men som sagt, barnen använder inte bh för att vara sexiga. Det är bara de vuxna moraltanterna som lägger den värderingen i bh:n.
    Instämmer, dessutom är det ju biomammans val om hon vill köpa BH till sin dotter, inte pappas nyas-
  • zeemee
    Äldre 8 Mar 09:33
    #83
    flickkkansbitch skrev 2011-03-07 14:43:34 följande:
    jag tycker såhär, visst ska man inte använda och slänga ut pengar på bh: ar när man inte behöver det,
    men det kan inte skada(hända) något ifall man använder det, så låt henne använda det då, det behöver inte ni bry er om, sköt era egna ungar :D
  • flickk­kansbi­tch
    Äldre 8 Mar 12:03
    #84

    jag håller verkligen med, du behöver inte bestämma ifall hennes mamma köper det till henne liksom? hon kanske vill det..

  • Äldre 4 Aug 08:00
    #85

    Hej,

    Jag är 12 år...asså hur orkar ni? Varför diskutera om en tjej ska få ha bh? Bh är gjort för tjejer med stor som små bröst och det är inget fel om man har det och om bh:n är lite stor...Fine det är inte så att det är farligt!

    Jag är just nu 11 och fyller 12 i december.

    Jag köpte min första bh när fyllde 11. Mamma och jag gick till stan för jag hade sagt att jag ville ha en bh. Vi köpte en bh i storlek 70aa och så köpte vi 6 st stringtrosor då jag gillar de. Nu idag så komma mamma hem med stringtrosor och bh:ar!

    Fan.."barn ska få vara barn" jaja vi är olika mogna! Men föräldrar våga lita på att era barn vill ha bh eller string. I 12 års åldern kan man ha börjat få bröst, få mensen, bli tsm me kille/tjej, första kyssen kommer och man brukar börja bli med tonåring! Låt barnen växa upp i lite frihet! Mina föräldrar låter mig sova med min kille för det litar på att han eller jag inte för något dumt (sex eller tafsning). Barn i den åldern tänker inte hela tiden på sex osv när det sover me sin kille, ja det blir att vi kysser varandra och så tar han lite på mig på det sättet man gör när man kysser varandra!

    Han har varit hemma hos mig och jag hos honom. Jag har öppen relation med hans föräldrar och samma för honom med mina föräldrar! Vi sover över, vi åker tsm på semestrar (asså familjerna), vi äter middager tsm osv! Mina föräldrar tycker det är helt okej med allt för det litar på mig! Låt era barn ha sting, bh, pojkvän! Lita på att era barn inte gör något dumt! Barn lär sig av sina misstag

  • Anonym (awa)
    Äldre 4 Aug 10:08
    #86
    Anonym (?) skrev 2008-09-10 16:26:21 följande:

    Har en bonusdotter på snart 10 år. Hennes mamma köper bh åt henne(.riktig bh.inga toppar) stl 65 aa med stoppning:varför gör man det åt en 10-åring som inte har några bröst?? Det förstår jag inte..har själv en snart 11-årig dotter.


    Hej TS! Visst är 10 år tidigt för en stoppad bh. Själv hade jag varken bh eller top förrän högstadiet. Men jag har köpt bhs till min tolvåring (65 a) med lätt stoppning i. Hon har haft topar sedan hon var 11 och ville i våras ha bh-modell istället, för att kompisarna har det (både de som börjat få bröst och de som inte börjat få bröst).

    Och bhn ska vara stoppad (inte push-up eller bygel eller så men lätt stoppad/fodrad) för att bröstvårtorna absolut inte ska skymta igenom (det är tydligen fruktansvärt skämmigt). Inte alls för att se sexig ut eller för att få större bröst. Hon har börjat få lite former men inte så att hon BEHÖVER bh direkt.

    Jag säger inte att det är rätt (eller fel) med bh till en 10-åring... men kanske det är så att kompisarna har? Det kan betyda mycket i den åldern! Och visst är det onödigt ur vuxensynpunkt men jag har svårt att se att det skulle vara skadligt så länge flickan själv vill och det inte är något som mamman tvingar på henne.

    Du kan ju ta det som ett tillfälle att prata med din snart 11-åriga dotter och diskutera vad hon tycker och tänker, om hon vill ha bh/topar med eller om hon tycker det är "fånigt" (det tycker min 10-åring att det är). Det är bra att kunna ha en dialog med tjejerna om vad man har på sig och varför tycker jag. Min erfarenhet är att även 10-12-åringar börjar någonstans fundera kring sånt, det kommer inte huxflux när de fyller 13 eller 15.
  • Anonym (Träd)
    Äldre 4 Aug 11:01
    #87
    Anonym (Lisen) skrev 2008-09-10 18:37:31 följande:

    Vet ni varför man inte får använda nackkrage för mycket?
    Jo för att nacken då inte får sin naturliga stabilitet och skallen kan inte hållas uppe. Jag läste det för ett tag sedan. Jag tror det var någon undersökning som relaterades i Aftonbladet. Min dotter hade diskuterat i klassen och nämnde det när hon kom hem.


    I nacken finns det muskler. Brösten innehåller inte muskler. Bröstmuskeln sitter inte i brösten, och den påverkas inte av en BH. 
Svar på tråden bh till tioåring??