• Jezza
    Äldre 5 Jul 14:09
    59660 visningar
    18 svar
    18
    59660

    Brinnande fötter!

    Har fått hemska problem med mina fötter, det bränner som eld i dom mest hela tiden men absolut värst är det på kvällarna när jag ska sova.
    Är ju varm så det räcker innan och fötterna gör bara det hela mycket värre..

    Finns det nåt som hjälper mot detta? Har försökt att lägga kalla våta handukar på dom men då är det precis som att dom hettas upp ännu mer.

    Vad beror detta på egentligen, nån som vet?

  • Svar på tråden Brinnande fötter!
  • Jezza
    Äldre 5 Jul 15:33
    #0

    Puffar lite..

  • Ceca
    Äldre 5 Jul 15:44
    #0

    Jag har oxå brinnande fötter. Brukar sätta dom under kranen i badkaret och spla kallvatten 20 minuter. Jag tycker det underlättar. Det är nog vätska som gör det så för mina fötter är så svullna också.

  • Ullis BF 24 Aug
    Äldre 5 Jul 16:02
    #0

    Det finns en spray att köpa på Yves Rocher! Den kostar lite men är super skön! Den svalkar verkligen!

  • Jezza
    Äldre 5 Jul 16:15
    #0

    Ullis- vet du vad sprayen heter?

    Ceca - mina fötter är också svullna, kanske beror på vatten då..

  • adrena­lin
    Äldre 5 Jul 16:17
    #0

    Hej hej!

    Jadu, ett problem jag känner igen ... :)

    Köp sprayen på apoteket. Det är en svalkande anti-svettspray. Vet ej vad den heter men letar du så finner du! (annars kan du ju fråga personal, dom vet garanterat)

    Dessutom har jag köpt mjukgörande fotkräm. Den är också svalkande!

    Använd stödstrumpor!
    De trycker ihop fötterna och ökar blodflödet osv osv.. Är väl inte världens bekvämaste strumpa men jag brukar ha det vissa dagar och det hjälper! (fast det skulle va skönt om de var lite tunnare :))

  • adrena­lin
    Äldre 5 Jul 16:17
    #0

    * fotkrämen även den från apoteket.

  • Äldre 5 Jul 16:17
    #0

    Jag hade samma bekymmer... Köpte en vetekudde och la i frysen och den tar jag fram och lägger i fotänden och smörjer in fötterna med kylbalsam. Sen lägger jag bara dit föttrena när de blir för varma. Funkar hittills.

    /virris

  • Ceca
    Äldre 5 Jul 16:45
    #0

    Jag tror det är vätska så lägg upp fötterna högt så ofta du kan, det tycker jag också underlättar. När jag går och lägger mig så gör jag en hög med kuddar i fotänden som jag lägger upp fötterna på när jag ska sova.

  • ninahe­lena
    Äldre 5 Jul 17:03
    #0

    Tips: Kylspray ETYLKLORID av märke Rönnings...
    SKÖÖÖNT...
    Jag tar det högst en gång på kvällen eller så.
    Jämfört med Body Shops spray eller géle och den géle du kan köpa på Apoteket är detta gudavärt...
    Finns nog antigen i sportaffär eller Apotek.

  • Jezza
    Äldre 6 Jul 11:42
    #0

    Tack för alla tips, nu har jag lite att testa!

    Ha en bra dag allihopa

  • adrena­lin
    Äldre 6 Jul 19:36
    #0

    kom ihåg att skaffa/använda pluskortet på apoteket när du köper fot-grejer där! du kan få många plus-poäng *talar av egen erfarenhet* :)

  • Jezza
    Äldre 7 Jul 14:54
    #0

    Vad är det för pluskort? Har aldrig hört talas om det innan..

  • LillaM­ilou
    Äldre 7 Jul 15:07
    #0

    Det står om pluskortet på deras hemsida apoteket.se. Har beställt ett nu då jag handlar en massa där.

  • Setta
    Äldre 7 Jul 15:10
    #0

    De har svalkande kräm för benen o fötterna på Body Shop oxå... kanske tom på kick´s...

  • Jezza
    Äldre 7 Jul 15:10
    #0

    Ok, tack Lillamilou!

  • Maiya
    Äldre 7 Jul 20:59
    #0

    Du är ju som sagt gravid. Men jag hade så för 2 år sen och fick gå till VC fick tabletter mot detta starka som skulle ta bort all brännande känsla de hjälpte. Men annars vet jag inte fast du verkar ju ha fått svar. Lycka till.

  • Kiwis mamma
    Äldre 8 Jul 12:33
    #0

    ninahelena: är det verkligen etylklorid i sprayen som du rekommenderar?
    Jag vet att det används som kylmedel men är det så bra att ha på huden? Ämnet etylklorid är inte så trevligt; misstänks kunna ge cancer samt miljöfarligt.

    Följande står i en av de kemikaliedatabaser vi använder på jobbet:
    Etylklorid är leverskadande vid djurförsök. Etylklorid är misstänkt carcinogent på försöksdjur och har påvisats som mutagent, även påverkan på nervsystemet har observerats.
    Symptom
    Inandning: kan verka förslöande i höga koncentrationer och kan även ge yrsel, trötthet, illamående och magkramper.
    Hudkontakt: Ämnet kan irritera ögon, hud och slemhinnor. Vätskan ge lokalbedövning och kyler ned huden.

  • Äldre 15 Dec 14:54
    #18

    Brinnande fötter

Svar på tråden Brinnande fötter!