• Äldre 22 Sep 11:38
    3587 visningar
    17 svar
    17
    3587

    Hur blir man av med bananflugor?

    Är det någon som vet hur man blir av med dessa äckliga banan flugor? Har testat ett glas med diskmedel på diskbänken som jag hörde skulle funka, men det gör det inte...

  • Svar på tråden Hur blir man av med bananflugor?
  • L W
    Äldre 22 Sep 11:39
    #1

    Du ska väl ha lite ättiksprit + diskmedel.Ev va det en skvätt vitvinsvinäger också.

  • Äldre 22 Sep 11:40
    #2

    Finns 1000 trådar om detta
    Jag skrev själv en för någon vecka sedan men nu håller dom på vara väck.

    Jag läste mig till att du ska blanda äppelcidervinäger+lite sirap+någon droppe dikkmedel och inte ställa det i skål för då håller dom sig runt kanten utan häll det i en lite petplaska för då tar dom sig inte upp sedan. Jag gjorde det och som sagt verkar dom väck nu.

    Jag hällde klorin i slasken över natten också då dom tydligen kan bosätta sig där.


    ~Jakob 060415~ ~Olivia 080618~
  • Äldre 22 Sep 11:40
    #3

    Häll kokande vatten i diskhon under silen kan de hålla till o lägga ägg (eller hur de nu förökar sig...*S*).

  • Nyfike­n gul
    Äldre 22 Sep 11:41
    #4

    *kasta alla sopor

    *rensa slasken ifrån matrester

    *rensa bland frukt o ta bort sånt som är missfärgat o övermoget

    *ta en ren disktrasa

    *ta bort alla matrester från sopkorgar i sovrummen

    *bort med alla kvarglömda frukter i skolväskor o jackfickor

    *ingen disk får stå framme odiskad

    *häll ner kokande vatten med ättika i diskhoarna + duschen

    *rensa alla krukväxter från ruttna blad o blommor

    *ut med blöjpåsar


    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Äldre 22 Sep 11:45
    #5

    Har testat många olika blandningar på jobbet för hon jag jobbar med har massa bananflugor och det som funkar allra bäst är lite vatten i ett glas + rödvinsvinäger och en droppe diskmedel för att få bort ytspänningar på vattnet. Ställde fram ett nytt glas igår och efter fem min så va tre redan döda där i =)

    Lycka till!

  • Äldre 22 Sep 11:47
    #6

    Tack! Ska börja med att hälls kokande vatten i diskhon! Har ingen vinäger hemma så det får jag skriva överst på inköpslistan!! Nu ska dom djä*larna bort!!!!!

  • Äldre 22 Sep 11:55
    #7

    Ja dom är bra för äckliga, men har du inte det hemma kan du ju testa lite rödvin i stället om du vill undvara något sådant. Hade sånna där små otäcka saker förra sommaren och dom ville mer än gärna dyka ner i mitt vinglas =)

  • Äldre 22 Sep 11:56
    #8

    Här fungerade tyvärr inte rödvinet alls.
    Vinägern var det enda som tog dom..äckliga röda fula flugor!!


    ~Jakob 060415~ ~Olivia 080618~
  • Äldre 22 Sep 11:56
    #9

    Menar du att jag ska ställa ett glas rödvin på bänken? Funkar det?? Om det gör det så offrar jag gärna en flaska rödtjut!!

  • Äldre 22 Sep 12:43
    #10

    nä hehe onödigt att offra en hel flaska med gott till dom små äckliga sakerna. Testa om rödvinet funkar som rödvinsvinägern, häll lite rödvin i ett glas med lite vatten och lite diskmedel =) vet ju inte om det funkar men dom gillade mitt ialla fall =)

    Ska väl tillägga att vinäger av alla dess slag ska funka, har testat vitvins vinäger röd osv, provat ättika med men det vi kom fram till funka bäst va som tidigare inlagt recept =)

  • Tullta­n
    Äldre 22 Sep 18:07
    #11

    Hej!

    Tänd rökelse, de drar på stört!

    Lycka till.

  • fairyf­loss
    Äldre 22 Sep 18:10
    #12

    Jag gillar bananskal-i-micron metoden . Bananskal ett par dagar i micron, stäng igen, sätt igång. Sprängd fluga.

  • Äldre 22 Sep 18:11
    #13

    Häll klorin i vasken - funkar utmärkt. Eftersom det är i avloppsröret de lägger ägg så dör de

  • Minnie­69
    Äldre 23 Sep 01:32
    #14

    Jag älskar de där små remsorna som man klistrar på fönstren, giftiga utav bara den, men så effektiva, tar inte många timmar innan hela bananflugestammen ligger död på fönsterbläcket

  • Decnet
    Äldre 23 Sep 01:46
    #15

    Ett glas rödvin funkar..

  • stella­gbg
    Äldre 23 Sep 22:49
    #16

    Jag ställde fram en burk med lite öl i, sen lurade jag in dom jävlarna där i och sprayade ihjäl dem med fönsterputts. Jag kokade vatten och hällde i vasken, tog ut alla sopor, städade som en tok men det som verkligen hjälpte var att diska ur alla blomkrukor för där hittade jag deras bon.
    Låt dem inte ta knäcken på dig!!!!

  • vildoc­hvacke­r
    Äldre 24 Sep 07:41
    #17

    genom att inte ha bananer

Svar på tråden Hur blir man av med bananflugor?