• Äldre 22 Sep 21:33
    21180 visningar
    19 svar
    19
    21180

    högt blodtryck - havandeskapsförgiftning?

    Om man har högtblodtryck kan det ensamt vara ett symtom på havandeskapsförgiftning? Tar man alltid urinprov för att kolla äggvita om man har högt blodtryck?

    Jag hade högt blodtryck idag hos bm. Ska lämna urinprov vid nästabesök om två veckor. Bord jag fått lämna det direkt?

  • Svar på tråden högt blodtryck - havandeskapsförgiftning?
  • apriko­s73
    Äldre 22 Sep 23:41
    #1

    Jag vet inte hur högt blodtryck du har men om undertrycket är 90 eller högre brukar man kolla upp det. Om blodtryckei är högt ska man kolla urinprov på en gång.

  • Äldre 23 Sep 13:25
    #2

    Hej jag har havandeskapsförgiftning. När dem misstänkte va för jag har väldigt högt blodtryck men ingen äggvita i urinen. Och fick då en tid dagen efter då de visade sej att jag hade äggvita och högt tryck... sedan började de att stiga både i trycket och äggvitan och tillslut fick jag beskedet att jag har havandeskapsförgiftning!

    Tror inte att de BEHÖVER vara de men de kan juh vara så... lycka till

  • Circus Larsso­n
    Äldre 23 Sep 13:43
    #3

    Konstigt att dom inte tog urinprov.
    Och varför vänta i 2 veckor???På den tiden kan du hinna bli jätte sjuk.
    Mitt tryck låg på 85/115, tog direkt urin som visade lite vita, 2 dagar senare var trycket
    95/120 och ytterligare 2 dagar senare så blev det akutsnitt.
    Vill inte skrämma upp dig MEN är det havandeskapsförgiftning på gång så kan det gå JÄTTE fort.
    Ring BM och be att få komma direkt och lämna urin samt ta tryck.
    Hoppas att allt går bra

  • lillae­mme
    Äldre 23 Sep 13:46
    #4

    undertrycket måste överstiga 90 innan dom gör ngt..Hade själv 125/90 igår samt en etta i äggvita.. fick en ny tid på torsdag..Men som en tidigare skrev,konstigt att dom inte kolla äggvitan..

    Hade du legat å vilat innan dom mätte? hur högt var ditt tryck??

  • Äldre 23 Sep 21:51
    #5

    Mittblodtryck låg på 133/90, ingen vila före.
    Ni som har/haft havandeskapsförgiftning, kände ni av några symptom?
    Får ni någon behandling?

  • Circus Larsso­n
    Äldre 24 Sep 08:10
    #6

    OJJJJ 133 Det är ju jätte högt!

    Jag hoppas att du fått en tid till BM idag så att du kan kolla, det låter inte så bra det där.
    När dom bestämde att snitta mig så hade jag undertryck på 125
    fast jag väntade tvillingar så det var delvis därför det blev snitt oxå.

  • lillae­mme
    Äldre 24 Sep 10:17
    #7

    det är inte högt blodtryck..Speciellt inte om du inte hade vilat innan..!! Som jag skrev innan så har dom en gräns på 90 i undertryck..å du hade ju 90 exakt..å då hade du ju ändå inte vilat innan! Be dom mäta ditt tryck igen, å då ska du ha legat i minst 10 min innan..då får du RÄTT tryck..å även att dom kollar ditt urin..

    Jag låg 125/90 å en etta i äggvita i måndas..ska tebax på en extrakontroll imorgon..
    Men dom verkar inte göra ngt för de ändå..Bara om trycket skulle vara högre imorgon samt mer äggvita..!!

    Lycka till å be om en extrakontroll snart för å va på den säkra sidan..

  • lillae­mme
    Äldre 24 Sep 10:20
    #8

    jag tror att vi missuppfattar varandra..men man skriver ju alltid övertrycket först, sedan undertrycket..så de e nog därför de e lite galet me trycket i denna tråden!! :=)

  • Circus Larsso­n
    Äldre 24 Sep 10:58
    #9

    Ok.
    jag har fattat Ts fel då men jag trodde hon menade undertryck på 133
    och eftersom jag själv legat mellan 100-125 som värst med undertryck så reagerade jag för själv var jag helrisig då

  • lillae­mme
    Äldre 24 Sep 11:07
    #10

    aa..förstod de men hon skrev ju 133/90 å 133 e ju övertrycket..så vi får hoppas att de va 90 i undertryck så hon inte har skrivit fel..för isåfall e de ju allvarligt som du säger..

  • Äldre 24 Sep 11:17
    #11

    Övertrycket spelar ingen roll, det är undertrycket du ska ha koll på, just som ett antal skrivit redan.

    Sen beror gränsvärdet på undertrycket på om du, exempelvis innan graviditet har högt blodtryck.

    Jag har haft högt tryck sedan tonåren och förra graviditeten fick jag förgiftningen. Vid en koll för någon månad sedan fanns spår av äggvita i urinen. Min BM sa att de är instruerade att bortse från spår, det ska vara minst en 1:a för att de ska reagera men eftersom jag har haft det tidigare ville hon och läkaren ändå ha extra koll på mig varför jag går på koll en gång i veckan och lämnar urin och tar trycket.

    Läkaren har även sagt att jag får ha ett undertryck upp till 100 innan de börjar bli oroliga. Som högst har jag haft 95.

    Senaste kollen, i måndags, visade 1+ i äggvita men mitt tryck var utmärkt, 135/80, så de blev inte oroliga. Jag har heller ingen känning av huvudvärk. Ska på tillväxtUL imorgon och är beordrad att ta med urinprov och be dem kolla trycket igen.

    Om du är orolig tycker jag att du ska ta med dig morgonurin och gå upp till din MVC/BMM och be dem kolla.
    Endast högt blodtryck kan bero på så många andra saker så det är absolut inte säkert att det är förgiftning på gång.
    Jag håller tummen, lycka till!

  • Alexan­dra85
    Äldre 24 Sep 11:21
    #12

    Ni då som har haft havandeskapsförgiftning, måste blodtrycket stiga innan det verkligen är det?
    Bara nyfiken om man kan ha havandeskapsförgiftning utan högt blodtryck.

  • meliin­da
    Äldre 24 Sep 14:53
    #13

    Själv sitter jag på sjukan i skrivande stund för havandeskapsförgiftning mitt tryck hoppar upp och ner när ja åkte in första gången låg jag på 140/110 i tryck och en 2a i äggvita ..

    fick åka hem när äggvitan sjönk till en 1a och undertrycket låg stadigt under 90..

    nu är jag som sagt inne igen med tryck på ca 130/85-90 men äggvitan är på en 3a så måste ligga inne ändå..

    tycker det är konstigt att Bm inte tog urinprov då man kan göra de när som hellst på dagen och de visar innom några sek på stickan..

    men bm mäter blodtrycket baserat på vad du tidigare har legat på så hon kanske inte tyckte det var nödvändigt med urinsticka..

    mvh melinda

  • Äldre 24 Sep 16:16
    #14

    Tack för era svar.
    Jag vet inget om över- och undertryck så jag skrev säkert värdena i fel ordning. Men mitt värde låg på gränsen för att vara för högt, inte skyhögt.

    Jag har nu fått en ny tid för blodtrycksmätning och ska lämna urinprov i morgon.

    Ni som haft havandeskapsförgiftning. Finns det någon behandling?

  • Äldre 24 Sep 19:20
    #15

    Ditt tryck är inte JÄTTE högt en normal kvinna ska ha 130/65 ungefär och övertrycket är nästan aldrig farligt ocg de kan du påverka själv genom stress eller om du inte vilat innan dem tar trycket, utan de är undertrycket och de va juh definitift inte högt om man jämnförmed mitt 140/105 och mej kollar dem 3ggr i veckan med blodtryck och urinprov! Inget annat! Fast de kanske är olika från person till person men den infon jag fått är att så länge inte undertrycket går över 110 så behöver jag heller inte läggas in för observation!

    Och några symptom har jag inte heller mer än att jag är trött men de beror juh på trycket!
    Lycka till!

  • Äldre 25 Sep 14:20
    #16

    Det gick bra hos barnmorskan i dag. Blodtrycket var lite lägre 133/88 och det var bra sa hon. Ingen äggvita i urinen, så just nu kan jag andas ut.
    Tack för era svar.

  • lillae­mme
    Äldre 25 Sep 18:02
    #17

    skönt de..själv ska ja snart åka in te FL..mitt tryck låg på 140/97 ida å så har ja en sprängande huvudvärk..Hoppas att de inte HF utan att ja får åka hem ida igen å komma igång naturligt istället!!

  • Äldre 25 Sep 19:10
    #18
    Svar på #17
    Hoppas allt går bra!
  • Arawen
    Äldre 25 Sep 19:28
    #19

    Jag har haft äggvita på 1-2 ändå sedan vecka 4 och är nu i vecka 35. Men de tror att jag har högt värde redan före graviditeten. Trycket har varit på gränsen hela tiden. Nu kollas det en gång i veckan och stiger undertrycket över 90 så blir det att åka in.

Svar på tråden högt blodtryck - havandeskapsförgiftning?