• siggie
    Äldre 11 Sep 17:28
    23769 visningar
    23 svar
    23
    23769

    Allvädersstövlar istället för vinterkängor???

    Någon som haft allvädersstövlar istället för vinterkängor till sina barn? Vi bor i Skåne och har inte många kalla dagar om året så jag funderar på om det är möjligt att kanske ha allvädersstövlar denna vinter till barnen....eller är det en helknäpp idé? Vilka märken är bra, Viking? Var finns de att köpa? Är de alldeles för täta, dvs blir fötterna fuktiga i dem? jag skulle bli glad för alla typer av erfarenheter kring allvädersstövlar! HAr aldrig haft några i vår familj......

  • Svar på tråden Allvädersstövlar istället för vinterkängor???
  • siggie
    Äldre 12 Sep 18:26
    #11
    MBert skrev 2008-09-12 18:11:35 följande:
    Fast då ska man väl satsa på en sko/stöveltork också?I ett par allvädersstövlar kan inte fötterna andas och då blir det kondens = blött, och blött kan det ju bli ändå om det faller ner lite snö eller om vattenpölarna är för djupa
    Men hur fungerar det med gore tex skor, någon gång måste väl även de behövas torkas? Jag har aldrig haft några så jag vet inte....kanske någon kan upplysa mig...?
  • ODS
    Äldre 12 Sep 20:19
    #12

    Jag har aldrig behövt torka sonens allvädersstövlar, har aldrig blivit så mkt kondens. däremot kan det ju bli blött pga vattenpölar som varit för djupa el det kommit in snö ovanifrån, men då torkar de ju övernatten o det kan vara bra att ha några extra stövlar/kängor att ta till.

  • ida 07
    Äldre 12 Sep 21:46
    #13

    Hej, jag har den senaste höstern/vintern använt allvädersstövlar till mina killar som är 5 och 7 år och det är det ABSOLUT BÄSTA jag någonsin köpt i skoväg för dessa barn! Jag bor i Halland och de senaste två åren har det bara regnat och varit blött ute så då har allvädersstövlarna varit perfekta! Barnen har inte klagat utan vait nöjda och deras fötter alltid torra och varma.

    Jag rekommenderar verkligen allvädersstövlar!

  • Millan­64
    Äldre 14 Sep 16:21
    #14

    Jag köpte allväders stövlar (viking) förra vintern. Funkade kanon. Mina grabbar är 10 och 8 även dom var nöjda. Expediten berättade att i Norge så används allvädersstövlar väldigt mycket jämfört med Sverige.Och där kan det ju vara både kallt och blött. Och på västkusten där jag bor är dom verkligen toppen för här regnar det hela hösten och vintern.

  • Äldre 15 Sep 17:32
    #15

    Men nu måste jag fråga hur ni definierar allvädersstövlar.
    Menar ni inte de där gummistövlarna med tjockt foder inuti, som man hade "förr i tiden" (då vi var barn), eller menar ni även stövlar med andasmaterial typ Goretex (det finns ju andra varunamn)?

    För Goretex(m.fl)-kängor och stövlar är ju allvädersstövlar om man menar att man kan ha dem i alla väder, både när det är plusgrader med slaskvattenpölar och när det är flera minusgrader.
    Och menar ni det senare så skriver jag under på att det är det bästa man kan ha under vinterhalvåret, redan från regniga hösten till slaskiga våren.

    I alla sorters gummistövlar är det nog svårt att komma ifrån kondens, om de används ett tag och är varma nog för foten, som gör att stöveln känns fuktig inuti.

    Visst kan man behöva en skotork även till Goretexskor. Snö kan ju som sagt även komma in ovanifrån. Och om inte annat så är de varma och sköna när man tar på sig dem om de fått stå en stund i skotorken...

  • Trolla­r
    Äldre 15 Sep 20:54
    #16

    Hade båda delarna förra året, allväders stövlarna konkurerade snabbt ut vinterkängorna på vår sex åring.

  • Marco och Mathia­s mamma
    Äldre 15 Sep 21:00
    #17

    Allväderssövlar=kraftiga "gummistövlar" med foder


    MBert skrev 2008-09-15 17:32:06 följande:
    Men nu måste jag fråga hur ni definierar allvädersstövlar. Menar ni inte de där gummistövlarna med tjockt foder inuti, som man hade "förr i tiden" (då vi var barn), eller menar ni även stövlar med andasmaterial typ Goretex (det finns ju andra varunamn)?För Goretex(m.fl)-kängor och stövlar är ju allvädersstövlar om man menar att man kan ha dem i alla väder, både när det är plusgrader med slaskvattenpölar och när det är flera minusgrader.Och menar ni det senare så skriver jag under på att det är det bästa man kan ha under vinterhalvåret, redan från regniga hösten till slaskiga våren.I alla sorters gummistövlar är det nog svårt att komma ifrån kondens, om de används ett tag och är varma nog för foten, som gör att stöveln känns fuktig inuti.Visst kan man behöva en skotork även till Goretexskor. Snö kan ju som sagt även komma in ovanifrån. Och om inte annat så är de varma och sköna när man tar på sig dem om de fått stå en stund i skotorken...
  • siggie
    Äldre 16 Sep 08:49
    #18

    Intressanta kommentarer från er alla! Jag inbillar mig att allvädersstövlar blir klumpiga att springa och leka i, cykla och klättra, sånt som man även kan göra vintertid....är det så? Eccos gortex är ju väldigt lätta i materialet och även lätta att ta på, i alla fall för barn 5 år och uppåt....

  • Trolla­r
    Äldre 16 Sep 10:38
    #19
    siggie skrev 2008-09-16 08:49:43 följande:
    Intressanta kommentarer från er alla! Jag inbillar mig att allvädersstövlar blir klumpiga att springa och leka i, cykla och klättra, sånt som man även kan göra vintertid....är det så? Eccos gortex är ju väldigt lätta i materialet och även lätta att ta på, i alla fall för barn 5 år och uppåt....
    men med ett par "klumpiga" stövlar behöver man inte ens böja sej ner.,,,, först ut på rast, först in igen.,,,,
  • siggie
    Äldre 16 Sep 11:42
    #20
    Trollar skrev 2008-09-16 10:38:24 följande:
    men med ett par "klumpiga" stövlar behöver man inte ens böja sej ner.,,,, först ut på rast, först in igen.,,,,
    Ja det förstås, måste ju vara lockande för barnen! Jag vet inte hur jag ska göra....tror ändå jag köper allvädersstövlarna för 150 kr styck men behåller även ecco skorna så får erfarenheten av denna vinters sko/stövelanvändande göra mig mer vis inför nästa vintersäsong!
  • mamma till 2 flicko­r
    Äldre 16 Sep 13:21
    #21

    Det är ju en smaksak, om man vill ha båda eller inte.
    Personligen så köper jag både och.

    Men vi har lite snö på vintern också.
    Så allvädersstövlar under hösten, och i nov nångång så skiftar vi till vinterstövlar/kängor.

  • Äldre 16 Sep 13:24
    #22

    När det är blött så har sonen allvädersstövlar-förra vintern så hade han dem hela säsongen. Hade köpt vinterskor till honom men de använde han inte alls-tydligen så tyckte han att allvädersstövlarna var sköna..


    Dec-07: 107-88,8
  • Marlen­e B
    Äldre 16 Sep 13:44
    #23

    Kavats vinterstövel "extreme" är supervarm, låter foten andas och tål att plaska i vatten med.

    Bästa stövlarna jag testat och kommer fortsätta att köpa dessa varje vinter.

Svar på tråden Allvädersstövlar istället för vinterkängor???