• Hea007
    Äldre 27 Sep 10:02
    93831 visningar
    11 svar
    11
    93831

    Någon som vet vad det kostar att klä om en fåtölj?

    Hej.

    Jag har en gammal fåtölj som jag tror är från antingen 50- eller 60-talet. Det är en liten fåtölj med klädd sits och ryggstöd och med trähandtag. Jag undrar på ett ungefär vad det kan kosta att lämna in den för byte av tyg och stoppning. Någon som vet?

  • Svar på tråden Någon som vet vad det kostar att klä om en fåtölj?
  • Hea007
    Äldre 27 Sep 10:30
    #1

    *puff*

  • Äldre 27 Sep 14:15
    #2

    jag har frågat på 2 olika ställen (sthlm) vad det kostar att klä om en liten snurrfåtölj med dyna. Fick svaren 2000 o 4000!!! klädde om den själv tillslut .

    Har ingen aning om vad det kan kosta för dig, men ring några ställen o fråga!lycka till

  • Äldre 27 Sep 19:51
    #3

    Jag har en gammal stol med klädd rygg och sits samt lite på armstöd och det skulle gå på ca 4000:- Den står fortfarande i källaren... Oklädd!

  • Hea007
    Äldre 28 Sep 08:46
    #4

    Tack för svaren. Nu har jag en liten aning om vad det kan kosta.
    Glad

  • meimei
    Äldre 1 Oct 16:34
    #5

    Det är svindyrt! Har den knappar i ryggen räkna med uppemot 10000, utan knappar kanske halva priset!

    Hade fåttt ärva en liten soffgrupp, som behövdes klä om. Den var ganska enjkel, men med knapppar i ryggen. Vi blev så glada för den eftersom den var så nätt och skulle passat i det TV-rum vi hade och dessutom var den så skön att sitta i. Vi bad om ett anbud och det är många år sedan. Den tapetseraren skulle ha 30000 för att klä om soffgruppen. Den hamnade på soptippen och istället inköptes två Ikeasoffor för typ 4000 kr per styck!

  • Yummie
    Äldre 1 Oct 22:45
    #6

    Min Emma-fåtölj kostade 3000 att klä om, men det var år 2001/2002, nu är det säkert dyrare. Hon som gjorde sa att tyget var det dyraste, man kunde välja billigare tyg men jag vill återskapa orginalet o valde därför ett gammaldags med medaljonger.

  • Hea007
    Äldre 3 Oct 20:52
    #7

    Jag kommer inte att lämna in fåtöljen. Ledsen Låter som det kommer att bli alldeles för dyrt. Får försöka göra det själv istället.

  • Mattia­s 73
    Äldre 8 Jun 11:58
    #8
    +1

    Hej Jag driver bennets tapetserarverkstad i halmstad. jag kan förstå att det är mycket pengar att klä om möbler. Men en normalstor fåtölj från ca 50-60talet. tar mellan 10-15 timmar att klä om. Det går ca 4 meter tyg.
    Vi har samma timpeng som en målare eller en snickare.
    Man betalar för kvaliten som en möbel från 50-talet har.
    gamla möbler går inte att gämföra med nya när det gäller kvalitet.

  • Lilla trynet
    Äldre 8 Jun 19:52
    #9

    Det är skitkul att gå en bra tapetserarkurs! Men tänk på att det inte är gratis att göra sjäv heller. Material kostar, inte bara tyget. Har klätt om en stol som låter som din med ett Stig LInbergtyg som heter Melodi -det kostar 1000:- metern och det gick nästan åt tre meter till min stol. Man blir lite sur när katten river i den....

  • Malin the Mum
    Äldre 22 Mar 13:35
    #10

    Hej! Har också gått en tapetserarkurs, men det kräver sin tid att klä om en möbel och tid är också pengar, om man inte tycker det är förskräckligt roligt att klä om en möbel. Det svåra när man är nybörjare är ju också att få det att se SNYGGT ut, utan handledning från en lärare. Jag har tittat lite på nyproducerade Emmafåtöljer, och om man betänker som ni säger att det kostar upp emot 4-5000 sek att klä en gammal möbe PLUS tygkostnaden, så är det väl värt sitt pris att köpa en ny som dessutom inte har ruckliga ben =). Kolla in följande länk till Aprilia Interiör för att se helt underbara Emmafåtöljer klädda i sammet, skimrande sammet, bomullstyger, fårskinn etc...

    www.apriliainterior.se/index.php&flypage=yagendoo_VaMazing_zoom2.tpl&product_id=82&category_id=5&option=com_virtuemart&Itemid=13

    Och för andra jättecoola stoppade möbler i 40-50 talsstil, liksom från 1800 och 1900 tal... - typ Rokokostil med svängda ben etc.

    www.apriliainterior.se

    Kramar/Malin

  • Äldre 23 Mar 10:44
    #11

    En variant är ju att ta kontakt med någon tapetserarutbildning och hör om någon elev kan tänka sig klä om fåtöljen till dig. Under utbildningen får man stå för allt material själv, så det är mycket möjligt att de kan tänka sig göra det nästan grattis mot att du står för materialet. En deal bägge tjänar på.

Svar på tråden Någon som vet vad det kostar att klä om en fåtölj?