• Anonym (XXX)
    Äldre 29 Sep 17:58
    11417 visningar
    43 svar
    43
    11417

    Ni med pessar!!

    Vilken storlek har ni på pessaret? Har ni fött några barn? Sägs att man kan behöva större då.

  • Svar på tråden Ni med pessar!!
  • Anonym
    Äldre 2 Oct 07:54
    #1

    efter fyra barn hade jag stl 70 på mitt pessar

  • Anonym (XXX) Trådstartaren
    Äldre 2 Oct 11:53
    #2

    Har provat ut nu och ska också ha stl 70. Men var och skulle hämta ur det och apotekspersonalen hade ingen aaaaaning om vad gelen heter som man ska ha till det. Vad har du för gel? Receptfritt? Pris?

  • Anonym (ska skaffa­)
    Äldre 2 Oct 12:31
    #3

    Hej, har tid imorgon hos barnmorskan för att prova ut ett pessar. Skulle gjort det förra veckan men den barnmorskan ringde dagen innan och sa att hon inte kunde det så ska till en annan imon, hon hade inte gjort det på många år, är tydligen inte så vanligt längre.
    Får se vad jag ska har, är det nått som de har hemma på apoteket elre måste man beställa?
    Ang. gelen, var det inte den som inte gick att köpa i Sverige, men ska ha kommit tillbaka nu. MEn trodde att det var på apoteket man köpte det. Får väl se imorgon.
    Nån som har skaffat pessar nyligen och har på pessaret och gelen?
    Hur fuck du tag på dem?

  • Anonym (XXX) Trådstartaren
    Äldre 2 Oct 12:45
    #4

    Nu har jag klarhet! Gelen heter Nonoxynol och är receptbelagd, så se till att din bm skriver ut den samtidigt som hon provar ut pessaret! Det tar några dagar för apoteket att ta hem pessaret och gelen!

  • Anonym (ska skaffa­)
    Äldre 2 Oct 12:51
    #5

    Tack för svaret.
    Sökte på fass på Nonoxynol och fick svaret att det inte finns eftersom det inte är tillåtet i Sverige. Lustigt men hittar iaf på apotekets sida.
    Finns det nått namn på pessaret så att man kan söka på det också?

  • Anonym (XXX) Trådstartaren
    Äldre 2 Oct 12:52
    #6
    Anonym (ska skaffa) skrev 2008-10-02 12:51:29 följande:
    Tack för svaret.Sökte på fass på Nonoxynol och fick svaret att det inte finns eftersom det inte är tillåtet i Sverige. Lustigt men hittar iaf på apotekets sida.Finns det nått namn på pessaret så att man kan söka på det också?
    ortho pessar heter det jag fått utskrivet.
  • Anonym (ska skaffa­)
    Äldre 2 Oct 12:55
    #7

    Tack så mycket för all hjälp och för att jag fick låna tråden lite. Ska leta på det också, alltid bra att vara förberedd eftersom barnmorskorna inte verkar ha så mycket kunskap.

  • Anonym (XXX) Trådstartaren
    Äldre 2 Oct 12:58
    #8

    Nej min bm har säkert varit verksam en väldig massa år och han hade ALDRIG tidigare provat ut ett pessar, utan fick hjälp av en äldre kollega. Märkligt tycker jag eftersom många inte vill ha hormonpreventivmedel.

  • Anonym (ska skaffa­)
    Äldre 2 Oct 13:34
    #9

    Ringde till apoteket också, många av storlekarna på pessar har utgått. Just 70 som ni pratar om finns kvar så hoppas att jag får det också. Och salvan gör tydligen appoteket själv och hon som jag pratade med sa att det är inte säkert att läkarna vet om den.
    Får se hur det går, annars får jag väl fixa det nästa gång jag åker utomlands eller nått för jag vill verkligen inte ha några hormonella medel.

  • Anonym (XXX) Trådstartaren
    Äldre 2 Oct 14:46
    #10

    Jag vet, hon provade ut stl 75 till mig eg men som sagt, så fanns bara 70 och sen 85. Så jag får ha 70. Det ska inte va några problem, säg bara till att du vill ha salvan på recept (skriv upp vad den heter för läkarna vet kanke inte det) så skriver de ut det.

Svar på tråden Ni med pessar!!