• Anonym (Lymfa­n)
    Äldre 12 Oct 19:24
    126796 visningar
    34 svar
    34
    126796

    Varför är lymfkörtlarna svullna, fast inget visar i blodprov?

    Jag har svullna körtlar i ljumskarna, under armarna och båda sidorna av halsen(upp mot skallen)
    Lämnade blodprover förra veckan(mår diffust dåligt sedan 4-5 veckor) men infektionsproverna var bra. Bara leverprover som var förhöjda.

    Det är ganska rejält svullet, som bönor i storlek i ljumskarna, och större i armhåla och ännu störra på halsen.

    vad kan orsaka detta?
    Jag har inga sår på kroppen och äter inga mediciner

  • Svar på tråden Varför är lymfkörtlarna svullna, fast inget visar i blodprov?
  • Anonym (Lymfa­n) Trådstartaren
    Äldre 12 Oct 20:20
    #11
    Anonym (anna) skrev 2008-10-12 20:17:21 följande:
    Anonym (Lymfan) skrev 2008-10-12 20:13:11 följande: Ok. hodgkins är vanligare i 20års åldern har jag för mig. Min vän hade inga andra symptom alls, möjligtvis lite tröttare än vanligt. Men jag tycker iallafall att du ska se till att de går vidare med utredningen, utifall att.Googlade lite snabbt och hittade denna sida. www.vardguiden.se/templates/Article.aspx...

    Tack för länken. Intressant läsning.


    Nattsvettningar har jag sedan ett tag, men har trott det är hormonellt.


    Ska kolla upp detta när de ändå kollar levern

  • Anonym (mia)
    Äldre 12 Oct 20:25
    #12
    Anonym skrev 2008-10-12 20:19:21 följande:
    Jag svullnade upp i körtlarna i halsen i somras,även mina fingrar svullnade upp. Sprang hos olika läkare men ingen hittade nåt fel på ett bra tag. Fick sedan diagnos: sarkoidos. En lungsjukdom som kan sätta sprätt på massa andra organ så man får olika symptom.
    det låter ju som mig !?!
    jag fick besked att jag hade struma, men ingen giftstruma (en svullen sköldkörtel) men blodproven var ok. sedan ca 10 månader tillbaka så svullnar min fingrar upp nattetid.. dock ej under dagstid.. hmm.. en tid hos läkaren igen kanske..
  • Äldre 12 Oct 20:59
    #13

    Aha, så det har med sköldkörteln att göra? Då förstår jag varför jag har det, för jag har underfunktion på min (tvärtemot struma). Min hypofystumör är inget jag kommer dö av, men jag mår dåligt av den och ännu sämre av medicinen som ska ta bort den.

  • Anonym (Cisse­n)
    Äldre 9 Nov 11:33
    #14

    Hejsan. Jag har samma symtom som dig och har nu fart runt på ct röntgen och tagit en massa blodprov. Ska snart på ytterligare en ct röntgen och håller tummarna så hårt jag kan för att det inte ska vara Hodgkins.
    Men symtomen stämmer som sagt in väldigt bra. har flera förstorade lymfkörtlar i halsen, som visade sig på första ct röngen, sköldkörteln är smått förstorad, jag har tappade ca 10 kg på 2 veckor, jag svettas om nätterna, är ständigt trött. har precis upptäckt fler körtlar i ljumskarna och nästa röngen blir av buk och bröstkorg för att se om det är lika dant där.
    Från början var det mest intresse för min sköldkörtel, men efter senaste röngen har läkarna släppt lite mer på tanken, förmodligen för att det finns värre saker att oroa sig för.
    Det är bara jobbigt att gå i väntans tider nu ...

  • Anonym (Lymfa­n) Trådstartaren
    Äldre 9 Nov 12:46
    #15
    Anonym (Cissen) skrev 2008-11-09 11:33:46 följande:
    Hejsan. Jag har samma symtom som dig och har nu fart runt på ct röntgen och tagit en massa blodprov. Ska snart på ytterligare en ct röntgen och håller tummarna så hårt jag kan för att det inte ska vara Hodgkins.Men symtomen stämmer som sagt in väldigt bra. har flera förstorade lymfkörtlar i halsen, som visade sig på första ct röngen, sköldkörteln är smått förstorad, jag har tappade ca 10 kg på 2 veckor, jag svettas om nätterna, är ständigt trött. har precis upptäckt fler körtlar i ljumskarna och nästa röngen blir av buk och bröstkorg för att se om det är lika dant där.Från början var det mest intresse för min sköldkörtel, men efter senaste röngen har läkarna släppt lite mer på tanken, förmodligen för att det finns värre saker att oroa sig för.Det är bara jobbigt att gå i väntans tider nu ...

    oooh...


    Hopas det bara är nån infektion.


    Jag har varit på CT buk pga akuta diarrér och svår smärta, flera svullna körtlar samt fri vätska(liten mängd)


    Fast den andre läkaren(förste tyckte jag skulle undersökas vidare) han ansåg att jag skulle hem och leva som vanligt, dvs ingen fara.
    Fick bara magmediciner......

  • Anonym (syrra­n)
    Äldre 9 Nov 17:32
    #16

    Min syster var dålig de senaste 3 månaderna, hon hade ont i kroppen och svimmade när hon var och handlade. Hon hade något fel på sköldkörteln och fick levaxin men blev inte hjälpt. Hon har gått ner 12 kg på ganska kort tid och det är ju inte normalt.

    Nu har hon legat inne i 1 månad och är fortfarande under utredning det har sagts myosit, tumör i äggstock, och nu förstorade lymfkörtlar i magen och bröstkorgen. I veckan ska de ta biopsier på lymfkörteln. Allt känns så overkligt, allt detta på så kort tid, nu kan hon inte använda sina armar, talar sämre, har svårt att svälja.

    Jag är såå otroligt rädd ochh bara känner hur ångesten tar över.

  • Anonym (Lymfa­n) Trådstartaren
    Äldre 9 Nov 17:35
    #17
    Anonym (syrran) skrev 2008-11-09 17:32:35 följande:
    Min syster var dålig de senaste 3 månaderna, hon hade ont i kroppen och svimmade när hon var och handlade. Hon hade något fel på sköldkörteln och fick levaxin men blev inte hjälpt. Hon har gått ner 12 kg på ganska kort tid och det är ju inte normalt. Nu har hon legat inne i 1 månad och är fortfarande under utredning det har sagts myosit, tumör i äggstock, och nu förstorade lymfkörtlar i magen och bröstkorgen. I veckan ska de ta biopsier på lymfkörteln. Allt känns så overkligt, allt detta på så kort tid, nu kan hon inte använda sina armar, talar sämre, har svårt att svälja. Jag är såå otroligt rädd ochh bara känner hur ångesten tar över.

    Vet inte vad jag ska säga.....


    Vilken jäkla mardröm!!!!


    Önskar er all lycka till, att det går att fixa så hon blir återställd!!

  • Anonym
    Äldre 9 Nov 19:35
    #18

    jag har också blivit rädd på sistone pg av diffuse konstiga symptom, bla lymfkörtlarna, illamående, klåda, trötthet, var hos familjeläkaren och tydligen var blodproven "ok" men jag känenr mig inte särskilt lugnad. tror hela tiden det är nåt allvarligt fel på mig. igår fick jag plötsligt ont i benen, runt knäskålarna, som växtvärk nästan, kunde knappt stå upp. helt borta imorse. skumt...

    lycka till iaf TS!

  • Anonym (me)
    Äldre 9 Nov 22:23
    #19

    jag har också svullna lymfkörtlar på halsen, klåda på överkroppen. tänkte gåt ill läkare, men när klådan minskade och körtlarna verkar bli mindre så väntar jag. men den första knölen blev liksom ett sår. mysko

  • Anonym (Cisse­n)
    Äldre 10 Nov 15:36
    #20
    Anonym skrev 2008-11-09 19:35:57 följande:
    jag har också blivit rädd på sistone pg av diffuse konstiga symptom, bla lymfkörtlarna, illamående, klåda, trötthet, var hos familjeläkaren och tydligen var blodproven "ok" men jag känenr mig inte särskilt lugnad. tror hela tiden det är nåt allvarligt fel på mig. igår fick jag plötsligt ont i benen, runt knäskålarna, som växtvärk nästan, kunde knappt stå upp. helt borta imorse. skumt... lycka till iaf TS!
    Det där med knäskålarana har jag med! Spec i högra knät.... skumt.
    Ska poå nästa ct röntgen på onsdag, då kollas buk och bröstkorg upp och jag hoppas att jag ska bli lite klokare när svaren kommer!
Svar på tråden Varför är lymfkörtlarna svullna, fast inget visar i blodprov?