• Anonym (Lymfa­n)
    Äldre 12 Oct 19:24
    126797 visningar
    34 svar
    34
    126797

    Varför är lymfkörtlarna svullna, fast inget visar i blodprov?

    Jag har svullna körtlar i ljumskarna, under armarna och båda sidorna av halsen(upp mot skallen)
    Lämnade blodprover förra veckan(mår diffust dåligt sedan 4-5 veckor) men infektionsproverna var bra. Bara leverprover som var förhöjda.

    Det är ganska rejält svullet, som bönor i storlek i ljumskarna, och större i armhåla och ännu störra på halsen.

    vad kan orsaka detta?
    Jag har inga sår på kroppen och äter inga mediciner

  • Svar på tråden Varför är lymfkörtlarna svullna, fast inget visar i blodprov?
  • Anonym
    Äldre 10 Nov 15:54
    #21

    Anonym (Cissen) skrev 2008-11-10 15:36:26 följande:


    Det där med knäskålarana har jag med! Spec i högra knät.... skumt.Ska poå nästa ct röntgen på onsdag, då kollas buk och bröstkorg upp och jag hoppas att jag ska bli lite klokare när svaren kommer!
    huga. var du hos allmänläkare först?
  • Anonym (Cisse­n)
    Äldre 10 Nov 16:16
    #22

    Jag började med att gå till vårdcentralen pga viktminskning (tappade 10 kg på 2 veckor) och jag tog massa prover och röntgade sedan hals och skalle.  Misstankarna var ju riktade mot min sköldkörtel och det visade sig ju även att den var lite förstorad. Men min läkare släppte lite på oron kring den pga att de också upptäckte flera förstorade lymfkörtlar i halsen och pga mina andra symtom. Så därför har jag fått ta fler blodprover och så är det dags för nästa röntgen på onsdag då.

    Har även precis fått flera stora lymfkörtlar i ljumskarna och de verkar vilja stanna. Och jag har ingen infektion i kroppen heller, så jag håller andan i väntan på provsvaren.
    Har börjat läsa mycket om Hodgkins, jag vill på nåt sätt vara lite förberedd och samtidigt kan jag ju bli positivt överraskad om det nu visar sig att det inte är det.

  • Anonym (syrra­n)
    Äldre 10 Nov 20:11
    #23

    Hoppas allt går bra för dig Cissen, det behöver inte vara det värsta vi får hålla tummarna.

    På onsdag ska det tas biopsier från lymfkörtlarna i magen och bröstet på min syster och sedan får vi vänta på svar i ca 10-15 dagar. Allt bara snurrar, det finns ju en tumör i äggstocken, stora lymfkörtlar, fysisk funktionhinder och tumörmarkör som har rusat upp till 1000. Jag är så rädd så rädd.

    Är det någon som vet hur högt tumörmarkörprovet kan vara och vad säger denna siffra 1000?

  • Anonym (Lymfa­n) Trådstartaren
    Äldre 10 Nov 20:12
    #24
    Anonym (syrran) skrev 2008-11-10 20:11:03 följande:
    Hoppas allt går bra för dig Cissen, det behöver inte vara det värsta vi får hålla tummarna.På onsdag ska det tas biopsier från lymfkörtlarna i magen och bröstet på min syster och sedan får vi vänta på svar i ca 10-15 dagar. Allt bara snurrar, det finns ju en tumör i äggstocken, stora lymfkörtlar, fysisk funktionhinder och tumörmarkör som har rusat upp till 1000. Jag är så rädd så rädd.Är det någon som vet hur högt tumörmarkörprovet kan vara och vad säger denna siffra 1000?

    Vad är tumörprovet för prov? S-LD??

  • Anonym (syrra­n)
    Äldre 11 Nov 00:21
    #25

    Jag vet inte riktigt men tror att det är ett blodprov.

  • Anonym (lollo­)
    Äldre 26 Nov 11:58
    #26

    Hur har det gått för er?

  • Anonym (Lymfa­n) Trådstartaren
    Äldre 26 Nov 19:14
    #27
    Anonym (lollo) skrev 2008-11-26 11:58:02 följande:
    Hur har det gått för er?
    Tack för frågan.
    Jag har röntgat magen och den visar en förstorad lever, så nu ska detta undersökas vidare...
  • Anonym (lollo­)
    Äldre 28 Nov 08:15
    #28

    Vad kan det bero på? Jag har varit och tagit en massa prover bla levern då jag har ca 9 förstorade lymfkörtlar som är förstorade, har även fått remiss till ÖNH .Uch är så orolig...

  • Anonym (&%¤#)
    Äldre 28 Nov 10:31
    #29

    Jag har 2 stycken lymfkörtlar som är kroniska.. Dem försvinner aldrig men dem var helt ofarliga..

    Dem kan ge mer besvär så fort jag har nåt virus i kroppen eller dylikt..

  • Äldre 5 Jul 17:10
    #30

    Hur har det gått för allt folk på denna tråden?

    Har ett gäng svullna knutor själv nu så vore intressant att veta hur det gick för er.

  • Anonym (Mörte­n)
    Äldre 16 Apr 17:42
    #31

    Jag undrar oxå hur de har gått för er? Vad visade era prover? Hur mår ni idag?

  • Anonym (V)
    Äldre 17 Apr 17:25
    #32
    Anonym (Lymfan) skrev 2008-11-10 20:12:34 följande:

    Vad är tumörprovet för prov? S-LD??


    Det finns ju olika tumörmarkeringar, tex för äggstockscancer eller prostatacancer.

    De är inte helt 100% men används oftast efter att cancer har diagnostiseras för att se hur man svarar på behandling. Dvs, det är inte helt pålitligt att använda dessa markeringar för diagnos. Dessa blodprov har en relativt stor falsk positiv/negativ risk.

    Har man cancer så är dessa väldigt höga, uppe i flera tusen. Tumörmarkering för tex äggstockscancer kan även vara förhöjda när man har tex ofarliga myomer, vilket kan orsaka onödiga undersökningar och operationer. De kan även vara förhöjda om man har tex bröstcancer, utan att ha äggstockscancer. Osv, osv. Därför är dessa prover som sagt bäst efter diagnos och under behandling och som regelbunden kontroll efter behandling.
  • Anonym (V)
    Äldre 17 Apr 17:28
    #33
    Anonym (&%¤#) skrev 2008-11-28 10:31:16 följande:

    Jag har 2 stycken lymfkörtlar som är kroniska.. Dem försvinner aldrig men dem var helt ofarliga..

    Dem kan ge mer besvär så fort jag har nåt virus i kroppen eller dylikt..


    Jag har också förstorade lymfkörtlar i ljumskarna, har haft de i snart 20 år. De kan ibland svullna upp vid infektion och förbli förstorade, utan att det är nåt fel alls. I min ena ljumske har jag en som är lite över 2 cm, stor som en böna, hård/gummiaktig och lite rörlig. Helt ofarligt.
  • Anonym (?)
    Äldre 25 Jan 10:41
    #34

    Hur gick det för dig ts?

Svar på tråden Varför är lymfkörtlarna svullna, fast inget visar i blodprov?