• Misses
    Äldre 16 Sep 20:07
    48261 visningar
    23 svar
    23
    48261

    Småflugor

    Har fått små äckliga flugor som sätter sig i taket o en del på väggen, fattar inte vart dom kommer ifrån.
    Har inte smutsigt hemma då jag dammsuger minst 4 gånger/ vecka och håller undan, tömmer sopkorgen ofta så ni husliga här på Fl, hjälp mig med tips att få bort dom äckliga krypen.

    P.s Har provat blanda: vinäger,sirap och diskmedel men alla nappar inte på min blandning. d.s

  • Svar på tråden Småflugor
  • Äldre 16 Sep 20:15
    #1

    bananflugor troligtvis och cigarett fimpar i krukorna inne funkar.....

  • blomma­nigbg
    Äldre 16 Sep 20:17
    #2

    Kolla i dina blomkrukor. Kanske finns det för mycket vatten där. Så att flugorna kan "gotta" sig..

  • Misses
    Äldre 16 Sep 20:27
    #3

    Jag har bara plastblommor för ja vet att annars dör mina blommor:-s
    De e så jävla äckligt....usch

  • mimmi 1
    Äldre 16 Sep 22:38
    #4

    sitter dom i taket?? först tänkte jag ju på bananflugor, men i taket?? är det kanske nån sorts insekter du fått in utifrån?

  • Äldre 17 Sep 09:42
    #5

    jag fick också in bananflugor ett tag sen och dom satte sig överallt i hela köket eftersom det inte fanns nån annanstans att sätta sig,då satt dom både väggar och tak....men fimpar i krukorna eller i en skål med jord och vatten förgiftar dom och dom dör

  • mimmi 1
    Äldre 18 Sep 23:35
    #6

    knaskotten: krukorna? hon har ju bara plastblommor! och i så fall måste det ju vara bananflugor i så fall.. (och bananflugor är INTE i blomkrukorna) Misses: men konstigt då att dom inte dras till din bananflugefälla??
    prova det här då:
    1 del äppelcidervinäger
    1 del vatten
    1 del matolja
    2-3 droppar diskmedel.
    häll i en låg vid ,helst gul skål.
    eller i flera mindre skålar, utspridda lite här o där...

    dras dom inte till dina skålar, så är det inte bananflugor.
    och eftersom du har

  • mimmi 1
    Äldre 18 Sep 23:37
    #7

    oj, tryckte iväg det förra för fort...

    " och eftersom du har plastblommor bara, så kan det ju inte vara blomflugor heller... så då vette katten

  • Äldre 18 Sep 23:37
    #8
    jenni84 skrev 2008-09-17 09:42:38 följande:
    jag fick också in bananflugor ett tag sen och dom satte sig överallt i hela köket eftersom det inte fanns nån annanstans att sätta sig,då satt dom både väggar och tak....men fimpar i krukorna eller i en skål med jord och vatten förgiftar dom och dom dör
    Hur kommer de sig att en skål med jord och vatten förgiftar dom och ändå kan dom bo och trivas i blomkrukor med vatten kvar i?????
    *smörar för hemliga novellförfattaren* Fatta att H böcker lärt mig en massa om livet (läs snusk)
  • Ms TB
    Äldre 18 Sep 23:39
    #9
    HäxanSurtant skrev 2008-09-18 23:37:12 följande:
    Hur kommer de sig att en skål med jord och vatten förgiftar dom och ändå kan dom bo och trivas i blomkrukor med vatten kvar i?????
    Det ska ju vara fimpar i :)
  • Miss Niles
    Äldre 18 Sep 23:39
    #10

    Det enklaste och smidigaste sättet att bli av med dom är med rödvin Ställ en flaska bakom en gardin med ca 1-2 dl vin i. Sen kommer dom flyga ner där och drukna. Efter några dagar har du inte en fluga kvar! Har du stor lägenhet eller hus så kanske du ska ställa ut någon till. Har du inte rödvin hemma så kan du köpa ett billigt tetra vin på systemet.

    Lycka till!

Svar på tråden Småflugor