• Verkli­gen
    Äldre 26 Sep 06:48
    28791 visningar
    39 svar
    39
    28791

    Farligt att vaccinera sig med Twinrix vid grav?

    Hej.

    Jag ska åka till Thailand i slutet av oktober och ska vaccinera mig då min sambo vill det.
    Jag ringde infektionskliniken och dom sa att det inte är några problem.
    Men jag har läst att vissa säger att det är risker med det..

    Är det nån som vet?


    jag är livrädd för att leva och jag är dödsrädd för att dö
  • Svar på tråden Farligt att vaccinera sig med Twinrix vid grav?
  • mami79
    Äldre 26 Sep 07:20
    #1

    Jag skulle vaccinera mig med 2:a dosen Havrix tillsammans med min fam nu denna månaden eftersom vi va i Mexiko förra året, ringde till Vårdcentralen men dem avrådde starkt då d inte finns ngn etablerad forskning kring detta, jag fick helt enkelt inte. Jag väljer dessutom själv att avstå för att vara på den säkra sidan o kommer ta den efter att amningen e avklarad.

  • Verkli­gen
    Äldre 26 Sep 17:53
    #2
    mami79 skrev 2008-09-26 07:20:43 följande:
    Jag skulle vaccinera mig med 2:a dosen Havrix tillsammans med min fam nu denna månaden eftersom vi va i Mexiko förra året, ringde till Vårdcentralen men dem avrådde starkt då d inte finns ngn etablerad forskning kring detta, jag fick helt enkelt inte. Jag väljer dessutom själv att avstå för att vara på den säkra sidan o kommer ta den efter att amningen e avklarad.
    Okej. Jag funderar på att avstå. Jag får helt enkelt äta försiktigt i thailand. Vill inte riskera att få missfall pga en spruta.
    jag är livrädd för att leva och jag är dödsrädd för att dö
  • Glenni
    Äldre 26 Sep 17:57
    #3

    Har också hört att det avråds från det.

  • Ingle
    Äldre 26 Sep 18:05
    #4

    När jag vaccinerade mig i somras fick jag bara mot Hepatit A, eftersom jag försökte bli/var gravid, inte Twinrix som jag ville. Sköterskan som gav mig vaccinet sa att de bara ger Twinrix till gravida som synnerligen riskerar att få Hepatit B. Vaccin mot Hepatit A är inga problem, varken gammagloblin, 3 månader eller det mer långvariga (Havrix?), som jag fick. Kolla med infektionkliniken eller någon vaccinationklinik, de kan ge bäst råd om vad du behöver och kan ta som gravid. Bl a finns det vaccin mot turistdiarré, som gravida får ta, och andra knep att för att slippa magbesvär

    Ett annat tips till dig och andra som ska ut och resa är att göra det före v 28, för sen slutar de flesta hem-/reseförsäkringar att gälla. Inom EU går det bra att resa, för där gäller försäkringskassans skydd.

  • JLo
    Äldre 26 Sep 18:05
    #5

    BM avråder från det och det gjorde även Infektionskliniken i min kommun, konstigt att det är olika budskap i olika delar av landet.

    Du kan "vaccinera" dig med gammaglobulin som skyddar ca 3 månader och är ofarligt att ta vid graviditet. Hör med infektionskliniken igen så ska de nog kunna hjälpa dig.

  • lizzys
    Äldre 26 Sep 18:14
    #6

    jag vaccinerade mig mot hepatit a i början av graviditeten. vaccinations-sköterskan visade mig papper på att det inte skulle vara någon fara, "kan med fördel tas under graviditet" stod det.
    twinrix kanske det inte hette men det var vaccin mot hepatit a i alla fall.
    bättre för barnet än att få hepatit. kolla med sjukvårdspersonal i stället för att chansa kanske?

  • JMN
    Äldre 26 Sep 18:23
    #7

    Förstår inte hur du vågar resa till Thailand gravid. Å andra sidan är jag en riktig hare när jag är gravid :)

  • JLo
    Äldre 26 Sep 18:33
    #8

    lizzys:
    Det var Havrix du fick, Twinrix är både hepatit a och b.

  • elli26
    Äldre 26 Sep 19:15
    #9

    Fick inte ta havrix när jag var gravid... Bor i sthlm

  • Verkli­gen
    Äldre 26 Sep 20:10
    #10
    JMN skrev 2008-09-26 18:23:54 följande:
    Förstår inte hur du vågar resa till Thailand gravid. Å andra sidan är jag en riktig hare när jag är gravid :)
    Varför inte? Det är ju inte värre än att vara här hemma... Bara att jag får vara mer försiktig med maten...
    jag är livrädd för att leva och jag är dödsrädd för att dö
Svar på tråden Farligt att vaccinera sig med Twinrix vid grav?