• Verkli­gen
    Äldre 26 Sep 06:48
    28788 visningar
    39 svar
    39
    28788

    Farligt att vaccinera sig med Twinrix vid grav?

    Hej.

    Jag ska åka till Thailand i slutet av oktober och ska vaccinera mig då min sambo vill det.
    Jag ringde infektionskliniken och dom sa att det inte är några problem.
    Men jag har läst att vissa säger att det är risker med det..

    Är det nån som vet?


    jag är livrädd för att leva och jag är dödsrädd för att dö
  • Svar på tråden Farligt att vaccinera sig med Twinrix vid grav?
  • GoldDi­gger
    Äldre 28 Sep 21:15
    #22

    Spicy woman skrev 2008-09-26 23:02:46 följande:


    Sen kom jag på att is är inte alls farligt att ha i drickan nere i Thailand. För den är fabriksgjord. De kommer med stora påsar bara med is som de sen slänger in i frysarna.
    Ja det är såå många som är rädda för isen i onödan! Ett bra sätt att se att den är fabriksgjord är att det är som en grop i den.
  • 0Miiia­0
    Äldre 28 Sep 21:19
    #23

    Hej Verkligen

    Jag jobbar som Distriktssköterska och kommer ofta/nästintill dagligen i kontakt med patienter som vill ha vacc Havrix eller Twinrix.
    När man är gravid...avråder vi kvinnan från att ta vaccinet då det ej finns tillräckligt med forskat på detta område. Däremot kan man välja att vacc med gammaglobulin (Hepatit A där skyddseffekten finns i 3 månader) när man är gravid...
    Hoppas detta gör dig något säkrare inför ditt val...

  • Verkli­gen
    Äldre 28 Sep 21:23
    #24
    0Miiia0 skrev 2008-09-28 21:19:21 följande:
    Hej Verkligen Jag jobbar som Distriktssköterska och kommer ofta/nästintill dagligen i kontakt med patienter som vill ha vacc Havrix eller Twinrix.När man är gravid...avråder vi kvinnan från att ta vaccinet då det ej finns tillräckligt med forskat på detta område. Däremot kan man välja att vacc med gammaglobulin (Hepatit A där skyddseffekten finns i 3 månader) när man är gravid...Hoppas detta gör dig något säkrare inför ditt val...
    Tack för svaret. Ska säga till om det imorrn på infektionskliniken...=) Dumt att chansa på nåt annat, och skydd i 3 månader räcker ju bra, för sen blir det inga resor på ett tag..
    jag är livrädd för att leva och jag är dödsrädd för att dö
  • Äldre 28 Sep 21:40
    #25

    Jag skulle ha vaccinerat mig mot TBE när jag upptäkte att jag var gravid, och den ska man inte ta så länge man är gravid och ammar. Men är osäker på vad man säger om Twinrix, men vad jag har fattat ska man försöka att hålla sig ifrån vaccinationer under graviditeten, för man vet inte hur fostret påverkas.

  • Smultr­onblom­ma
    Äldre 29 Sep 13:05
    #25

    Jag är gravid i vecka 14 har har idag vaccinerat mig med havrix mot hepatit A. Ringde till infektionsmott på sjukkhuset och frågade om det var ok trots att jag var gravid. De sa att det inte var någon fara och att det är viktigare att vaccinera sig mot hepatit A då man är gravid än om man inte är gravid eftersom det är mycket farligare för gravida att få hepatit.

    hittade även dessa länkar:

    netdoktor.passagen.se/default.ns&intListStart=3&intQuestion=62364&intArea=52

    www.kungsportslakarna.se/vaccinfo.htm

    Ring och rådgör med din infektionsmottagning om du är orolig!

  • Smultr­onblom­ma
    Äldre 29 Sep 13:06
    #26
    Svar på #25
    ska resa till turkiet en vecka nästa månad.
  • Äldre 29 Sep 13:09
    #27

    Vi var på semester i Thailand och då var jag i v 10 ungefär. Gick hur bra som helst!!!! Njut av din semester!

  • pricke­n745
    Äldre 29 Sep 13:13
    #28

    nu blir jag ju lite orolig....jag fick nämligen hepatit b spruta för några veckor sedan och jag är iv ecka 15.

    Borde jag vara orolig??

  • My L
    Äldre 30 Sep 10:30
    #29

    Jag har precis pratat med min läkare om det då jag ska ut på praktik (ssk student) och dom i skolan rekomenderar oss att göra det. Men.... min läkare avrådde mig för att göra det! Hon tyckte inte att man skulle utsätta barnet för den risken som det innebär att vacc sig mot hep B utan att man istället skall försöka vara mer försiktig så att man minskar risken för smitta.

  • My L
    Äldre 30 Sep 10:43
    #30

    Tänkte bara säga att om du äter maten där nere så var noga med att den är nytillverkad. Ät alltså inte tex buffeér, mat som står framme typ plockmat. Risken för smitta via mat ökar ju längre maten stått framme. Hepatit A sprids via maten så det finns mer än magsjuka/matförgiftning som smittar den vägen.

    Ang. sjukförsäkring:
    Min kompis som är gravid i vecka 23 skall åka på semester nu så hon kollade upp detta och hennes försäkring gäller bara till v 25 om man åker utomlands, så kolla upp med din försäkring innan du åker.

    Flygresan:
    Som nån skrev så är det bra att inhandla stödstrumpor. Flygresan är lååång ( har själv varit där tre ggr). Tänk på att försöka röra på fötterna så mycket du kan. Ha lite tågympa Blodcirklulationen i benen kan vara sämre hos gravida och det kan därför uppstå problem när man flyger och sitter stilla så länge.

    Jag vill inte skrämma dig detta är bara tips
    Ha en skön semester!!!!!

  • JLo
    Äldre 3 Oct 14:39
    #31

    Smultronblomma:
    Jo, visst är det farligt att få hepatit A (eller B för den delen) men varför ska de envisas att vaccinera när det finns annat att tillgå? Gamaglobulin skyddar utmärkt.
    Inte mot Hepatit B, men denna variant är det ju väldigt, väldigt liten risk att man kan få. Den smittas ju bara via blod, sexuellt o så.

    Pricken:
    Om du ska vara orolig? Förmodligen behöver du inte vara det, men återigen: det rekommenderas inte att bli vaccinerad under en gravidietet då man inte vet hur fostret påverkas. Men det kommer olika besked från olika delar av landet då vissa infektionskliniker gladeligen vaccinerar gravida medan andra avråder det.

    Jag upprepar mig från sid 1: Gamaglobulin skyddar mot hepatit A och kan ges till gravida utan fara för påverkan för fostret.
    Konstigt att inte alla blir erbjudna det?

  • Smultr­onblom­ma
    Äldre 4 Oct 14:46
    #32
    Svar på #31
    Jag frågade om Gamaglobulin mot hepatit A. De sa att det var ålderdomligt och att på univeristetssjukhusen har de slutat att vaccinera med det för två år sedan.
  • Äldre 4 Oct 15:05
    #33
    Smultronblomma skrev 2008-10-04 14:46:34 följande:
    Svar på #31Jag frågade om Gamaglobulin mot hepatit A. De sa att det var ålderdomligt och att på univeristetssjukhusen har de slutat att vaccinera med det för två år sedan.
    Vilket inte stämmer för alla universitetssjukhus! På infektionskliniken på Linköpings universitetssjukhus får man inte vaccinera sig vare sig med Havrix eller Twinrix när man är gravid! Om man ska åka utomlands rekommenderas man istället att ta gammaglobulin mot Hepatit A eftersom det skyddar i 3 månader och inte påverkar fostret! Är man inte gravid är det naturligtvis en annan sak vad de rekommenderar men det var ju inte det frågan gällde här!
  • Äldre 4 Oct 15:06
    #34

    Infektionsmottagningen menade jag naturligtvis.

  • michia
    Äldre 4 Oct 15:47
    #35

    Vi vaccinerar oss mot hepatit B på jobbet och jag har blivit avrådd. Har tagit 2 av mina sprutor (innan jag blev gravid) och ska nu vänta med den tredje (och sista) tills 6 månader efter förlossningen. Behöver ej börja om vaccinationsprogrammet.

  • Smultr­onblom­ma
    Äldre 4 Oct 16:06
    #36

    Jag berättade att jag var gravid men de sa att det inte var någon fara för gravida att vaccinera sig med havrix. Gammaglobulin hade de inte vaccinerat någon med det sedan 2006. Kanske ändå ändå är vissa kliniker fortfarande använder sig av gammaglobulin? Hittar endast gamla artiklar om gammaglobulin. på nätet heller. ingen nyare än 06?

  • Smultr­onblom­ma
    Äldre 4 Oct 16:07
    #37

    Hittar inte det i fass heller. Har det något annat läkemedelsnamn?

  • Äldre 4 Oct 20:17
    #38
    Smultronblomma skrev 2008-10-04 16:06:51 följande:
    Jag berättade att jag var gravid men de sa att det inte var någon fara för gravida att vaccinera sig med havrix. Gammaglobulin hade de inte vaccinerat någon med det sedan 2006. Kanske ändå ändå är vissa kliniker fortfarande använder sig av gammaglobulin? Hittar endast gamla artiklar om gammaglobulin. på nätet heller. ingen nyare än 06?
    Konstigt att de säger annorlunda...till mig sa de som sagt att man inte skulle vaccinera sig med Havrix eller Twinrix när man är gravid....det är ju sjukt att de inte använder sig av samma rekommendationer!! Vad gäller gammaglobulin vet jag inte om det har något annat namn...vet inte heller om de använda på andra än gravida som behöver skydd mot Hepatit A...

    Men som sagt, att de säger olika på olika sjukhus är ju korkat! Jag menar, antingen finns det risker med att ta det vid graviditet eller så finns det inte...man kan ju inte acceptera ett mellanting liksom...
  • Adnils­ka
    Äldre 13 Oct 12:09
    #39

    Hej!

    Jag ska till Istanbul, är det tänkt, och måste i sådant fall vaccinera mig mot Hepatit A. Enligt infektionsläkare Björn Falck vid Sophiahemmet (som skrivit en bok i ämnet) ska det vara helt ofarligt för fostret om jag vaccineras med Havrix. Dessutom är det superviktigt att ha skyddet eftersom en gravid kvinna som får Hepatit A tydligen löper betydligt större risk att dö.

Svar på tråden Farligt att vaccinera sig med Twinrix vid grav?