• Äldre 11 Oct 18:01
    2537 visningar
    24 svar
    24
    2537

    jobbigt utvecklingsstadie... Är ni lika rädda som jag?

    Vår son på 8 månader ställer sig upp överallt... men han har inte lärt sig att sätta sig bra själv än så han välter och slår då oftast i sig i huvudet..

    Eftersom att han inte kan sätta sig själv så är jag där och lyfter bort han direkt som han ställt sig. Är så otroligt rädd för att han skall ramla och slå sig. Han blir ju självklart så ledsen.

     men man kan ju inte hela tiden lyfta bort han. då lär han sig ju aldrig... 

    hur gör ni andra i denna utvecklingsdel?

  • Svar på tråden jobbigt utvecklingsstadie... Är ni lika rädda som jag?
  • Maria med 3
    Äldre 11 Oct 18:07
    #1

    Alldeles fel enligt många, men en gåstol älskade mina barn i den åldern och då kan de träna på att ställa sig och när de dunsar ner så sätter de sig bara i sitsen på gåstolen. Ont gör det dock på andras fötter när de blir överkörda.

  • Jesste­r
    Äldre 11 Oct 18:19
    #2

    Släng kuddar bakom honom där han står så slår han sig inte när han ramlar Jag var också livrädd när sonen började ställa sig mot saker


    Den som söker han finner - www.google.se
  • Äldre 11 Oct 20:48
    #3

    Maria med 3: Har funderat på en gåstol men vet inte om vi vill lägga ut så mycket pengar på nått som kanske inte kommer att användas så mycket... Känns som om vi skulle köpt den tidigare...

    Jesster: Han står ju alldrig still han skall upp och ner hela tiden så det blir ett himmla spring och flyttande på kuddarna..

  • Vinga8­4
    Äldre 11 Oct 21:00
    #4

    Det finns tyghjälmar som man kan köpa och ha på deras små huvuden. Skaffa en sån:). Han måste ju lära sig som du säger själv.

  • Äldre 11 Oct 21:12
    #5
    Vinga84 : vi har faktiskt köpt en sån och har börjat använda den men jag är endå skit nojig. han blir endå så jätte ledsen och det är så hemskt varje gång han ramlar och drar huvet i golvet...
  • Merjem
    Äldre 11 Oct 21:41
    #6
    Längtandsfull skrev 2008-10-11 21:12:50 följande:
    Vinga84 : vi har faktiskt köpt en sån och har börjat använda den men jag är endå skit nojig. han blir endå så jätte ledsen och det är så hemskt varje gång han ramlar och drar huvet i golvet...
    Min dotter var en sån som din son...fast hon började göra detta när hon var ca 18 mån-hon blev två år
    Hon ärde sig att sätta upp sig själv när hon fyllde två år
    Så fram tills dess ramlade hon på huvudet och ryggen

    Jag skaffade en tyghjälm....UNDERBART, mkt nytta av den, FAST den var för liten för henne så huvudet tog stryck ändå
    Nu ska hon få en speciell hjälm eftersom hon har börjat på dagis och kan hända att hon ramlar så fort ngn knuffar på henne

    GÅSTOL har varit bra för min barn
    Du kan köpa en för 100-150 kr på blocket:) gjorde jag
  • buffyb­us
    Äldre 11 Oct 21:48
    #7

    men låt han trilla lite.. du kan inte rädda honom varje ggn.. min är snart 8 mån nu och har lärt sig att man kan sätta sig ner så nu behöver jag aldrig jaga honom.. även nu lärt sig gå längs möbler.. köp inte en gå stol nu!! onödigt.. vi har en o använder aldrig.. dem vill stå o gå själva och dem utvecklas mkt bättre utan gå stolen..


    va där o fånga honom ibland.. ibland kanske du inte hinner men gråt inte för det.. dem lär sig!! låter kanske hemskt men så farligt är det inte.. 
    hoppas han lär sig snart  
    Jocke+André älskar er mest av allt!!
  • Äldre 11 Oct 22:04
    #8
    buffybus: Men det högger till i hela mitt hjärta när han ramlar och slår sig. det kan ju faktiskt ga riktigt illa... jag vill ju värkligen inte att det skall gå helt galet..
  • mapo51
    Äldre 12 Oct 10:59
    #9

    Det man kan göra är att försöka får bort vassa hörn och sånt som de kan skada sig allvarligt på. Annars är det bara att vänta ut det, det tar 1-2 veckor sen brukar de lära sig att sätta sig själva.

    Som du själv skriver så måste han ju lära sig, och när han ramlar så är det enda man kan göra att trösta dem.

    Sen är det bara att bita ihop, han kommer att ramla så många gånger i sitt liv och du kan inte lyfta bort honom från sånt som han kan slå sig lite på. Då tror jag tyvärr att du istället hämmar hans utveckling.
    Riktigt farliga saker som spisen och knivar ska man naturligtvis skydda dem ifrån tills man tror att de kan börja hantera det.

  • Äldre 12 Oct 11:29
    #10

    Dom måste ju få ramla lite för att lära sig att det gör ont att ramla.
    Man KAN INTE passa dom resten av livet. Klart att man ska sätta grind för trappan, lägga undan knivar mm mm - allt sånt som är livsfarligt. Men att jaga efter barnet alla timmar som han/hon är vaken är ohållbart i längden.


    Leo kom till oss 16/2
Svar på tråden jobbigt utvecklingsstadie... Är ni lika rädda som jag?